شخصیت اخلاقی امیرالمؤمنین برای انسان غربی تشریح شود/ در لاکِ خود فرو رفته‌ایم

سید محمدصادق موسوی با انتقاد از رویکردهای انفعالی در تبلیغ معارف اسلامی و محدود شدن به درون کشور، تبلیغ و تشریح ابعاد ارزشی و اخلافی شخصیت امیرالمؤمنین (ع) را اثرگذار و متناسب با گرایش جوامع غربی قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، نهج‌البلاغه به ‌عنوان یکی از جلوه‌های برتر حکمت و فرهنگ اسلامی، دستاوردی بی‌نظیر و گنجینه‌ای ارزشمند از دانش، علم و معرفت محسوب می‌شود. کنکاش در این دریای معرفت و اهتمام به فراگیری معارف آن، راهی شایسته برای ترقی و تعالی در بعد فردی و اجتماعی شمرده می‌شود. در همین راستا، به مناسبت فرا رسیدن «عید غدیر خم»، سید محمدصادق موسوی ضمن بیان گزارشی از برگزاری همایش امام علی (ع) در آمریکا، ظرفیت‌های عظیم نهج‌البلاغه و جذابیت‌های شخصیت امام علی (ع) برای پیروان مذاهب و ادیان مختلف را تشریح کرد.

تجربه موفق برگزاری کنفرانس امام علی (ع) در نیویورک

موسوی در رابطه با اهمیت حفظ تبادلات فرهنگی در سطح بین‌المللی گفت: ما در حال زیستن در میان انبوهی از فرهنگ‌های گوناگون هستیم. ارتباط فرهنگی پویا با دنیا، از الزاماتی است که با تبلیغاتِ فرهنگیِ جهان‌شمول میسر می‌شود. یکی از تجارب من از تبلیغ اثرگذار در زمینه شخصیت و اندیشه امام علی (ع)، مشارکت در برگزاری کنفرانسی در آمریکا به همت یکی از سازمان‌های فرهنگی پاکستان بود. من در این نشست با فضایی مواجه شدم که در آن‌، من به زبان فارسی، میزبان به زبان انگلیسی و دعوت کنندگان نیز به زبان اردو سخن می‌گفتند! درحالی‌که موضوع همایش، نهج البلاغه بود که به زبان عربی است!

این مجتهد شیعه افزود: مرکز اسلامی پاکستان برای امور اجرایی این برنامه حدود۴۰ هزار دلار هزینه کرده بود. تا روز قبل از برنامه دوستان پاکستانی، مشارکتی تا حداکثر ۱۰۰ تا ۱۵۰ را نفر پیش‌بینی می‌کردند. با این وجود، در روز برگزاری در سالن ۳۰۰ نفره هتل شرایتون، بیش از ۴۰۰ بسته پذیرایی بین مهمانان توزیع شد و حتی به برخی از عوامل اجرایی پذیرایی نرسید! این حضور پرشور، از برکت خود امیرالمؤمنین (ع) و نشانه جذابیت شخصیت و اندیشه ایشان برای علاقه‌مندان بود.

 شخصیت اخلاقی امیرالمؤمنین برای انسان غربی تشریح شود/ در لاکِ خود فرو رفته‌ایم

پیروان ادیان گویان پای تعالیم علوی نشستند

وی ادامه داد: در کنفرانس امام علی (ع) پیروان یهودیت، مسیحیت، اهل سنت و حتی وهابیان حضور یافتند و از سخنرانی‌های علمی درباره اندیشه امیرالمؤمنین (ع) استقبال کردند. این حضور درحالی بود که شرکت در این کنفرانس نیازمند ثبت نام و پرداخت هزینه بود و علاقه‎‌مندان علاوه بر تقبل هزینه ایاب و ذهاب از ایالت‌ها و کشورهای مختلف، ملزم به پرداخت هزینه ثبت‌نام نیز بودند.

سید محمدصادق موسوی افزود: علاوه بر مشارکت شخصیت‌های علمی، یکی از اتفاقات ویژه این کنفرانس حضور مشاور رئیس جمهور وقت آمریکا [باراک اوباما] بود که با حجاب اسلامی در این برنامه حضور یافتند. با وجود چنین استقبالی از این کنفرانس، مرکز اسلامی پاکستان از همان سال تصمیم گرفت که کنفرانس امام علی (ع) را به طور سالیانه در ایالت‌های مختلف آمریکا به صورت دوره‌ای برگزار کند.

سر را لاکِ خود فرو کرده‌ایم!/ نیاز به فرهنگ‌سازی داریم

این پژوهش‌گر نهج‌البلاغه عنوان کرد: یکی از نقدهای مطرح شده در بحث فرهنگ‌سازی معارف اسلامی -از جمله در خصوص فرهنگ علوی- محدود شدن کار تبلیغاتی به یک گروه خاص است. ما سرمان را در لاک خود فرو کرده‌ایم و صرفاً به داشتن الگویی مثل امیرالمومنین (ع) افتخار می‌کنیم! این ارزش گذاشتن و اهمیت دادن به داشته‌های‌مان در جامعه اسلامی خوب است. اما کافی نیست!

وی با تأکید بر اهمیت تفکیک کار فرهنگی در زمینه اندیشه علوی بر اساس جامعه آماری و گروه‌های مختلف، تصریح کرد: علاقه به امیرالمؤمنین و اهل بیت (ع) در فرهنگ شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد و به صورت فطری در قلب‌مان نهادینه شده ‌است‌؛ تا جایی که با وجود تمام دشواری‌های گریبان‌گیر با زندگی‌های‌مان، حب علی و اهل بیت (ع) را تحت هر شرایطی در سینه جاودانه کرده‌ایم. طبیعتاً کار فرهنگی در این گروه، از پیچیدگی برخوردار نیست.

تبلیغ دینی، نباید موجب تفرقه شود

موسوی ادامه داد: از سویی، ما هم‌وطنانی نیز داریم که شاید زیاد مذهبی نباشند، اما به دلیل ملیت یکسان، در موضوعات فرهنگی حس نزدیکی بیش‌تری با آن‌ها داریم. طیف سوم، اهل سنت هستند که معتقدند پس از پیامبر، حضرت علی پس از ابوبکر و عمر و عثمان قرار می‌گیرد؛ ما وظیفه داریم بین این افراد به گونه‌ای کار فرهنگی انجام دهیم که موجب نفاق و دشمنی نشود. زیرا همه در درجه اول، مسلمانیم. تفرقه و دشمنی باعث کم شدن وحدت میان مسلمانان جهان شده و ما را از هدف اصلی این دین، یعنی روشن‌گری در مبانی زندگی بشر، دور می‌سازد.

وصفی از علی (ع) که هیچ آیت‌اللهی نگفته بود!

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: طیف چهارم مسیحیان هستند که تعامل فرهنگی با آن‌ها بسیار مطلوب است. جرج جُرداق، شاعر و نمایش‌نامه نویس لبنانی، متنی در وصف امام علی (ع) به تحریر درآورده بود که من پس از مطالعه شخصاً به او گفتم حرف‌های شما را هیچ آیت‌اللهی تاکنون نگفته و من نمی‌دانم در آن دنیا چه‌طور قرار است پاداش این توصیفِ زیبای شما داده شود. از آن‌سو، رئیس دانشگاه لاهوتی کاتولیک‌های لبنان نیز متنی به عنوان «جادوی نهج البلاغه» در سال‌های اخیر منتشر کرد که تحسین مسلمانان لبنان را برانگیخت! همه این‌ها، نشان می‌دهد که چگونه یک فرد مسیحی می‌تواند شیفته شخصیت امام علی(ع) شود.  

شخصیت اخلاقی امیرالمؤمنین برای انسان غربی تشریح شود

عضو شورای علمی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: پنجمین طیف، ملت‌های غربی هستند که گرچه با آن‌ها نقطه اشتراک زیادی نداریم، اما مسیح (ع) را نماد عشق و محبت می‌دانند و ما باید به نحوی کار فرهنگی کنیم که علی (ع) را نیز از همین زاویه ببینند؛ همان‌طور که در روایات نیز داریم علی (ع) در رفتار مانند حضرت مسیح (ع) بود.

وی افزود: طیف آخر هم جوامعی هستند که اساساً دین را قبول ندارند و برای آن‌ها ارزش‌ها و اخلاق انسانی مطرح است. این گرایش در بسیاری از انسان‌ها در جوامع غربی ایجاب می‌کند که حین تبلیغ، از خوبی‌های فطری انسان صحبت شود؛ یعنی فردی که خدا را قبول ندارد، ممکن است با دانستن خوبی‌ها و محاسن علی (ع) ایمان بیاورد.

سید محمدصادق موسوی در پایان گفت: اگر به دنبال نتیجه‌بخشی در تلاش‌ها برای نشر جهانیِ داشته‌های فرهنگ‌مان هستیم، باید بدانیم که هر طیفی از انسان‌ها در کشورهای مختلف به روش مناسبی برای جذب به سوی راه حق نیاز دارند. امیدوارم بتوانیم این ارتباط را میان همه اقشار به وجود بیاوریم و باعث هم‌دلی میان همه انسان‌ها در سراسر جهان شویم.

خبرنگار: مهدی حمزه

انتهای پیام./

کد خبر: 1188625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =