ورود دانشگاه آزاد اسلامی به تولید ثروت از دانش و فناوری

مدیر سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا به امروز ۵۵ سرای نوآوری توسط دانشگاه آزاد راه اندازی شده است که ورود دانشگاه برای تولید ثروت از حوزه فناوری را با جدیت دنبال می کنیم.

حسن عاشوری فر مدیر سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه نشست مشترک اعضای منطقه پنج زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد همدان برگزار شد؛ در گفت‌وگو با خبرمگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: سرای نوآوری یک نهاد اجتماعی است که از طریق ایجاد شبکه نوآوری شامل آموزش‌های فناوری و خلاقیت، مدارس کسب وکار، مراکز نوآوری و شتابدهنده ها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و بهره گیری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی، تجاری سازی و با تمرکز بر یک حوزه فناورانه منجر به پیشرفت جامعه در آن حوزه می‌شود.

وی اظهارکرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای عمل به اسناد بالادستی مثل بند ۵ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور و همچنین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و در راستای ترویج تفکر خلاق، ایده پردازی و توسعه فرهنگ نوآوری در کشور و تحقق کارآفرینی مبتنی بر نوآوری، در چند سال اخیر اقدام به راه اندازی سراهای نوآوری کرده است.

عاشوری فر تاکید کرد: سراهای نوآوری با اهدافی چون شناسایی و حمایت از دانشجویان، متخصصان و اساتید خلاق، نوآور و کارآفرین و فراهم سازی و زمینه تجاری سازی دستاوردهای علمی آنها برای ورود به فعالیت‌های کارآفرینانه و همچنین خلق ارزش و تولید ثروت از دانش و فناوری و رفع مشکلات جامعه و فراهم کردن بسترهای لازم برای اشتغال دانش بنیان از سال ۹۸ آغاز به کار کرده اند.

 وی تصریح کرد: پس از گسترش نسبتا خوبی که درزمینه کمیت سراهای نوآوری در سطح کشور بوجود آمده است، اکنون نوبت تاکید بیشتر بر کیفی سازی سراها وتوجه بیشتر به آمایش منطقه ای ونیازمندیهای اقلیمی است.

مدیر سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره حوزه کاری سراها نیز گفت: در حوزه بذرهای گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، صنایع و امنیت غذایی حدود ۱۲ سرای نوآوری، در حوزه رباتیک، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند حدود ۵ سرا، پوشاک و فناوری‌های نوین یک سرا، کاشی و سرامیک ساختمانی ۲ سرا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و غیره ۳ سرا، فرش ماشینی و مبل و منبت ۲ سرا، سلامت کار، گردشگری سلامت و تجهیزات پزشکی ۳ سرا، نساجی و الیاف ۲ سرا، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشاورزی و مواد ۳ سرا، کفش و چرم یک سرا، فولاد، صنایع فلزی، زنجیره تأمین و صنایع وابسته ۲ سرا، اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک یک سرا، بهینه سازی خودرو و توسعه قطعه سازی ۴ سرا، نفت، گاز و پتروشیمی ۲ سرا، گردشگری و صنایع دستی ۲ سرا، فناوری‌های پیشرفته حمل و نقل یک سرا و در حوزه علوم و فنون دریایی خلیج فارس و دریای عمان یک سرا و فناوری آموزشی هم یک سرا راه اندازی شده است.

عاشوری فر ضمن اعلام اینکه تاکنون ۵۵ سرای نوآوری توسط دانشگاه آزاد راه اندازی شده است، گفت: از این تعداد ۴ سرای نوآوری بذرهای گلخانه ای و گیاهان دارویی استان اصفهان، کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی استان گلستان و فولاد، زنجیره تامین و صنایع وابسته استان کرمان حائز مجوز دایم شده و بقیه سراهای نوآوری دارای مجوز اولیه می باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح پویش اشتغال در سرای نوآوری گفت: طرح پویش با هدف توأم کردن آموزش و مهارت و افزایش سطح کارآمادگی دانشجویان و ارائة یک الگوی کاربردی از ارتباط نظام مند دانشگاه با صنعت و جامعه طراحی شده است.

مدیر سراهای نوآوری دانشگاه آزاد  بیان داشت در این طرح، ارتباط و تعامل دو سویه دانشگاه با صنعت و جامعه گسترش یافته و دانشگاه نیروی انسانی با کیفیت مورد نیاز آنها را تأمین میکند. همچنین در این طرح، ضمن فراهم کردن نیروی انسانی با کیفیت مورد نیاز صنعت و جامعه به دغدغة اشتغال جوانان نیز پاسخ داده خواهد شد.

وی گفت: بر اساس این طرح، دانشجویان همگام با تحصیل، به فعالیت در نهادها و صنایع مختلف مشغول کارورزی میشوند و نهادها و صنایع کشور به عنوان حامی این دانشجویان، بسترهای رشد توانمندیها، مهارتها و شایستگیهای حرفهای آنها را در عرصة محیط واقعی کار فراهم می کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1189863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =