کشف راز زن اشراف‌زاده مومیایی برای حفظ دندان‌هایش

دانشمندان راز مدفون یک اشراف‌زاده فرانسوی قرن هفدهم را ۴۰۰ سال پس از مرگش کشف کردند. او از سیم طلا برای جلوگیری از افتادن دندان‌هایش استفاده می‌کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ باستان‌شناسان جسد آنه دالگره (Anne d’Alegre) را در سال ۱۹۸۸ در شمال غربی فرانسه در حالی کشف کردند که بدنش مومیایی و در یک تابوت سربی نگهداری شده بود. دانشمندان پس از بررسی جسدش متوجه شدند که این زن در سال ۱۶۱۹ مرده است. اما چیزی که توجه دانشمندان را بیشتر از همه جلب کرد، دندان‌های او بود که به خوبی حفظ شده بود. دانشمندان متوجه شدند که او یک پروتز دندانی دارد، اما در آن زمان، ابزار اسکن پیشرفته برای یافتن اطلاعات بیشتر نداشتند.

کشف مومیایی‌هایی با زبان طلا

حال پس از گذشت ۳۵ سال، تیمی از باستان‌شناسان و دندانپزشکان تشخیص دادند که دالگره از بیماری پریودنتال رنج می‌برده و باعث لق شدن دندان‌هایش شده است. آنها با استفاده از اسکنر «پرتو مخروطی» که از اشعه ایکس برای ساخت تصویر سه‌بعدی بهره می‌برد، نشان دادند که این اشراف‌زاده از سیم طلا برای نگه داشتن و سف کردن چندین دندانش استفاده کرده است. او همچنین یک دندان مصنوعی از عاج فیل داشت که در آن زمان رایج بود.

کشف راز زن اشراف‌زاده مومیایی برای حفظ دندان‌هایش

البته به گفته زرنان کالتر، باستان‌شناس موسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه، استفاده از سیم طلا بیشتر وضعیت او را وخیم‌تر کرده است. زیرا سیم‌های طلا در طول سال‌ها نیاز به سفت شدن مکرر داشتند که این امر، باعث بی‌ثباتی بیشتر دندان‌های مجاور می‌شد.

دالگره احتمالاً بیش از دلایل پزشکی این درد را پشت سر گذاشته است. زیرا در آن زمان، ظاهر افراد عالی‌رتبه در جامعه به شدت مهم بود و این موضوع فشار زیادی را بر زنان اشراف وارد می‌کرد. چنانکه به گفته کالتر، آمبرواز پار، پزشک معاصر دالگره که پزشک چندین پادشاه فرانسه بود و پروتزهای دندانی مشابهی را طراحی می‌کرد، ادعا کرده بود که «اگر بیمار بی‌دندان باشد، گفتارش فاسد می‌شود».

کشف راز زن اشراف‌زاده مومیایی برای حفظ دندان‌هایش

کالتر می‌گوید: لبخند زیبا به ویژه برای دالگره که یک فرد اجتماعی جنجال‌آفرین که دو بار بیوه شده بود و شهرت خوبی نداشت، بیشتر از دیگران اهمیت داشت.

زندگی دالگره

دالگره در یک دوره دشوار در تاریخ فرانسه زندگی می‌کرد. او یک هوگنو، پروتستان بود که در جنگ‌های مذهبی فرانسه در اواخر دهه ۱۵۰۰ علیه کاتولیک‌ها جنگید. در ۲۱ سالگی در حالی که یک پسر جوان داشت، بیوه شد.

هنگامی که کشور در هشتمین جنگ مذهبی فرو رفت، او و پسرش مجبور شدند خودشان را از نیروهای کاتولیک مخفی کنند؛ در حالی که اموال آنها توسط پادشاه تصرف شده بود. پسرش به مذهب کاتولیک گروید و برای جنگ به مجارستان رفت و در ۲۰ سالگی در جنگ کشته شد.

در این زمان دالگره دوباره ازدواج کرده بود و برای بار دوم بیوه شده بود. و در نهایت بر اثر بیماری در ۵۴ سالگی درگذشت.

کالتر می‌گوید: دندان‌های دالگره نشان می‌دهد که او استرس زیادی را در زندگی‌اش پشت سر گذاشته است.

گفتنی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌ پریودنتال شدید تقریباً یک پنجم بزرگسالان جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =