هوش مصنوعی آینده آموزش ایران را تغییر می‌دهد/ مقابله با دسترسی به اطلاعات راه‌چاره نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند آینده آموزش را در ایران تغییر دهد و به تربیت افرادی آموزش‌دیده با کارایی بالاتر بیانجامد.

ناصر مزینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که هوش مصنوعی ارتباطی با واقعیت مجازی ندارد، اظهار کرد: واقعیت مجازی استفاده از تجهیزات سه بعدی در فضای مجازی است که فرض اولیه آن بدون هوش مصنوعی است. صرفا محتوایی در اختیار افراد قرار می‌گیرد که فرد بدون حضور واقعی می‌تواند آن را دریافت کند. البته در این حوزه می‌توان از ابزار هوش مصنوعی استفاده کرد.

ربات‌های انسان نما در سازمان ملل: بهتر از انسان‌ها دنیا را اداره می‌کنیم!

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این که نباید هوش مصنوعی را با واقعیت مجازی خلط کرد، افزود: واقعیت مجازی هم‌اکنون در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مثلا تعمیر و نگهداری وسایل بسیار گران قیمت که نمی‌توان در اختیار همه دانشجویان قرار داد، به صورت واقعیت مجازی در دسترس است. واقعیت مجازی یک فیلم سه بعدی است و ربطی به هوش مصنوعی ندارد؛ اما در این مسیر می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در هر زمینه‌ای کاربرد دارد، از تکنولوژی گرفته تا پزشکی حتی علوم انسانی، مانند تکنولوژی آموزشی، خودروخودران، هواپیما، پهباد،تصاویر MRI. محدودیتی برای استفاده از هوش مصنوعی وجود ندارد و ابزاری است که در همه جا می‌تواند استفاده شود.

مزینی با تصریح بر این که غیرحضوری شدن آموزش‌ها در دوران کرونا با مخالفت‌های بسیاری همراه بود، اظهار کرد: مخالفان آموزش مجازی معتقدند که نبود ارتباط چهره به چهره در آموزش مجازی، پایین بودن کیفیت و تقلب از جمله مشکلات این نوع آموزش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به این که وزیر علوم تاکید ویژه‌ای بر حضوری شدن آموزش‌ها داشت، افزود: در حالی که سایر کشورها آموزش مجازی را ادامه داده و از مزایای آن استفاده کردند.

وی با اشاره به این که بر جنبه‌های مثبت استفاده از هوش مصنوعی تردیدی نیست، گفت: مقالات علمی نشان می‌دهد که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی کیفیت آموزش را ارتقا می‌دهد؛ اما به دلیل هزینه بالا، با سرعت کم اتفاق می‌افتد. هوش مصنوعی مستقل از فضای مجازی نیست و در کنار آن می‌تواند به آموزش کمک کند.

مزینی تاکید کرد: نسل قدیم مجبور بودند که جدول ضرب را حفظ کنند؛ اما کسی از نسل جدید این انتظار را ندارد؛ چرا که ماشین حساب به آسانی در دسترس همه قرار دارد. همچنین از یک وکیل در گذشته انتظار می‌رفت که همه قوانین و مقررات را حفظ کند؛ اما امروز وکلا در کسری از زمان می‌توانند به مقررات دسترسی داشته باشند و آنچه اهمیت دارد تحلیل است. این اتفاق در آموزش هم افتاده است. به همین دلیل، حفظیات باید کنار گذاشته شوند. یکی از چالش‌های امروز این است که امتحانات به صورت جزوه باز برگزار نمی‌شود، در حالی که استفاده از اطلاعات مهم است نه حفظ کردن.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: در دنیای امروز نمی‌توان مانع دسترسی به اطلاعات شد. هر چه تکنولوژی پیشرفت بیشتری داشته باشد، تجهیزات ارتقا خواهند یافت و شناسایی آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. به همین دلیل، مقابله با دسترسی به اطلاعات جواب نمی‌دهد. بهتر است که دانشجویان به خوبی استفاده از این ابزارها را یاد بگیرند و در ارائه تحلیل قوی‌تر رقابت کنند. با این توصیف، تعریف تقلب تغییر می‌کند. دیگر دسترسی به محتوا، تقلب نیست.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی می‌تواند آینده آموزش را در ایران تغییر دهد و به تربیت افرادی آموزش‌دیده با کارایی بالاتر بیانجامد. یک جنبه از هوش مصنوعی، ابزار فضای مجازی است و سایر ابزارهایی که می‌توانند در این حوزه استفاده شوند مثل تولید محتوای الکترونیکی. 

مزینی با بیان این که ایران در زمینه هوش مصنوعی عقب‌تر از کشورهای دیگر نیست، گفت: البته در حوزه تکنولوژی سخت‌افزار مانند رباتیک به دلیل برخی محدودیت‌ها عقب‌ هستیم؛ اما در جنبه‌های نرم افزاری مثل چت GBT عقب نیستیم. هم‌اکنون در ایران چند دانشگاه در حال راه‌اندازی هوش مصنوعی مشابه چت GBT به زبان فارسی هستند. اخیرا حوزه علمیه در زمینه احکام فقهی چنین برنامه‌ای راه‌اندازی کرده است. کارهای خوبی در حوزه هوش مصنوعی انجام شده و می‌شود که پیشرفت خوبی برای برای کشور ایجاد کرده است. متخصصان توانمندی داریم هرچند در سالهای اخیر مهاجرت در این حوزه زیاد بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =