آخرین تحولات اوکراین/احتمال حمله تمام‌عیار نیروهای اوکراینی طی ۲ روز آینده

اعتراض روسیه به دعوت از اوکراین برای شرکت در نشست شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران، امتناع بلغارستان از ارسال سلاح به اوکراین، تبادل ۴۵ اسیر روسی و اوکراینی و هفدهمین بسته کمک نظامی فنلاند به کی‌یف، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، نبردهای موضعی در منطقه عملیاتی در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد. نظامیان روس در حال دفع حملات واحدهای نیروهای مسلح اوکراین هستند. به گفته مقامات محلی در منطقه زاپروژیا، مرحله دوم ضدحمله یا یک حمله تمام عیار نیروهای نظامی اوکراینی ممکن است طی یکی دو روز آینده و در هر لحظه آغاز شود. در حال حاضر نیروهای نظامی اوکراینی در طول کل خط تماس در جبهه زاپروژیا، دائماً در حال مانور و انتقال نیروها هستند.  

آمریکا در حال بررسی انتقال بمب خوشه‌ای به اوکراین است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین گفته است که نیروهای مسلح این کشور باید در میدان نبرد پیش از نشست آتی ناتو در لیتوانی در ۱۱ جولای (۲۰ تیر ماه) به نتایج مشخصی دست یافته باشند.

در عین حال، به نظر نمی رسد پنتاگون انتظار موفقیت سریعی از ارتش اوکراین داشته باشد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آشکارا یادآور شده که «ضدحمله ارتش اوکراین کندتر از آنچه پیش بینی شده بود، در حال انجام است. با این وجود، وی تاکید کرد که ایالات متحده به حمایت نظامی خود از اوکراین ادامه خواهد داد.

ژنرال میلی پیش از این گفته بود که واشنگتن در حال بررسی امکان تامین مهمات خوشه‌ای به کی‌یف است. وی با اشاره به اینکه ایالات متحده "برای مدت طولانی" به فکر فرستادن آنها به اوکراین بود، افزود: «اوکراینی‌ها در این خصوص درخواست کردند، سایر کشورهای اروپایی نیز چنین مهماتی را ارسال کرده‌اند. این تصمیم همچنان در حال بررسی است. روس‌ها نیز از آنها استفاده می کنند.» البته میلی هیچ مدرکی دال بر استفاده روسیه از مهمات خوشه‌ای ارائه نکرد. وی در عین حال به امکان تامین انواع دیگر تسلیحات - موشک‌های دوربرد با قابلیت اصابت به اهداف در فاصله ۳۰۰ کیلومتری و نسل چهارم هواپیماهای جنگی آمریکایی - اعتراف کرد.

به گفته این مقام نظامی، "موضوع کمک‌های مضاعف از جمله امکان ارسال ATACMS، F-۱۶ و سایر تسلیحات نظامی لازم در دست بررسی است و در حال حاضر تصمیمی گرفته نشده است. "

در این رابطه، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته پنجشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف است و اگر ایالات متحده تصمیم به ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین بگیرد، قابلیت اطمینان و کارایی آنها معیار اصلی خواهد بود. به گفته وی، برای محتوای بسته کمک نظامی بعدی، تجهیزاتی با عناصر کم منفجر نشده در آخرین آزمایش‌ها با دقت انتخاب می‌شوند.

رایدر افزود: ایالات متحده چندین نوع مهمات پیشرفته دو منظوره در زرادخانه خود دارد. در این زمینه طرف آمریکایی موضوع انتقال نمونه‌های قدیمی را بررسی نمی‌کند.

پیش از این، کاخ سفید تایید کرد که ایالات متحده به طور فعال در حال بررسی ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین است.  
مهمات خوشه‌ای طبق کنوانسیون بین المللی مربوط به اول ماه آگوست سال ۲۰۱۰ ممنوع است. این سند توسط ۱۱۰ کشور جهان تصویب شده است، البته نه ایالات متحده و نه اوکراین در میان آنها نیستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و نود و نهم جنگ اوکراین را دنبال کنید:

***

گفتگوی تلفنی رئیس پنتاگون با وزیر دفاع اوکراین درباره برنامه حمایت‌های آتی

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با آلکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود،   در خصوص وضعیت میدان نبرد و ادامه کمک‌های نظامی به کی‌یف گفتگو کرد. این خبر بامداد امروز، جمعه از سوی دفتر مطبوعاتی پنتاگون اعلام شد.

طبق اطلات پنتاگون، آستین وزیر دفاع اوکراین را  در جریان برنامه های بلندمدت برای حمایت ایالات متحده از اوکراین در زمینه امنیت قرار داد علاوه بر این، دو وزیر "توافق کردند که تماس نزدیک خود را حفظ کنند. "

روز گذشته، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف است.

انتقاد روسیه از دعوت از اوکراین برای شرکت در نشست شورای امنیت درباره ایران

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که دعوت انگلیس از اوکراین برای شرکت در نشست شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران لکه دیگری بر اعتبار ریاست این کشور بر شورا خواهد بود.  

نبنزیا که در نشست روز پنج شنبه شورای امنیت سازمان جهانی صحبت می‌کرد، گفت: «دعوت برای شرکت در نشست مربوط به توفق هسته‌ای با ایران، بر اساس این واقعیت که اوکراین که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای نیست، اقدامی سیاسی و تحریک‌آمیز با هدف تضعیف بحث سازنده در مورد موضوع قطعنامه شماره ۲۲۳۱ است.»

وی در عین حال افزود که ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا شروع به کارشکنی در روند احیای توافق هسته‌ای کردند و چنین اقداماتی نیز با این هدف انجام می‌شود.

پیش از این، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، تاکید کرده بود که برخلاف کشورهای غربی، ایران، روسیه و چین اراده سیاسی لازم برای مذاکره درباره «احیای» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دارند.  

نبنزیا عرضه مهمات خوشه‌ای آمریکا به اوکراین را گام دیگری به سوی تشدید تنش خواند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، روز پنجشنبه به خبرنگاران اعلام کرد که ارسال مهمات خوشه‌ای آمریکا به کی‌یف گام دیگری به سوی تشدید تنش خواهد بود. وی گفت: آنها (ایالات متحده آمریکا) اظهارات زیادی در این باره انجام میدهند. چنین تصمیمی یک گام دیگر به سوی تشدید تنش خواهد بود.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که دولت جو بایدن در خصوص ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به توافق رسیده است.

روز گذشته شبکه تلویزیونی CBS نیز گزارش داد که مقامات ایالات متحده ممکن است در مورد تامین مهمات خوشه‌ای به اوکراین تا قبل از پایان هفته جاری تصمیم بگیرند.

پوتین وضعیت حقوقی روس‌های دارای تابعیت اوکراینی را تایید کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فرمانی را امضا کرد که روش تعامل بین نهادهای دولتی در خصوص وضعیت حقوقی شهروندان روسیه دارای پاسپورت اوکراینی را تأیید کرد. سند مربوطه شب گذشته پنجشنبه در پورتال اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد. این مصوبه از لحظه امضای آن لازم الاجرا شد.

همانطور که در این فرمان آمده است، این گروه از شهروندان قادر به انجام آن دسته از اقداماتی نخواهند بود که توسط حقوق ارائه شده برای شهروندان اوکراینی مجاز است.

زلنسکی: بلغارستان از ارائه سلاح به اوکراین خودداری کرده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از دیدار با رومن رادیف، رئیس جمهوری بلغارستان در روز پنج شنبه اعلام کرد که این کشور از ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین خودداری می کند.  

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «امروز با رئیس جمهور رادیف صحبت کردم، او نظر خود را در مورد کمک در دفاع از اوکراین بیان کرد. ما دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل داریم، او فکر می‌کند که «خیر» کمک به اوکراین باعث تشدید وخامت اوضاع است، اما من فکر می‌کنم که این کار حفاظت است، این یک فلسفه کاملا متفاوت است.»

به گفته زلنسکی، رادیف گفته است که نمی تواند تعداد تسلیحات ارتش خود را کاهش دهد و بنابراین آنها را به اوکراین اختصاص نخواهد داد.

در عین حال، رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که با همتای بلغارستانی خود در مورد موضوعات مربوط به زمینه انرژی و "فرمول صلح اوکراین" به توافق رسیده است.

پیش از این، در اواسط ماه ژوئن، وزارت دفاع بلغارستان اعلام کرد که این کشور قصد دارد به پروژه آژانس دفاع اروپا برای خرید مشترک مهمات برای اوکراین بپیوندد.

۴۵ اسیر روسی آزاد شده در اوکراین به مسکو منتقل شدند

وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد در نتیجه مذاکرات برای تبادل اسرا با طرف اوکراینی، ۴۵ نظامی روسی از قلمرو تحت کنترل کی‌یف به میهن بازگردانده شدند.  

وزارت دفاع روسیه یادآور شد: «چهل و پنج نظامی روسی که در اسارت در معرض خطر مرگ قرار داشتند، بازگردانده شده‌اند».مشخص شده است که سربازان آزاد شده برای توانبخشی و درمان به مراکز درمانی این وزارتخانه منتقل خواهند شد.

یک فروند هواپیمای ترابری وزارت دفاع سربازان روسی شب گذشته نظامیان آزاد شده از اسارت اوکراین در فرودگاه چکالوفسکی در حومه مسکو به زمین نشست.

فنلاند بسته دیگری از کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال می‌کند

وزارت دفاع فنلاند اعلام کرد که این کشور هفدهمین بسته کمک نظامی خود را به اوکراین ارائه خواهد داد.   این بسته کمکی شامل انواع تسلیحات و مهمات ضد هوایی خواهد بود. هزینه این بسته ۱۰۵ میلیون یورو برآورد شده است و حجم کل کمک های نظامی فنلاند بالغ بر ۱.۲ میلیارد یورو است.

آنتی هاکانن، وزیر دفاع فنلاند گفت: ما به حمایت از اوکراین همراه با دیگر متحدان خود ادامه خواهیم داد.   به عقیده وی، نتیجه درگیری نظامی در اوکراین نظم امنیتی اروپا و فنلاند را برای چندین دهه تعیین خواهد کرد، بنابراین حمایت از اوکراین بخشی جدایی ناپذیر از تامین امنیت فنلاند است.

نظامی اوکراینی به دلیل دستور تیراندازی به ۳۷ نفر از ساکنان ماریوپل محاکمه می‌شود

فرمانده تفنگداران دریایی نیروهای مسلح اوکراین - الکساندر سوینارچوک به دلیل دستور تیراندازی به ۳۷ نفر از ساکنان ماریوپل محاکمه خواهد شد. این خبر روز پنجشنبه از سوی دفتر مطبوعاتی دادستانی کل روسیه اعلام شد.

این نظامی اوکراینی به اتهام دستور قتل گروهی از مردم غیرنظامی، اقدام به قتل و استفاده از وسایل و روش های ممنوعه جنگی محاکمه خواهد شد.  

پیش از این مشخص شده بود که سوینارچوک از تاریخ ۲۸ فوریه تا ۹ آوریل سال ۲۰۲۲ دستور کشتار غیرنظامیان در ماریوپول را صادر کرده است. چند تن از زیردستان وی، با استفاده از سلاح کلاشینکف، ۲۱ غیرنظامی را کشته و قصد داشتند ۱۶ نفر دیگر را نیز به قتل برسانند که آنها توانستند زنده بمانند و در مکانی امن پنهان شدند.

پرونده جنایی علیه این فرمانده اوکراینی به دادگاه عالی دونتسک ارسال شده است. پرونده‌های مربوط به زیردستان او پیشتر برای رسیدگی ارسال شده بود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1188617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =