ضرورت حذف کنکور برای برخی رشته‌ها/ اعتبار امتحانات نهایی کمتر از کنکور نیست

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌ها و رشته محل‌هایی در بخش دولتی داریم که اصلا نیاز به کنکور ندارند اما همچنان مقاومت صورت می‌گیرد و این رشته‌ها در پذیرش باآزمون کنکور درج می‌شوند.

سید محمدبطحایی؛ معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص افزایش شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: تعیین میزان شهریه مدارس غیردولتی بر اساس یک سامانه با معیارهای مختلف صورت میگیرد بنابراین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس آن معیارها با یکدیگر متفاوت است.

دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گینه راه‌اندازی می‌شود

وی ادامه داد: در حوزه مدارس سما بنا به دلایل مختلف از جمله تملک ساختمان که مالک آن دانشگاه آزاد اسلامی است سطح شهریه های ما نسبت به دیگر مدارس غیردولتی پایین‌تر است ضمن اینکه با توجه به مشکلات معیشتی که گریبانگیر مردم شده است ما هم اصراری به افزایش سطح شهریه نداریم.

بطحایی با تاکید بر اینکه میزان شهریه ها باید به نحوی باشد که ما هم بتوانیم هزینه‌های جاری خودمان را تامین کنیم، افزود: در جلسه‌ای که با معاون وزارت آموزش و پرورش برگزار کردیم شهریه‌های مدارس ما تعیین و در سامانه قابل مشاهده است و بر اساس این میزان تعیین شده سال تحصیلی جدید را آغاز خواهیم کرد.

  افزایش ۲۶ درصدی شهریه مدارس سما 

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شهریه مدارس سما نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۲۶ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: البته این میزان در شهرهای مختلف بسته به شاخص‌های تعیین شده افزایش یا کاهش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از جمله فاکتورها دوره‌های آموزشی‌ای است که کارکنان مدرسه طی می‌کنند یعنی یکی از شرایطی که اجازه داده میشود شهریه افزایش پیدا کند این است که کارکنان با این شرایط چه تعداد هستند؟ تجهیزات ساختمان در چه سطحی است؟ وضعیت مالکیت به چه صورت است آیا اجاره‌ای است یا خیر؟ هرچقدر یک مدرسه رزومه و پیشینه قوی‌تر داشته باشد میزان شهریه هم افزایش پیدا می‌کند.

بطحایی در خصوص راه‌اندازی کودکستان‌های مرکز تربیت اسلامی کودک(تاک) هم گفت: طرح تاک از حیث ساختاری ذیل معاونت مهارتی است اما راهبری آن توسط حوزه بانوان و مشاوره زنان صورت خواهد گرفت چرا که بیشترین هدف این کودکستان‌ها پشتیبانی از همکاران بانو است تا بتوانند با فراغ بال بیشتر و بهتری به فعالیت خود بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماموریت بسیار مهم به معاونت ما سپرده شده است و آن دانشکده‌های تعلیم و تربیت است که این دانشکده‌ها شاید برای اولین بار در کشور و ساختار آموزش عالی با مدلی که دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کرده ایجاد می‌شوند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: اصلی‌ترین هدف دانشکده‌های تعلیم و تربیت تقویت ارتباط بین مباحث آکادمیک و دانشگاهی با مباحث عملی در مدرسه  است؛ اعضای هیات علمی و صاحب نظران حوزه علوم تربیتی رفت و آمد بیشتری با کلاس درس و مدرسه داشته باشند و متقابلا همکاران ما در مدرسه‌ها از ظرفیت علمی دانشگاه ها در مباحث تعلیم و تربیت بهره بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: این ماموریت جدید باعث شد تا نام معاونت ما هم تغییر و به نام معاونت علوم تربیتی و مهارتی نام گذاری شود.  

حقوق معلمان مدارس سما افزایش می‌یابد 

بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حقوق همکاران ما در مدارس سما به طبع افزایش شهریه ها، افزایش پیدا خواهد کرد در واقع هدف ما این است که همکاران ما که به عنوان معلم یا آموزگار مشغول به کار هستند بتوانند با آرامش خاطر بیشتر به کار خود بپردازند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی در بحث حقوق و مزایا، معلمانی هستند که به صورت حق‌التدریس در مدارس ما مشغول به کار هستند چرا که اینها به صورت تمام وقت نیستند با این وجود ما برای هر دو گروه اصلاحاتی را اعمال خواهیم کرد که قبل از شروع سال تحصیلی جدول جدید تعیین و اعلام می‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جمع‌آوری تعدادی از مدارس سما هم اظهار کرد: علاوه بر بحث جذب دانش آموز، ۱۶ فاکتور برای مدارس بحرانی و حاد مدنظر قرار گرفت و بررسی های ما طی دو سال گذشته نشان داد به دلایل عدیده ۱۳ مدرسه ای که در سطح کشور جمع‌آوری می‌شوند مدارسی هستند که هیچ امیدی به بهبود آنها در آینده نیست.

وی ادامه داد: این مدارس یا از حیث تعداد دانش‌آموز اوضاع مناسبی ندارند و یا از حیث هزینه های اداره مدرسه فوق العاده هزینه های سنگینی داشته اند و علی رغم همه تلاش‌ها برای سرپا نگه داشتن آنها به این نتیجه رسیدیم ادامه این کار عایدی دیگری جز ضرر نخواهد داشت.

بطحایی پیرامون تأثیر قطعی معدل هم با اشاره به اینکه با هر قدمی که سایه غول کنکور را از سر نظام تعلیم و تربیت ما کم بکند موافق هستم، افزود: با شیوه ای که اخیرا سازمان سنجش پیش گرفته و فرصت دوبار در سال برای شرکت در کنکور فراهم شده است، واقعا یک قدم به این سمت حرکت کرده ایم.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اما این اقدامات نقطه مطلوب ما نیست و رشته‌هایی که نیاز به برگزاری کنکور ندارند پذیرش بدون کنکور آنها را باید صورت دهیم.

وی تصریح کرد: ما دانشگاه‌ها و رشته محل‌هایی را در بخش دولتی همچنان داریم که اصلا نیاز به کنکور ندارند اما همچنان مقاومت صورت می‌گیرد و در دفترچه کنکور ذکر می‌شوند ضمن اینکه اعتبار امتحانات نهایی ما در مدارس از کنکور چیزی کم ندارد و همکاران ما در آموزش و پرورش همه تلاش خود را برای جلب اعتماد مردم خواهند کرد.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1189158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =