افزایش ۲ برابری بودجه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان امور دانشجویان از افزایش ۲ برابری بودجه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم نعیمی در اولین دوره آموزشی کارشناسان مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز دوشنبه(۱۹ تیرماه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: حدود ۲۴۰ کارشناس از دانشگاه‌های سراسر کشور در این دوره ۲ روزه شرکت کردند.

احتمال رفتارهای پرخطر در قشر نخبه و تحصیل‌کرده وجود دارد

وی درباره اهداف این دوره آموزشی بیان کرد: ارتقا و توانمند سازی کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها و شناسایی زیست بوم دانشجویی از جمله مهمترین اهداف این دوره است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: همچنین در این دوره، ارائه خدمات به دانشجویان پس از حوادث دانشگاهی مانند سقوط از بلندی یا آتش سوزی نیز تشریح شد و به کارشناسان تعلیم داده شد.

وی افزود: در حال حاضر هم افزایی و اشتراک تجربه بین کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی و مراکز بهداشت و درمان در دانشگاه‌ها ضرورت دارد.

نعیمی مطرح کرد: ساختار و فضای فیزیکی برخی از دانشگاه‌ها با استانداردها ایمنی فاصله دارد. بنابراین متناسب با زیرساخت‌ها و با اولویت دانشگاه های کم برخوردار در تلاش برای ایمن سازی این دانشگاه‌ها هستیم.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان  ادامه داد: برخی از کارشناسان سال‌ها با دانشگاه‌ها همکاری دارند، مراقب دانشجویان بیمار که قصد خودکشی داشتند، بودند اما سال هاست که در حد کارشناس باقی مانده‌اند. ارتقای این همکاران جزو اولویت‌های سازمان است.

وی با تاکید بر ضمانت اجرایی هشدار خطر به دانشگاه‌ها گفت:  متاسفانه هم اکنون به نقاط حادثه خیز در دانشگاه‌ها توجهی نمی‌شود. مثلا ما به مسئولان دانشگاه شریف درباره نقاط حادثه خیر هشدار دادیم اما توحهی نشد تا سال ۹۸ حادثه‌ای ناگوار در این دانشگاه رخ داد.

نعیمی با اشاره به اولویت سلامت جسمی و روانی دانشجویان بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ مشاور به صورت  پاره وقت و ساعتی با دانشگاه ها همکاری می‌کنند. همچنین حدود ۳۰۰ کارشناس هم به صورت تمام وقت در خدمت دلنشگاه‌ها هستند. البته علم و دانش این کارشناسان نیاز به بازآموزی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های دنیا به سمت تحقق هدف بزرگی به نام سلامت، ایمنی و محیط زیست رفته‌اند. دانشگاه های کشور هم باید به این سمت سوق داده شوند.

داداش‌پور: سازگاری در خوابگاه‌های دخترانه کمتر از خوابگاه‌های پسرانه است

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در این مراسم بیان کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم در مراکز مشاوره و سلامت دانشگاه‌ها نقش تاثیر گذاری ایفا کنیم.

معاون دانشجویی وزیر علوم گفت: اولویت سازمان امور دانشجویان ارتقای مراکز مشاوره در ۴ تا ۵ سطح است‌ و گام دوم سازمان طراحی ساختاری متناسب با مسائل و مشکلات  دانشگاه‌هاست‌.

داداش پور تصریح کرد: در حال حاضر با مشکلات ساختاری در دانشگاه‌ها مواجهه هستم. حتی برخی از دانشگاه‌ها سطح یک و به نسب با زیرساخت‌های مناسب هم نتوانستند متناسب با نیازها جامعه، ساختار خود را بهبود ببخشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: نیروی انسانی متناسب با مسائل کشور در دانشگاه‌ها وجود ندارد. گاهی یک کارشناس بیشتر در یک دانشگاه فعالیت ندارد. البته همیشه ارتباط با مشاوران خارج از کشور توصیه می‌شود؛ چرا که ارتباطات بین المللی را تقویت می‌کند.

داداش پور اضافه کرد: بودجه مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ حداقل افزایش ۲ برابری نسبت به سال گذشته دارد. ما باید بتوانیم از ظرفیت‌های خود جهت ارتقای حال خوب جسمی و روانی دانشجویان استفاده کنیم و این موضوع بدون امکانات مالی ممکن نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: در ساختار جدید وظایف جدیدی را برای مراکز مشاوره تعیین کرده‌ایم که جهت اجرایی شدن آنها نیازمند برنامه تحولی هستیم. بنابراین باید در این راستا از حوزه درمان  به سمت حوزه پیشگیری حرکت کنیم.

داداش پور اضافه کرد: کانون همیار سلامت شامل دانشجویان است. این کانون می‌توانند به عنوان نهاد واسط کمک کننده به سازمان امور دانشجویان جهت ارتقای سلامت روان افراد در دانشگاه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مشاوران کمتر از استادان با دانشجویان در ارتباط نیستند و باید آنها را در تمامی حوزه‌ها راهنمایی کنند، گفت: دانشجویان باید مراکز مشاوره را مرجع خود بدانند و این امر با رفتار مناسب مشاوران و کارشناسان مراکز بهداشت امکان پذیر می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: نسل فعلی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور صراحت بیان دارند.

داداش پور گفت:  نقش اغنا سازی دانشجویان بسیار مهم است که مشاوران باید اعتماد آنها را در ابتدا کسب کنند و سپس باعث اغنای آنان شوند.

وی با تاکید بر راز داری مشاوران سلامت در دانشگاه‌ها افزود: مراکز مشاوره باید اولین مکانی باشد که دانشجویان به آنجا مراجعه می‌کنند. مشاوران هم باید اعتماد دانشجویان را با رازداری جلب کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: یکی از اختلافات درون دانشگاهی مربوط به تفاوت‌های فرهنگی دانشجویان است. به عقیده بنده در خوابگاه‌های دخترانه سازگاری کمتری نسبت به خوابگاه‌های پسرانه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات عاطفی دانشجویان در سال های اول و دوم دانشگاه  بیشتر است، گفت: مشکلات عاطفی امکان دارد که در سال‌های  بعد به آسیب های روانی و روانی مانند افسردگی منجر شود. 

وی گفت: اگر نتوانیم  مشکلات عاطفی دانشجویان را حل کنیم، در آینده شاهد افزایش بیماری‌های روحی در دانشگاه‌ها خواهیم بود. 

داداش‌پور تصریح کرد: مشاوران باید با لبخند و روی گشاده در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند. هر چند که این موضوع  باعث افزایش مراجعه دانشجویان می‌شود. البته مراجعه کنندگان رحمت هستند و ما در مقابل سلامت آنها وظیفه داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خلا ایمنی در ۲ سطح روانی و ساختار فیزیکی در  مراکز بهداشت دانشگاه‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =