هوش مصنوعی ضرورت فکر کردن را کاهش می‌دهد/ ضعف قدرت تحلیل در انسان نتیجه استفاده از ماشین هوشمند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است که هوش مصنوعی ضرورت فکر کردن را برای افراد کاهش می‌دهد و در نتیجه به ضعف قدرت تحلیل در انسان منجر می‌شود.

محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که هوش مصنوعی فرایندی است که کامپیوتر در آن می‌تواند تصمیمات هوشمند بگیرد، اظهار کرد: به این معنا که متناسب با اتفاقاتی که می‌افتد تصمیماتی بگیرد که در آن‌ها هوشمندی وجود دارد. منظور از هوشمندانه کارهایی است که بشر برای انجام آن‌ها نیاز به فکر کردن دارد.

هوش مصنوعی مانع تقلب دانشجویان می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به این که برخی تعاریف قدیمی هوش مصنوعی را هوشی با قدرت یادگیری تعریف می‌کنند، افزود: برخی مدل‌های هوش مصنوعی توانایی یادگیری از تجربه خود را دارند؛ اما برخی دیگر توان یادگیری ندارند، در عوض از قواعدی که برایشان تعریف شده پیروی می‌کنند.

وی در مورد نقاط قوت و ضعف استفاده از هوش مصنوعی گفت: هم‌اکنون جنبه منفی استفاده از هوش مصنوعی در جهان پررنگ‌تر از جنبه مثبت آن است. به طوری که هوش مصنوعی فرایند یادگیری را دچار چالش می‌کند؛ چرا که می‌توان هر سوالی از هوش مصنوعی پرسید و جواب گرفت. سوال‌هایی که پاسخ دادن به آن‌ها برای انسان نوعی تمرین ذهنی بوده و یادگیری و رشد ذهنی به همراه دارد.

محمدی با تصریح بر این که هوش مصنوعی ضرورت فکر کردن را برای افراد کاهش می‌دهد و در نتیجه به ضعف قدرت تحلیل در انسان منجر می‌شود، یادآور شد: دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند به جای تحقیق کردن، سوالات خود را از هوش مصنوعی بپرسند. پاسخ‌ها را کپی کرده و متوجه درست یا اشتباه بودن جواب‌‎ها نشوند.

مهم‌ترین نقطه قوت هوش مصنوعی شخصی‌سازی آموزش است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: البته هوش مصنوعی جنبه‌های مثبت بسیاری هم می‌تواند داشته باشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مثبت هوش مصنوعی، شخصی‌سازی آموزش است. به این معنا که آموزش افراد متناسب با استعداد و سطح آن‌ها انجام شود. وقتی استاد در یک کلاس ۴۰ نفره درس ارائه می‌دهد، مطالب برای همه افراد به یک اندازه بهینه نیست. هوش مصنوعی می‌تواند به بهینه‌سازی آموزش برای افراد کمک کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی، کمک به مدرس برای تولید محتوا است. قبلا استادان مجبور به استفاده از تخته بودند؛ اما هم‌اکنون با پرزنتیشن (Presentation) مطالب خیلی راحت‌تر بیان می‌شوند. از این جهت، هوش مصنوعی می‌تواند به خوبی نقش دستیار آموزشی در دانشگاه‌ها را ایفا کند و به عملکرد دانشجویان بازخورد بدهد. همچنین ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به تولید محتوای با کیفیت در آموزش و بیان مطالب کمک کند.

محمدی با بیان این که وضعیت فعلی ایران در استفاده از هوش مصنوعی مطلوب نیست؛ اما چندان نامناسب هم نیست، افزود: کشورهایی مانند آمریکا و چین که در حوزه هوش مصنوعی پیشرو هستند، از این ابزار عملیاتی‌تر استفاده می‌کنند و در توسعه الگوریتم‌ها هم جلوتر هستند. چندین شرکت در ایران در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. امید می‌رود که ایران هم در آینده با چند سال فاصله بتواند به تکنولوژی‌های دنیا برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این که بهره‌گیری از هوش مصنوعی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، اظهار کرد: به این معنا که فضای کسب و کار در حوزه هوش مصنوعی وجود داشته باشد که شرکت‌ها بدون نیاز به دولت، بتوانند سرمایه‌گذاری کرده و از هوش مصنوعی درآمد کسب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =