هوش مصنوعی مقدمه ایجاد شکاف در جامعه جهانی/ مرجعیت علمی به کانون منازعه و رقابت کشورها بدل شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عصر اطلاعات؛ جامعه دانایی و هوش مصنوعی مقدمه ایجاد یک شکاف در جامعه جهانی است و اگر جا بمانیم برده می‌شویم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی در آیین اختتامیه دوره اول طرح ملی اعتلا که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد؛ اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی علم و پژوهش پایه اول از ۷ پایه ای است که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است.

وی افزود: دانش فی ذاته راه حل خلق نمی کند بلکه چیزی که جامعه طالب آن است توانایی است و توانایی حاصل از دانش آن چیزی است که جامعه درکش می‌کند.

مرجعیت علمی منطقه ممنوعه نظام سلطه است

وی گفت: اگر باور کردیم که مرجعیت علمی منطقه ممنوعه نظام سلطه است آنگاه نوع تفسیر و نگاهمان متفاوت میشود.

طهرانچی با اشاره به پدیدار شدن دنیای چند قطبی فزاینده در علم و مهندسی  خاطرنشان کرد: پس از دهه ها رهبری علم در جهان توسط امریکا یک جا به جایی شگفت انگیز در حال رخ دادن است. 

وی ادامه داد: در بحث تولید واکسن کرونا ایران یکی از چند کشوری بود که قدرت تولید این محصول را پیدا کرد.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه ایران چین جبهه مقاومت و روسیه به عنوان یک مقوله در این زمینه مطرح هستندبیان کرد: بی شک شهدای هسته ای محصول ورود به منطقه ممنوعه نظام سلطه بودند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ما امروز در آغاز راه هستیم تصریح کرد: دانش در فرهنگ ما یک اصل است و طبق بیان مقام معظم رهبری دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: غرب به برکت دانش توانست برای خود ثروت و نفوذ ۲۰۰ساله فراهم کند و با وجود تهی دستی در بنیان های اخلاقی سبک زندگی خود را به جوامع عقب مانده تحمیل کند.

وی ادامه داد: میخواهند بین استاد و حاکمیت فاصله بیندازند چون اگر اینها همگرا شوند وارد مسیر مرجعیت علمی و منطقه ممنوعه نظام سلطه شده اند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عصر اطلاعات و هوش مصنوعی خطاب به اساتید دانشگاه اظهار کرد:  دانشجو حتما از هوش مصنوعی سوال خواهد کرد و اگر من و شما جا بمانیم برده میشویم و هوش مصنوعی مقدمه ایجاد شکاف در جامعه جهانی است.

وی اضافه کرد: شعار هوش مصنوعی این است که غذای فکرو جسم تو در دستان من است و این فناوری ما را به راحت طلبی در کسب اطلاعات میکشاند.

دکتر طهرانچی افزود: سیالیت اطلاعات امنیت را به چالش میکشد و امروز مرجعیت علمی به کانون مهم منازعه و رقابت کشورها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در قرن جدید از سیاست  تولید دانش گسترده با مشارکت عمومی به سمت سیاست کنترل اطلاعات و انحصار دانش و فناوری تغییر یافته است گفت: این حرکت به نحوی است که جریان دوقطبی تولید کننده و مصرف کننده ایجاد شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مسیر جدیدی شکل گرفته و ما باید حرکت کنیم؛ گفت: نظام سلطه کشورهای پیرو را با القای نظام علمی و دانشگاهی خود تجت کنترل قرار میدهد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نگاه صورت گرایانه به علم در واقع تله مرگ است و باعث جا ماندن از مرجعیت علمی میشود اضافه کرد: شاید در بین تراکم اخبار و شلوغی ها خبر موشک هایپرسونیک یا هدف قرار دادن پهپاد فوق پیشرفته امریکا انعکاس جدی پیدا نکرد اما اینها نشانه است و از توان و قدرت شما اساتید بر سر کلاسهای درس ناشی میشود.

وی با تاکید بر اینکه غرب این واقعیت ها را با چشمان باز میبیند؛ تصریح کرد: با برسی این مسایل است که میفهمیم جنگ ترکیبی در صحنه دانشگاه به چه معنی است؟ و علت هجمه ها به دانشگاه را متوجه میشویم.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: مرجعیت علمی حاصل از یک مسیر است و مسیر ما باید به تمدن اسلامی برسد در واقع ما باید به رهبری علم جهانی برسیم.
وی ادامه داد: اما لازمه مرجعیت تولید  نظریه و فکر است و ما باید برای حوزه های دانش تولید نظریه بکنیم و از مرزهای دانش عبور کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1188449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =