قالیباف: لایحه عفاف و حجاب خارج از نوبت رسیدگی می‌‎شود/ لزوم رایگان شدن بیمه‌های درمانی بازنشستگان

رئیس مجلس گفت: لایحه عفاف و حجاب بعد از تصویب در کمیسیون، به صورت خارج از نوبت در صحن علنی بررسی می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

تصویب کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی / گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مشخص شدند

موارد زیر در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قرار دارد:

ادامه بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی و جهش تولید ازطریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح تأسیس سازمان ملی اقامت

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی دوغارون

بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها پیرامون طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس ( اعاده شده از شورای نگهبان)

 رسیدگی به طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۶ تیر ماه قرار داشت.

 اصرار مجدد نمایندگان بر برگزاری انتخابات تناسبی

نمایندگان در این جلسه با اکثریت آرا با پیشنهاد کمیسیون شوراها و امور داخلی مبنی بر حذف ماده مربوط به برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران مخالفت کردند و مجدد بر نظر خود بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران  اصرار کردند.

در ادامه جلسه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت که این ماده بار دیگر به کمیسیون شوراها باز می‌گردد.

این دومین بار است که هیات عالی نظارت مجمع نسبت به این موضوع ایراد گرفته اما نمایندگان مجلس در صحن همچنان بر مصوبه خود درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت تناسبی در تهران تاکید کردند.

ایجاد ۳ منطقه جدید آزاد در دستور کار مجلس

مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به‌ ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

روح‌الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار جلسه امروز را به‌ شرح ذیل قرائت کرد:

-گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی
-گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
-بررسی گزارش کمیسیون شوراها درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس
-گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی دوغارون ـ انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها
-بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت خدمات شهری و روستایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی.
-گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس
-گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران

قالیباف: لایحه عفاف و حجاب خارج از نوبت رسیدگی می‌‎شود

رئیس مجلس گفت: لایحه عفاف و حجاب بعد از تصویب در کمیسیون، به صورت خارج از نوبت در صحن علنی بررسی می‌شود.

وی افزود: سال گذشته کمیسیون فرهنگی در گزارشی اعلام کرد که ۳۱ دستگاه در رابطه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وظایف خود عمل نکرده‌اند، این در حالی است که دستگاه‌ها معتقدند که صراحت در تکالیف و وظایف وجود ندارد لذا مجلس تصمیم گرفت تا همه ابعاد این لایحه مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت تصمیم گرفته شد به صورت یک فوریتی به کمیسیون ارسال شود.

نحوه صدور صورتحساب‌های الکترونیک برای مؤدیان مالیاتی تعیین شد

در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در روند رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ،ماده ۱ این لایحه را به تصویب رساندند و بر اساس آن، نحوه صدور صورتحساب‌های الکترونیکی موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را تعیین کردند.

بر اساس ماده (۱)‌ که به تصویب رسید، الزام مؤدیان به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به ترتیب زیر انجام می‌شود:

۱- تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۲.

۲- تمامی اشخاص باقی مانده از تاریخ اول دی ماه ۱۴۰۲. تاریخ‌های مذکور در این ماده قطعی و غیرقابل تغییر است و در صورت هرگونه تخطی از رعایت آنها، مطابق قوانین مربوط با متخلفان برخورد می‌شود.

به منظور رعایت موارد زمانی مقرر در این ماده، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است به ازای هر ماه تاخیر نسبت به موعد زمانی هر یک از بندهای (۱) و (۲) این ماده، به میزان ۵ درصد و تا سقف ۵۰ درصد از منابع اختصاصی سازمان امور مالیاتی کشور موضوع ماده (۲۱۷) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سوم اسفندماه ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن را کاهش دهد.

پس از اینکه سازمان مالیاتی کشور به تایید وزیر امور اقتصادی،‌ امکان صدور و ارسال صورت حساب های الکترونیکی توسط تمامی مودیان را فراهم کرد، درصدهای کاهش یافته به حالت قبل بر می‌گردد.

همچنین نمایندگان در ادامه به بررسی ماده ۲ لایحه مذکور پرداخته و آن را با ۱۵۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده ۲ لایحه مذکور؛ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۳ تا صددرصد (۱۰۰%) جرائم موضوع ماده (۲۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را با رعایت ماده (۱۹۱) قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

نمایندگان مردم در مجلس ماده ۳ این لایحه را نیز با ۱۷۳ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده ۳ نیز آمده است؛  تا پایان سال ۱۴۰۳ صورتحساب‌هایی که در سامانه مؤدیان صادر نشده است، قابل قبول می‌باشد. در این مدت، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مؤدیان اقدام کند. مؤدی یک ماه پس از پایان هر دوره فرصت دارد تا با ثبت خریدها و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آن‌ها در سامانه مؤدیان صادر نشده است، اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد نماید. صورتحساب‌های الکترونیکی با رعایت ماده (۹) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نمی‌باشد.

تسهیلات ازدواج و اشتغال پرداخت نمی شود/ بانکها هر روز سنگی جلوی پای مردم می اندازند

کمال حسین پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۶ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی طی نطق میان دستور خود با صلوات بر محمد و آل محمد و درود بر روح بزرگ بنیان گذار کبیر انقلاب و شهدای گرانقدر و آرزوی طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری گفت: مردم شریف ایران یکی از مهمترین شعارهای انقلاب اسلامی، نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی ایران است. این شعار در اصل فراخوانی برای استقلال و آزادی کشور است و الگوی ایران را در برابر بلوک شرق و غرب به مردم جهان عرضه می‌کند.

وی تاکید کرد: از اقدام وزارت امور خارجه در احضار سفیر روسیه تشکر و قدردانی می کنم.روسیه و چین بدانند که جمهوری اسلامی به عنوان یک قطب براساس منافع ملی خود با دیگر قطب ها وارد ائتلاف های موقت می شود. روسیه بداند، حمایت‌های ایران از مسکو از موضع قدرت و حتما مشروط است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دنیا بداند جزایر سه گانه خلیج فارس جز لاینفک ایران عزیز است و جوانان رشید این مرز و بوم  این آمادگی را دارند که برای دفاع از تمامیت ارضی کشور همانند گذشته جانفشانی کنند.

حسین پور در ادامه تاکید کرد: از شورای محترم نگهبان بابت تائید لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی  صنعت خودرو که قبلاً مورد تصویب قاطع مجلس قرار گرفته بود، تشکر می‌کنم. واردات خودرو انحصار را می‌شکند و به تنظیم بازار خودرو کمک می‌کند.

وی ادامه داد:شرکت‌های خودروسازی در بازارهای رقابتی دیگر نمی‌توانند خودروهای بی‌کیفیت را با قیمت گزاف به مردم بفروشند. مجلس از دولت انتظار دارد تا این قانون را به درستی اجرا کند و بر اجرای دقیق آن هم نظارت می کند، نکند خدایی ناکرده در بحث واردات خودرو باز کشور را درگیر انحصار کنیم،نکند امتیاز واردات خودرو تنها به چند خودروساز و شرکت های زیر مجموعه آنها واگذار شود و باز مردم را اسیر این شرکت ها کنیم.واردات خودروهای کارکرده باید برای تمام مردم آزاد باشد. باید به مردم حق انتخاب بدهیم و مجلس از این حق بدیهی مردم دفاع می کند.

حسین پور ادامه داد: مجلس دیگر اجازه رانت و رانت بازی را به شرکت های خودروسازی نمی‌دهد. مجلس در بحث واردات خودرو اجازه نمی‌دهد شرکت‌های خودروسازی و دلالان خودرو  بر سفره‌ای بنشینند که حق مردم است.

وی ادامه داد: از رئیس جمهور و وزیر صمت می‌خواهم در اسرع وقت زمینه‌های واردات خودرو برای مردم عادی ،به استناد به این قانون آماده کند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: همکاران محترم متاسفانه مجلس و دولت به جای حل بنیادین مشکلات کشور وارد واژه های بی پایان و بی نتیجه چون تفکیک و ادغام وزارتخانه ها و یا اصلاح قانون انتخابات می‌شوند؛ کشور در بحث اشتغال دچار مشکل اساسی است ،در حال حاضر در هر خانواده ایرانی یک یا چند جوان تحصیل کرده بیکار وجود دارد. درحوزه مسکن مردم به شدت گرفتار هستند و  زوج‌های جوان برای شروع زندگی حتی نمی توانند یک واحدکوچک را اجاره کنند. در فصل نقل و انتقال مستاجران، اجاره بها بیداد می کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات ازدواج و اشتغال پرداخت نمی شود و بانکها هر روز سنگی جلوی پای مردم می اندازند،ادامه داد: از قدرت خرید بازنشستگان عزیز  روز به روز کاسته می‌شود و شرایط به گونه‌ای رقم خورده که بازنشستگان به اصطلاح از جیب می‌خورند و هر روز فقیرتر می‌شوند.

حسین پور تاکید کرد: تورم و گرانی امان مردم را بریده است و حل این مسائل و مشکلات باید در دستور کار مجلس و دولت باشد و نه  تفکیک و تجمیع یک و یا چند وزارتخانه‌ها. مگر تفکیک و تجمیع وزارتخانه ها چه سودی برای مردم دارد؟ باید موضوعاتی همچون طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و طرح‌های اقتصادی مهمی که در معیشت مردم و مخصوصاً کارگران ، بازنشستگان و فرهنگیان تاثیر داشته باشد، به قید فوریت در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

وی ادامه داد: جناب آقای رئیس جمهور مستحضرید که مرز کله  به عنوان یکی از گذرگاه های رسمی شهرستان شهید پرور سردشت از اصلی‌ترین شریان‌های اقتصادی این شهرستان محروم و مرزی است . ورود و خروج مسافر از این مرز فعال است و این مرز ظریفت بسیار خوبی را برای اعزام زمینی زائران به کشور عراق و سوریه دارد. ضرورت دارد احداث پایانه مسافربری مرز کله برای خدمت رسانی به مردم و مسافران در دستور کار قرار گیرد. جناب آقای رئیس جمهور وضعیت راه‌های مواصلاتی سردشت سرافراز مطلوب نیست و جاده‌های منتهی به این شهرستان باریک و پرپیچ و خم هستند. محور اصلی شهرستان سردشت و بوکان نیاز به بهسازی ،تعریض و آسفالت دارد و این مهم از ضرورت‌های توسعه این دو شهرستان به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: متاسفانه برای این محور ردیف‌های بودجه‌ ملی تعریف نشده و اعمال ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه مورد انتظار است. دو شهرستان سردشت و بوکان هم اکنون از راه خاکی روستایی با هم ارتباط دارند و بهره برداری  از این محور نقش فوق العاده مهم در کاشه هزینه های تردد و مصرف سوخت ایفا می کند.

تسهیلات ازدواج و اشتغال پرداخت نمی شود/ بانکها هر روز سنگی جلوی پای مردم می اندازند

مجتبی ذوالنوری در  نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال صدور بیانیه پشتیبانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فعالیت‌ها و رویکرد تحولگرایانه قوه قضائیه و اقدامات مثبت این قوه، رئیس محترم قوه قضائیه تشکرنامه‌ای خدمت نمایندگان عزیز مجلس ارسال کردند.

سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس این نامه را به شرح زیر قرائت کرد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

رئیس و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

سلام‌ علیکم

با احترام در اجرای منویات ولی امر مسلمین مبنی بر ایجاد تعامل بین قوا در حل مشکلات مردم و با توجه به تعامل بی‌سابقه با نمایندگان شریف مردم در مجلس شورای اسلامی از نگاه قدرشناسانه شما نمایندگان محترم در صدور بیانیه سپاسگزاری می‌نمایم.

بدون شک این رویکرد نشأت گرفته از اعتماد عمومی و رضایتمندی مردم و نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی از عملکرد قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی در پرتو همکاری و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی محقق شده است و این اقدام مسئولیت ما را در خدمت‌رسانی به آحاد مردم و آحاد ملت شریف ایران اسلامی مضاعف می‌کند.

امیدوارم در پرتو تعاملات و همکاری بیش از پیش قوا شاهد توفیقات روزافزون در خدمت به اسلام و مسلمین و اجرای اوامر و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی جهت رسیدن به نقطه کمال و مطلوب در اداره کشور باشیم.

تورم کنونی در یکصد سال اخیر بی‌سابقه بوده است

 ذبیح الله اعظمی ساردوئی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۶ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: الحق که بهشت باستان، جیرفت است/تصویر بهار بی‌خزان، جیرفت است؛ با خط خودش نوشته بین‌النهرین/آغاز تمدن جهان، جیرفت است؛ محضر ملت بزرگ ایران بخصوص مردم شریف جیرفت و عنبرآباد سلام و عرض ادب دارم، برای مقام معظم رهبری که با تدبیر کشتی انقلاب را هدایت می‌کنند آرزوی سلامتی و طول عمر دارم. برای شادی روح سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اسوه مقاومت و فرمانده‌ام در لشکر ۴۱ ثارالله کرمان درود می‌فرستم.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از تدبیر رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مجدانه دولت آیت‌الله رییسی در اجرای سیاست تعامل با همسایگان و همچنین توسعه و ارتقاء روابط با کشورهای اسلامی و دیگر کشورها و نیز تنش‌زدایی در سطح بین المللی خصوصا تعاملات و همکاری‌های اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همراه با اقتدار و دیپلماسی عزتمندانه با حفظ منافع ملی که منجر به بهبود روابط و افزایش مراودات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران با بسیاری از کشورهای منطقه جهان شده است، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود شورای امنیت ملی کشور و وزارت امور خارجه، بر اساس اصول تعیین شده توسط مقام معظم رهبری و بدون توجه به حواشی برخی افراد غیرمتخصص، موضوع احیای برجام را پیگیری کنند. شایان ذکر است سنگ‌اندازی در مسیر توسعه و ارتقاء روابط کشور با دیگر ملل به هر دلیلی غیر از منافع ملی، خیانت به ملت و ایران اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خطاب به دولت، افزود: تورم افسار گسیخته در یکصد سال اخیر بی‌سابقه است، فشارهای اقتصادی، نابسامانی‌های بازار املاک و اجاره مسکن و گرانی اقلام زندگی، معیشت مردم را سخت و ناپایدار کرده است. هرچند مجلس با تصویب قوانین مورد نیاز، قبلا اقدام کرده است، اما لازم است دولت هم گام‌های اساسی و موثری در این مسیر بردارد.

اعظمی بیان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری، مشارکت، رقابت پذیری، امنیت و سلامت انتخابات مهم‌ترین شاخصه‌های انتخاباتی پرشور است که با ورود همه سلایق مختلف سیاسی و برگزاری مطلوب آن توسط وزارت کشور بر غنای آن بیفزاید. همچنین نقش بانوان، جوانان و مسئله معیشت مردم در این انتخابات بر کسی پوشیده نیست، لذا بکوشیم که همه  اقشار جامعه مشارکت نمایند.

وی خطاب به رییس جمهور، افزود: جناب آیت‌الله رییسی، رییس جمهور محترم ایران اسلامی، یک سال از زمان مصوبه هیات دولت و همچنین اعلام رسمی تاسیس و تشکیل استان کرمان جنوبی توسط حضرتعالی که کار را واقعا تمام کرد، می‌گذرد. اینجانب به نمایندگی از مردم آن منطقه از این اقدام شجاعانه، به حق و شایسته شما در جهت محرومیت زدایی و توسعه متوازن جنوب کرمان نهایت تقدیر و تشکر را دارم. اما سوالی برای مردم جنوب استان کرمان مطرح شده است که چرا علی‌رغم آماده بودن لایحه مربوطه در ریاست جمهوری، این مهم به مجلس شورای اسلامی ارسال نمی‌شود؟

اعظمی خطاب به رییس جمهور، ادامه داد: مردم هشت گنج جنوب کرمان قبلا با رای قاطع و حداکثری، وفاداری خود را در حمایت از دولت شما و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اثبات نمودند. مکاتبات و گفتگوهای متعددی با حضرتعالی و معاونین در این رابطه صورت گرفته که تاکنون نتیجه قطعی در برنداشته است، همچنین قرار دادن تشکیل این استان در کنار تقسیم استان تهران تاخیر در اجرای خواست به حق مردم جنوب استان کرمان است. لذا از حضرتعالی درخواست می‌شود دستور فرمایید هر چه سریعتر لایحه تشکیل استان کرمان جنوبی را به طور جداگانه به مجلس ارسال تا امید را در دل مردم ولایتمدار آن خطه زنده نگه دارد.

وی افزود: همکاران عزیز و ملت بزرگ ایران، کمبود و بحران آب یکی از چالش‌های بسیار مهم کشور محسوب می‌شود. بیلان منفی منابع آب تجدیدپذیر و زیرزمینی، کاهش ذخیره آب سدها، نبود برنامه مدون آبخیزداری و آبخوان‌داری، عدم مهار آب های مرزی بخصوص در جنوب کشور و پایین بودن راندمان بهره وری مصرف بهینه آب در کشاورزی و صنعت، تنش در تامین آب شرب شهرها و روستاها از مهم ترین چالش های این بخش می باشند که باید برای آن فکری اساسی شود. در همین راستا انتظار است دولت محترم برای مدیریت بحران آب علاوه بر اقدام عاجل و فوری هر چه زودتر لایه آبخیزداری و آبخوان داری را تقدیم مجلس نماید.

اعظمی خطاب به وزیر نیرو، یادآور شد: طبق نظر متخصصین نقل و انتقال آب بین حوزه‌ای بخاطر تنش‌های اجتماعی، مسائل امنیتی، عوارض مخرب زیست محیطی و اقتصادی بر زندگی و معیشت مردم، دارای تبعات نامطلوبی بوده و مطرود است. یکی از این موارد انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود و سد صفارود، رابر به شمال استان کرمان و معادن منطقه است که خانمان‌سوز و نابودگر کشاورزی و میراث فرهنگی جنوب استان کرمان است که باید به طور کامل متوقف شود. در همین راستا استفاده از لوله‌های با قطر ۱۶۰۰ میلی متر و با دبی ۱۳۵۰ لیتر بر ثانیه در مسیر این پروژه چه معنایی دارد؟ اگر بهانه تامین آب شرب مورد نیاز شهر رابر است مقدار آب لازم برای این شهر کمتر از ۱۲۰ لیتر بر ثانیه است بنابراین قرار است مابقی این آب به کجا منتقل شود؟ لذا با در نظر گرفتن لوله‌های با قطر ۱/۵ متر در پروژه مذکور، مردم جنوب کرمان حق دارند که نگران از دست رفتن کشاورزی و زندگی خود در پایین دست سرشاخه‌های حیاتی هلیل رود باشند لذا از این سیاست یک بام و دو هوا دست بردارید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: در همین خصوص برنامه تحقیق و تفحص مجلس از ۱۶ پروژه متعدد انتقال آب بین حوزه‌ای در کشور، تاییدی بر تخلفات فراوان و عدم رعایت قوانین و اصول چندگانه یونسکو از جمله در این پروژه دارد که به زودی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خطاب به هیات دولت، تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه آن ها و به عبارت دیگر مسئولان دولتی به خوبی با هم هماهنگ نبوده و جزیره‌ای تصمیم گیری و عمل می کنند. یکی از دلایل آن سرعت بسیار کُند پروژه‌های عمرانی و معدنی است که چندین سال طول کشیده و به موقع تکمیل نمی‌شوند.

تبدیل کردن برنامه به کشکولی از آمال و آرزوها نمی‌تواند راه گشا باشد

مهدی طغیانی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۷ تیرماه) صحن مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: مجلس یازدهم که در سخت‌ترین شرایط کشور و اوج تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا کار خود را آغاز کرد در ۳ سال گذشته تلاش زیادی در جهت اصلاح زیرساخت‌های قانونی کشور به کار گرفته و حاصل آن تصویب قوانین فاخری همچون قانون جهش تولید دانش بنیان، اصلاح قانون بانک مرکزی و اصلاح قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی است و نیز قوانینی همچون ساماندهی بازار خودرو و جهش تولید مسکن که آثار خود را به زودی در اقتصاد کشور و معیشت مردم نشان خواهد داد و مورد تایید رهبری معظم انقلاب نیز قرار گرفت بوده و اینک مجلس یازدهم در حال بررسی برنامه هفتم است برنامه‌ای که شاید از آخرین فرصت‌های جهش بزرگ اقتصادی کشور باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  باید در وضعیت نهایت فشار تحریمی دشمن، اوج ورود جمعیت جوان تحصیل کرده به بازار کار و انبوه ظرفیت‌های معطل کشور این برنامه تصویب شود، برنامه‌ای که می‌تواند با برنامه‌ریزی عالمانه، هوشمندانه و واقعی کشور را از گردنه حاضر عبور داده و یا به دلیل عدم انطباق با واقعیت ها و شرایط کشور و تبدیل شدن به کشکولی از همه چیزهای خوب به سرنوشت برنامه‌های قبلی با حداکثر ۳۰ درصد تحقق تبدیل شود.

طغیانی، عنوان کرد: رویکرد مسئله محور برنامه مبتنی بر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بدون تردید ویژگی برجسته برنامه است، پرداختن به چالش‌های آینده کشور در حوزه‌های آب، انرژی، محیط زیست، امنیت غذایی و صندوق‌های بازنشستگی قبل از اینکه به بحران های بزرگ و غیر  قابل بازگشتی تبدیل شود ماموریت این برنامه و مجلس یازدهم در سال پایانی است.

وی، افزود: در برنامه توسعه تکمیل اصلاحات ساختاری در موضوع بانکی، مالیاتی و بودجه ریزی آمده که باید حمایت و تکمیل شود و تمرکز بر برخی قوت‌های کشور از جمله توجه به مسکن، ترانزیت، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دریا در کنار توجه به معدن و توسعه زنجیره ارزش محصولات معدنی می‌تواند پیشران اقتصاد کشور در ۵ سال آینده باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا برنامه جنبه‌های مغفول زیادی دارد اما تبدیل کردن برنامه به کشکولی از آمال و آرزوها نمی‌تواند راه گشا بوده و واقعیت‌های موجود را متحول کند، تمرکز بر نقاط محدود، مشخص و صرف توان و انرژی کشور در این زمینه موثر تر است. مهمترین مسئله مغفول در لایحه برنامه که حل آن به حل مسائل دیگر می‌انجامد اصلاح ریل حمکرانی و تدبیر امور در کشور است، ساختارهای موجود در حکمرانی آب، انرژی، محیط زیست و ... به دلیل اشکالات زیاد کشور را به پیش نمی‌برد و منابع و ظرفیت‌ها را نابود می‌کند و باید متحول شود.

طغیانی ، گفت: یکی از نمونه‌های حکمرانی غلط وضعیت آب در جای جای کشور از جمله بحران خشکی زاینده رود و وضعیت دریاچه ارومیه است که با حکمرانی نا کارآمد و فاجعه بار وزارت نیرو در ۳۰ سال اخیر به این وضعیت درآمده و از رودخانه طبیعی و دائمی چیزی جز یک جاده خاکی در شهر اصفهان باقی نمانده که چند روزی همانند مسیل‌ها آب در آن جاری است و آب در آن خشک می‌شود. بر هم خوردن پایداری و تعادل زیست محیطی منطقه با خشکی زاینده رود با این حکمرانی غیر شفاف که مشخص نیست چه کسی آب را می‎برد و چقدر می‌برد، حکمرانی غیر منسجمی که هر دستگاهی کار خود را می‌کند، صنعت در پایین دست و بالا دست توسعه می‌دهد، جهاد کشاورزی توسعه می‌دهد و ۴۰ هزار هکتار را به ۱۲۰ هزار هکتار در بالادست تبدیل می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، افزود: وزارت راه و شهرسازی با ساخت و ساز بدون منطق مهاجرت را تشویق می‌کند و در ۵۰ سال اخیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر به اصفهان آمده است. حکمرانی غیر پاسخگو و غیر مسئولیت پذیری که در تاریک خانه‌ها تصمیم می‌گیرد و هیچکدام از ذی‌نفعان خبری از نتایج تصمیمات آن ندارد. حکمرانی غیر منطبق بر قانون که همه قوانین را کنار گذاشته و کار خود را انجام می‌دهد؛ نمونه ای از وضعیت تدبیر امور و حکمرانی در کشور نمونه حکمرانی آب در زایده رود است، برنامه هفتم باید این ریل تدبیر امور و حکمرانی را اصلاح کند در غیر این صورت نتیجه آن از اکنون قابل پیش بینی است همانگونه که در مو رد زاینده رود به نابودی زندگی کشاورزان در جلگه رودخانه و نابودی میراث تاریخی هزاران  ساله بر اثر فرونشست زمین و فاجعه محیط زیست با خشکی تالاب گاوخونی انجامید.

وی عنوان کرد: از همه بدتر فرونشست شدید زمین است، فاجعه ای که بازگشتی ندارد. میراث تاریخی چندهزار ساله که نمی‌شود بر آن قیمتی گذاشت درحال نابودی است، آیا دل هر ایران دوستی از این واقعه نمی‌لرزد؟ دولت و وزارت نیرو فقط در این زمینه گفتار درمانی می‌کند و رئیس محترم مجلس حتی یک بار سراغی از این موضوع نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت در سال جاری با فهم غیر دقیقی از شعار سال سیلی از قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌ها را بدون توجه به هزینه تولید سبب شده که بسیاری از بخش های تولیدی را برخلاف شعار سال در معرض نابودی قرار داده. در موضوع تورم در عین پذیرش نظارت و تنظیم گری حکیمانه و منطقی دولت نباید سرگرم شاخه و برگ‌ها شد و از ریشه‌ها غفلت کرد. خلق پول ۶ هزار میلیارد تومانی روزانه و نئقدینگی که در هر سه سال دو برابر می‌شود درحالی که تولید آن در هر ۴۰ سال دو برابر می‌شود عامل تورم امروز است. کسری بودجه و انضباط مالی دولت باید مورد توجه قرار بگیرد.

آقای رئیس جمهور؛ با انتقال آب از دریای عمان زندگی مردم را از تنش آبی و تشنگی نجات دهید

منصور شکرالهی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۶تیرماه) در نطق خود ضمن عرض تسلیت به دلیل  ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع)گفت:  بوموسی،تنب بزرگ و تنب کوچک یکی از پرهیاهوترین جزایر  است؛ شواهد متقن حقوقی و تاریخی و همچنین نقش ژئو پلتیک این جزایر و تاثیری که برگستره آبهای داخل ایران دارد،نشان می دهد این جزایر سه گانه  جزء جدایی ناپذیر خاک ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران این است که برخلاف حکومت های سلطنتی قبل، یک وجب از خاک کشورمان را به دشمن واگذار نکرده‌است؛ قطعاً هرگونه اظهار نظری که استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی ایران را مورد خدشه قرار دهد شدیداً محکوم می‌کنیم.

نماینده مردم کهنوج و منوجان و رودبارجنوب و قلعه گنج و فاریاب در مجلس خطاب به رئیس جمهوری مطرح کرد: آقای  رئیس جمهور انقلابی و مردمی؛ ضمن قدردانی از حضور شما در جنوب استان کرمان در دو نوبت، آنچه که بیشتر از سیل گریبان‌گیر مردم  در جنوب استان کرمان شده و تمام زندگی مردم را تحت شعاع قرار داد داده است؛ وجود خشکسالی‌های پیاپی، انسداد سرشاخه‌های هلیل رود و به تبع آن وجود ریزگردها است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: از شما رئیس جمهوری و وزیر نیرو درخواست دارم؛ تمهیدات اتخاذ و تسریع کنید تا با انتقال آب از دریای عمان که تخصیص آن هم انجام شده است و فاصله زیادی هم با دریای عمان نداریم؛ اقدام لازم را انجام داده  و زندگی مردم را از تنش و بحران آبی و تشنگی نجات دهید.

شکرالهی خطاب به  وزیر نیرو تاکید کرد: مطابق دستورالعمل آن وزارتخانه ؛باید در تمام فصول و ماه‌های سال حقابه و مصارف کشاورزی از سد جیرفت رهاسازی شود که متاسفانه هیچ گونه رهاسازی صورت نگرفته است؛ اگر بعضاً هم رهاسازی انجام شده، هیچگونه نظارتی بر توزیع عادلانه حق و حقوق مسلم حقابه کشاورزان انجام نشده است. از وزیر نیرو استدعا دارم در اسرع وقت در نسبت به رهاسازی و نظارت بر توزیع عادلانه آب اهتمام جدی صورت گیرد.

نماینده مردم کهنوج در مجلس بیان کرد: از وزیر بهداشت ضمن تقدیر و تشکر به دلیل نگاه ویژه‌ای که در حوزه منابع زیرساختی به خصوص منابع انسانی و تجهیزات پزشکی و تخصیص پزشکان متخصص به جنوب استان کرمان تقدیر و تشکر ویژه دارم و همچنین نگاه عدالت محورانه معاونان ازجمله معاون توسعه ،درمان و آموزش قدردانی می کنم.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان،در ادامه مطرح کرد: از وزیر جهاد کشاورزی که دستور فرمودند در اسرع وقت در جنوب استان کرمان حضور پیدا کنند و به صورت میدانی از وضعیت کشاورزی در جنوب استان کرمان بازدید کنند،تقدیر و تشکر می‌کنم.

نماینده مردم کهنوج و منوجان و رودبارجنوب و قلعه گنج و فاریاب در مجلس تصریح کرد:از استاندار می خواهم گزارشی را از مصوبات سفر رئیس جمهور در جنوب استان کرمان اعلام کند؛همچنین از نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان حجت الاسلام والمسلمین علیدادی به دلیل همراهی و همچنین حضور ایشان در شهرستان‌های جنوبی تقدیر و تشکر می‌کنم.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان تصریح کرد: از وزیر کشور بابت شهرستان شدن جازموریان و همچنین استاندار جهادی و انقلابی سیاسی ایشان تشکر می‌کنم .از قرارگاه محرومیت زدایی سپاه بابت محرومیت‌زدایی تشکر می‌کنم. از "علی آبادی"وزیر صنعت و معدن می‌خواهم با واگذاری پهنه های معدنی مس در شهرستان تله گرم که در بخش خصوصی باعث آبادانی و ایجاد اشتغال برای جوانان شود.از وزیر نیرو و وزیر نفت می خواهم درخصوص سوخت تراکتورهای کشاورزان جنوب استان کرمان تمهیداتی را انجام دهند.کشاورزان جنوب استان نیاز مبرم به سوخت برای تراکتور دارند.

ایجاد کمیته صیانت در شستا شبهه رانت و تعارض منافع ایجاد می کند

محمد کعب عمیر در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطلع هستید که در شستا و هلدینگ های تابعه، کمیته ای به نام صیانت تشکیل شده است، آیا هدف آن را می دانید؟ برداشت می شود که این کمیته ابزار فشار به مدیران و مسئولان هلدینگ های شستا برای رسیدن به مقاصد شخصی آنهاست.

نماینده مردم شوش در مجلس یازدهم خطاب به مدیرعامل شستا اظهار کرد: نهادهای نظارتی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور برای رسیدگی به تخلفات تشکیل شده اند و این نهادها مرجع رسیدگی هستند. آیا وجود کمیته صیانت، رانت و تعارض منافع و برخلاف آیین نامه معاملاتی کشور نیست؟

وی در تذکری خطاب به وزیر کشور اظهار کرد: بخشدار بخش مرکزی شهرستان شوش علی رغم بازنشستگی ۸ ماهه هنوز تعیین تکلیف نشده است، همچنین شهرستان شوش فاقد فرماندار بوده که نسبت به این موضوع نیز باید اقدام شود.

کعب عمیر در تذکری خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه کشاورزان سربازان خط مقدم تامین امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی نظیر گندم هستند، تصریح کرد: حق الزحمه کشاورزان که خرید تضمینی با نرخ ۱۵ هزار تومانی است، به صورت کامل پرداخت نشده و تنها تا مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دریافتی داشته اند. چرا امید را در دل مردم زنده نکردید؟ در صورت بی توجهی به این امر سال آینده با کمبود کشت گندم در کشور مواجه خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده با تاکید بر اینکه نرخ خرید تضمینی گندم حتی به میزان هزینه تمام شده کشت محصول نیست، عنوان کرد:  مشوق های لازم به کشاورزان نیز در این خصوص پرداخت نشده است. اگر این مشوق ها پرداخت شود، بخشی از ضرر آنها جبران خواهد شد، اگر بخواهیم گندم را وارد کنیم، گرانتر تمام می شود، بنابراین برای حفظ امنیت غذایی، دولت باید مطالبات کشاورزان را به موقع پرداخت کند تا این عزیزان زمین نخورند.

وی ادامه داد: درخصوص تامین آب و عدم قطع برق چاه های کشاورزی نیز وزارت نیرو دقت لازم را داشته باشد. همچنین درخصوص بازنشستگان عزیز که در برنامه ششم توسعه مصوب شده که ظرف ۵ سال با شیب تعریف شده فاصله حقوق بازنشستگان با شاغلان کاهش پیدا کرده و حداکثر ۱۰ درصد باشد. دولت قبل در اجرای این قانون کوتاهی کرد، حال از دولت فعلی تشکر می کنم که بخشی از این فاصله را جبران کرد، اما هم باید قانون قبلی اجرا شود و هم در برنامه هفتم باید مشکل بازنشستگان پیش بینی شود.

قطع برق چاه های کشاورزی خسارت سنگینی به معیشت کشور وارد می کند

 حسین امامی راد در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر نیرو، درباره قطع آب چاه های کشاورزی، گفت: عدم قطع برق مصرف خانگی در این دولت قابل تقدیر است اما ۵ روز قطع آب صنعتی و کشاورزی تهدیدی برای معیشت و خسارتی سنگین برای صنعت گران و کشاورزان که پاسداران جبهه خودکفایی کشور هستند خواهد بود.

نماینده مردم چناران ، طرقبه و شاندیز در مجلس همچنین در ادامه قطع نامتعارف چاه های کشاورزی را برای افزایش مدار باعث نابودی محصولات و خسارت به جداره چاه ها دانست.

وی در تذکر دیگری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، افزود: نگرانی کمبود گندم، آرد و نان ناشی از درگیری میان روسیه و اوکراین که نیمی از غلات و دانه های روغنی دنیا را تامین می کردند قرار بود با تشویق کشاورزان به کشت گندم در داخل کم شود.

امامی راد ادامه داد: اما همچنان طلب گندمکاران که باید به صورت نقدی پرداخت می شد، پرداخت نشده که باعث نارضایتی شده است لذا باید مابه التفاوت خریدهای قبلی از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان به همراه طلب های آن ها هرچه سریع تر پرداخت شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان در تذکری خطاب به وزیر اقتصاد با انتقاد از مالیات سنگین و افزایش یکباره آن، خاطرنشان کرد: این موضوع که به اصناف تکلیف شده بسیار سنگین بوده و آن ها توانایی پرداخت ندارند از این رو باید حجم این مالیات ها سبک تر و حتی تقسیط شود تا نبض بازار از کار نیفتد.

دولت و مجلس بیمه‌های درمانی بازنشستگان را رایگان کنند

 محمدصالح جوکار در  نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور و رئیس مجلس درباره وضعیت دریافتی بازنشستگان گفت: وضعیت دریافتی و معیشتی بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی خوب نیست و آنها با افزایش سن، هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند.

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس بر همین اساس تصریح کرد: جای تأسف دارد که فردی که ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده امروز در هزینه‌های درمانی و داروی خود بماند و نتواند آنها را تأمین کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بیمه‌های درمانی تکمیلی و اکمل نیز پاسخگو نبوده و باید رایگان باشند، خاطر نشان کرد: لازم است کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ۵ ساله هفتم به این موضوع توجه کرده و نمایندگان نیز به آن رأی دهند.

استاندار گلستان در بکارگیری مدیران ناتوان و بی تجربه اصرار دارد

غلامعلی کوهساری در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: در اواخر هفته گذشته استاندار گلستان در جلسه با همه فرمانداران و مدیران استان که به صورت وبینار برگزار شد، اقدام به عزل فرماندار رامیان در همان جلسه کرد. این در حالی است که وی از خانواده مغزز شهداست و سابقه بخشداری در همین منطقه را دارد. استاندار دلیل این اقدام را ناهماهنگی فرماندار در پیشبرد اهداف دولت، عدم توفیق در مدیریت و ضعف در شاخص های ۱۶ گانه ارزیابی عملکرد می داند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس یازدهم افزود: این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم در همین شهرستان تاکنون ۴ فرماندار و سرپرست فرمانداری تغییر کرده است و نفر پنجم که سرپرست فرمانداری نیز است، تغییر خواهد کرد. فرمانداری که تنها ۸ ماه مدیریت داشته چطور ارزیابی شده است؟ براساس اظهارات استاندار گلستان تنها ۴ مدیر حرفه ای در این استان وجود دارد که یکی از آنها معاون اقتصادی ایشان است، اما این در حالی است که استان گلستان در پرداخت تسهیلات اشتغال رتبه آخر را دارد، در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه ۲۷ ، در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی رتبه ۳۱ و  در پرداخت تسهیلات روستایی رتبه ۳۰ را دارد.

وی یادآور شد: اینکه نمایندگان نباید در غزل و انتصابات استان دخالت کنند، درست است، اما نمایندگان آیا نباید طرف مشورت مدیران اجرایی باشند؟ مشکلات مدیریتی در استان گلستان بیداد می کند، اما استاندار در بکارگیری مدیران ناتوان و بی تجربه یا کم تجربه اصرار دارد، لذا رئیس جمهور شخصاً باید به این موضوع ورود کند.

کوهساری خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه موضوع احداث بیمارستان های رامیان و آزادشهر، پیگیری سد قره چای رامیان، پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار، اجرای شهرک کشاورزی و واگذاری به متقاضیان و تامین آب شرب برخی روستاها را متذکر شد.

قطع برق چاه های کشاورزی، کشاورزان را به روز سیاه نشانده است

علی اصغر عنابستانی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر نیرو موضوع قطع برق چاه کشاورزان را یادآور شد و گفت: در سال رشد تولید با قطع برق چاه کشاورزان، تولیدکنندگان دچار مشکل بسیاری شده اند، متاسفانه ماهی ها در مزارع پرورش ماهی تلف شده اند و محصولات کشاورزی بسیاری از بین رفته است. کشاورزان به روز سیاه نشسته اند، شما با چه تدبیری عدم قطع برق منازل را افتخار خود می دانید و برق چاه های کشاورزی را قطع می کنید.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم افزود: وزیر جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع چرا هیچ اقدامی انجام نداده است، کشاورزان چرا باید بی پناه باشند؟ و صدای وزیر با قطع برق چاه های کشاورزی بلند نشود؟ متاسفانه دیواری کوتاهتر از دیوار کشاورزان در کشور پیدا نمی شود.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور و معاون اول ایشان باید به این موضوع ورود کنند، آیا آنها از قیمت مرغ خبر دارند و می دانند که مرغ ۱۱۰ هزار تومان شده است؟

عنابستانی همچنین در تذکری خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت راه ها و فرودگاه ها را چندین بار تذکر و شما نیز دستور پیگیری و اجرای آن را داده اید، اما در وزارت راه و شهرسازی چه خبر است که دستورات وزیر اجرا نمی شود؟

دولت توجه ویژه‌ای به بازنشستگان داشته باشد

نصراله پژمان فر در  نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس مجلس گفت: کسانی که حقوق‌بگیر هستند و کارمندانی که چه در دولت و چه در غیردولت در طول ۳۰ سال خدمت تمام حق بیمه را پرداخت کرده‌اند و تمام حقوقی که بر آنها لازم بوده پرداخت شده است، انتظارشان این بوده که در زمان بازنشستگی جوابگویی نسبت به آنها وجود داشته باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: بعضی از این عزیزان در طول ۳۰ سال خدمتشان ممکن است خدمات بهداشتی به اندازه یک قرص سرماخوردگی استفاده نکرده باشند اما انتظارشان این است که بعد از بازنشستگی که مشکلات جسمانی سراغشان می‌آید خدمات بیمه‌ای به آنها ارائه شود، حتی بعضی از این عزیزان بیمه‌های تکمیلی دارند و بخش قابل توجهی از حقوق ناچیزی که دریافت می‌کنند، صرف درمانشان می‌شود و این عدالت نیست، بنابراین باید پاسخگویی در این رابطه وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: موضوع دیگر در خصوص هماهنگی حقوقی است که باید بازنشستگان با شاغلین داشته باشند، چرا که بر اساس قانون باید ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند و این هم اجرایی نمی‌شود لذا در شرایطی هستند که نوه و نتیجه دارند و مراجعاتی دارند که هزینه‌بر است و مخارج بازنشستگی را دو چندان می‌کند، خواهش می‌کنم تذکر دهید تا دولت توجه ویژه‌ای در این رابطه داشته باشد.

نمک به زخم کشاورزان در سال خشکسالی نریزید

محمد وحیدی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: وزرای کشاورزی و نیرو چرا در مناطقی که ۱۰۰ بهره بردار از چاه های کشاورزی شاهد قطع برق هستیم در سال خشکسالی به خصوص در استان خراسان شمالی چرا نمک به زخم کشاورزان می ریزید.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش فکری برای کمبود معلمان در مهر امسال داشته باشید به تعهدات خود در روز رأی اعتماد پایبند باشید، اصلاح رتبه بندی، پرداخت مطالبات، توجه به خدماتی ها، حل مشکل احکام مهرآفرینان و سرعت بخشیدن به جذب خدمتگزاران مدارس برابر قانون را در دستورکار قرار دهید.

وی گفت: وزیر نیرو و مدیر آبفا چرا دستورات شما در زیرمجموعه تان اجرایی نمی شود.

کارخانه قطعه سازی آمل با ۷۰۰ کارگر در حال تعطیلی است

رضا حاجی پور در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن تبریک هفته شورای نگهبان در تذکری خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: در راستای حمایت از تولید، صنعت و کار و قشر کارگری تذکر می دهم که شهرستان آمل ۵۰ درصد صنعت استان مازندران را در اختیار دارد و این در حالی است که امروز یکی از کارخانه های قطعه سازی این استان در شهرستان آمل با وجود ۷۰۰ کارگر در حال تعطیلی است.

وی ادامه داد: وزیر صمت و مدیرعامل ایران خودرو باید به وضعیت این کارخانه توجه ویژه ای داشته باشند، چرا که ۷۰۰ کارگر این مجموعه در معرض اخراج و بیکاری هستند و باید از طریق شرکت ایران خودرو و مجموعه وزارتخانه حمایت شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تذکری خطاب به رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان مازندران حدود ۴۰ درصد تولید برنج کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: چندین بار نسبت به این موضوع تذکر دادم، هم اکنون حدود ۱۸۰۰ تن برنج کیفی در کارخانه های شالیکوبی و انبارهای کشاورزان موجود است.

حاجی پور با اشاره به حضور وزیر جهاد کشاورزی در استان مازندران اضافه کرد: وزیر مذکور باید برای ۱۸۰۰ تن برنجی که در انبارهای کشاورزان وجود دارد تدبیری اتخاذ کند و رئیس جمهور نیز برای حمایت از تولید و برنج ایرانی از واردات برنج و توزیع آن در در بازار جلوگیری کند.

فتح سنگر حجاب، آغاز راه برای فتح سایر سنگرهای قدرت ملی است

علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در نشست علنی امروز(دوشنبه ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود، ضمن تبریک قهرمانان ورزشی دهه هشتادی، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی در راستای تحقق مبانی و اصول خود در جهت حمایت جوامع اسلامی و معرفی اسلام ناب، استراتژی تحول منطقه‌ای و بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: در گام نخست این استراتژی، احیا و بازگشت به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی را فراهم و در گام دوم استراتژی مقاومت فعال و شکل‌گیری جبهه گسترده مقاومت اسلامی را در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق را شکل داد که اکنون در سطح بالای آمادگی و بازدارندگی لازم قرار گرفته و دفاع از کیان اسلام و مسلمین به ویژه ملت‌های مظلوم از جمله فلسطین در مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی، جبهه کفر و نظام سلطه با تقویت قدرت بازدارندگی، جلوی توسعه‌طلبی و سلطه آمریکا را در منطقه سد کرد.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان ادامه داد: دولت انقلابی با شعار استقلال، تفکر انقلابی، اقدار، عزت و عظمت، پرچم جمهوری اسلامی را با توکل بر خداوند و در کنار بهترین مردم ایران اسلامی برافراشت. با فعال کردن دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، ارتباط با جهان را تقویت و همکاری با کشورهای همسایه، منطقه، آمریکای لاتین، آفریقا و همچنین عضویت رسمی در پیمان شانگهای در جهت دلارزدایی و حذف سلطه دلار و رونق اقتصادی قدم‌های موثر و مثبتی جهت امید به آینده درخشان نظام مقدس و ایجاد تمدن نوین اسلامی برداشت.

گزارشات خوبی از دستگاه‌های فرهنگی در حوزه حجاب به گوش نمی‌رسد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در بخش دیگر سخنان خود حجاب را رمز آغاز جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران اسلامی خواند و گفت: فتح سنگر حجاب، آغاز راه برای سایر سنگرهایی است که به عنوان ارکان قدرت ملی و اعتقادی شمرده می‌شود. متاسفانه گزارشات خوبی از عملکرد دستگاه‌های مسئول فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، به گوش نمی‌رسد.

حدادی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین دغدغه امروز جامعه، مسئله اقتصادی و معیشت مردم است، اظهار کرد: جناب آقای رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت؛ جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در سال رشد تولید و مهار تورم اقدام جدی و به موقعی می‌طلبد. به داد و فریاد کشاورزان پرتلاش و زحمتکش استان البرز برسید.

وی در تذکر اول خود خطاب به وزیر نیرو گفت: مدیریت آب کشاورزی به درستی انجام نمی‌شود. در بخش تولید دام، زراعت، باغداری، ایجاد گلخانه -که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه انتخابی است- از جمله تامین آب مورد نیاز کشاورزان به درستی انجام نمی‌شود. همچنین حدود یک سال است که تسهیلات مورد نیاز سرمایه در گردش برای توسعه و تثبیت کشاورزی در استان البرز تعطیل شده و اقدامی نمی‌شود.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس ضمن بیان اینکه در زمان برداشت محصول نیاز به برق است و با قطعی مکرر برق، کشاورزان با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: به داد و فریاد کشاورزان استان البرز برسید، اگر اقدام به موقع انجام نشود، شاید دیگر فایده‌ای نداشته باشد.

حدادی در تذکر به وزیر بهداشت و درمان هم تامین آمبولانس و تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه سی‌تی‌اسکن برای  بیمارستان‌های هشتگرد و نظرآباد، دستور تامین پزشک متخصص برای بیمارستان‌ها، ضرورت احداث بیمارستان شهر مهستان که حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارد، تکمیل پروژه نیمه تمام بیمارستان طالقان را خواستار شد.

وی همچنین در تذکر به وزیر کار، رفاه و تعاون ضمن اشاره به اینکه در احداث بیمارستان تامین اجتماعی که حدود سه سال پیگیری و مطالبه جدی مردم است، هیچ اقدامی نشده است؛ احداث پلی‌کلینیک تامین اجتماعی نظرآباد، اقدام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشتگان کشوری و لشکری که یکی از اقدامات مهم بازنشستگان است را درخواست کرد.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس تذکر به وزیر نیرو، دستور تسریع در انتقال آب سد طالقان به شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد، تکمیل پروژه ارتقاء تصفیه‌خانه آب شرب مهستان، احداث پروژه فاضلاب شهر نظرآباد و چهارباغ، تکمیل پروژه نیمه‌تمام فاضلاب شهر هشتگرد را خواستار شد و گفت: چرا تاکنون طبق بند ه تبصره هشت قانون بودجه سال ۱۴۰۱، پنج درصد از منابع حاصل فروش آب سد طالقان تا به حال پرداخت نشده است.

حدادی در تذکر پایانی خود به وزیر راه و شهرسازی، تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تعریض جاده سهیلیه و پل راه‌آهن شهر هشتگرد را خواستار شد.

رئیس جمهور از واردات برنج جلوگیری کند

رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: وزیر صمت در راستای حمایت از تولید باید گفت شهرستان آمل ۵۰ درصد صنعت استان مازندران را پوشش می دهد با این حال یکی از کارخانه های قطعه سازی با ۱۷۰۰ کارگر در حال تعطیلی است، شنیده ها حاکی از آن است که حدود ۷۰۰ کارگر در حال اخراج هستند از ایران خودرو و ساپکو می خواهیم از کارگران حمایت کنند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان مازندران ۴۵ درصد برنج کشور را تولید می کنند و ۱۸۰ هزار تن برنج کیفی در کارخانه های شالیکوبی و انبارهای کشاورزان و حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار برنج پرمحصول موجود است. جناب آقای نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شما به استان مازندران سفر کردید به جای اینکه ۱۸۰ هزار تن برنج کیفی را مورد توجه قرار دهید به دنبال برنج پرمحصولی که در کارخانه های شالیکوبی موجود نیست هستید.

وی تاکید کرد: جناب رئیس جمهور خواهان حمایت از تولید داخلی، برنج ایرانی و جلوگیری از واردات و توزیع برنج وارداتی هستم.

آقای رئیس جمهور مردم تا چه زمانی باید منتظر ثبات قیمت ها و عدم افزایش روزانه مایحتاج ضروری خود باشند

صدیف بدری در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۶ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی طی نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات کشاورزان بیان کرد:  جناب آقای محرابیان وزیر محترم نیرو،کشاورزان عزیز استان اردبیل به ویژه فعالان این حوزه در شمال استان در کنار تحمل همه مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی موجود چندین سال است که به دلیل کاهش ناعادلانه حق آبه خود از رود ارس و به تبع آن با کاهش قابل توجه نوبت و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی خود، با بحران تامین معاش خانواده و ناتوانی در توسعه فعالیت‌های کشاورزی دست به گریبان هستند.

وی ضمن یادآوری صورت جلسه ناعادلانه کاهش حق آبه استان اردبیل از رود ارس  و افزایش سقف برداشت در استان های بالادستی این رود که در ۲۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۲ بسته شد،گفت: به رغم همه پیگیری‌هایی که منطبق بر قانون توزیع عادلانه آب و حق تاریخی مردم عزیز اردبیل و مغان طی این سال‌ها به خصوص در جلسه مشترک با وزارت نیرو در سال ۹۵ در جهت بازگرداندن حداقل ۲۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه استان از رود ارس داشتم، متاسفانه وزارت نیرو به دلایل نامعلوم اراده‌ای به بازگرداندن حق مردم عزیز استان و دشت مغان از محل حق آبه ارس ندارد و آب شرب و معاش کشاورزان و دامداران استان همچنان به موجب کاهش ناعادلانه این حقابه تهدید می‌شود، با توجه به اتمام مدت قانونی تقسیم حقابه قبلی، ضرورت دارد سریعاً وزارت نیرو نسبت به بازنگری و بازگرداندن حق قانونی و تاریخی مردم استان از آب رود ارس اقدام نماید.

وی در ادامه خطاب به  نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت محصول استراتژیک سیب زمینی در اردبیل با شیوع بیماری سفیدک به مرحله بحرانی رسیده و با وجود حجم بالای کشت این محصول در دشت اردبیل و تاثیر مستقیم آن در امنیت غذایی کل کشور، برنامه‌ریزی برای مقابله با این آفت، مطالبه جدی کشاورزان عزیز دشت اردبیل است. در صورت بی توجهی به این موضوع  با احتمال زیان حداقل ۳۰۰ هزار تنی این محصول، در استان با مواجه خواهیم شد.

بدری در ادامه با اشاره به مشکل گرانی نهاده و لوازم زنبورداری و مشکل نبود داروی استاندارد در داروخانه های دام پزشکی استان،ادامه داد: همچنین عدم وجود نقدینگی برای زنبورداران به لحاظ پایین بودن قیمت فروش عسل از جمله مشکلات زنبورداران عزیز استان می باشد.توجه به تامین یارانه نهاده و پرداخت تسهیلات بانکی و توجه به صاردات و حل مشکل قیمت گذاری و حذف مالیات بر ارزش افزوده از عسل مطالبه جدی آنان است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای نیکبخت چرا بر خلاف قانون، خرید تضمینی گندم از کشاورزان به جای هر کیلو ۱۵ هزار تومان به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان انجام می‌شود، بیش از این در حق کشاورزان عزیز اجحاف و ظلم نکنید!

بدری در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: گرانی اقلام ضروری و مایحتاج زندگی از مرحله تحمل پذیری اکثر خانواده‌های ایرانی گذشته است، گوشت و مرغ با مسابقه‌ای که در افزایش نرخ دارد، نه تنها کیمیای سبد خرید اقشار آسیب پذیر شده که با تداوم این روند از سفره اقشار متوسط جامعه هم در حال حذف شدن است. در این میان کم یابی و نایابی برخی اقلام نظیر شکر هم مشکل دیگر به مشکلات پیش روی سرپرستان خانوار برای چرخاندن مدیریت یک خانواده معمولی اضافه کرده است. آقای رئیس جمهور لطفاً یک بار برای همیشه مشخص کنید، آیا تیم اقتصادی شما توان مدیریت قیمت بازار، قیمت اقلام ضروری و مایحتاج مردم را دارند و یا نه؟ اگر ظرف یک ماه مشخص شود که این توان را ندارند لطفاً یک تیم اقتصادی قوی انتخاب کنید. مردم تا کی باید منتظر ثبات قیمت ها و عدم افزایش ساعتی و روزانه مایحتاج ضروری خود باشند.

ایرانی ها به ذره ذره خاک خود حساس هستند

سیدمجتبی محفوظی در  نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم در تذکر شفاهی خود گفت: اعلام می‌دارم که ما ایرانی‌ها به ذره ذره خاک میهنمان حساس هستیم و آنهایی که ادعای شاهین بودن دارند بدانند در حد ابوزعر هم نیستند.

نماینده مردم آبادان در مجلس خطاب به وزیر راه ادامه داد: قبل از صدارت شما پیگیر به اتمام رساندن دو بانده شدن جاده آبادان به قفاز و آبادان به اروندکنار بوده‌ام و اخیراً نیز نامه‌ای به حضرتعالی در خصوص رفع نقاط حادثه‌خیز مسیرهای میعادگاه ملک‌الموت برای وزارتخانه مکاتبه کردم اما پاسخ جالب توجهی از سوی همکارانتان برایم ارسال شد و در این نامه آمده است که مطابق با دستورالعمل ابلاغی کمیسیون ایمنی راه های کشور در خصوص شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف هیچ نقاط پرتصادفی در محورهای مذکور شناسایی نشده است که این موضوع بسیار جالب است و این سوال وجود دارد پس کشته‌های این جاده به وسیله صاعقه و زلزله از بین رفتند.

وی افزود: مجدد در همین نامه بیان شده است که لازم به ذکر بوده که عمده تصادفات رخ داده در این محور که اینجا نیز اعتراف می‌کند که ناشی از مشخصات راه همانند دو طرفه بودن و تعدد دسترسی راه‌های روستایی تیشک و برخی نقاط روکش آسفالت بوده است.

محفوظی بیان کرد: این سوال وجود دارد که این مسائل مطرح شده برعهده چه کسی است، مگر برعهده شما نیست و چگونه در وهله اول رد می‌کنید و بعد از آن موضوعات مطرح شده را تأیید می‌کنید، این چه معنایی دارد. آقای بذرپاش این جاده‌ها را به سرانجام برسانید علیرغم اینکه قول داده بودید قبل از اتمام سال تکمیل می‌شوند.

شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد بر روند صدور مجوز و برگزاری کنسرت ها نظارت بیشتری داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری  در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری یک کنسرت در برج میلاد که شئونات اسلامی در آن رعایت نشده است، گفت: این کنسرت محل تورج و تحقق منکرات بود و وزیر ارشاد در این امر شریک بوده و باید پاسخگو باشد. این امر افکار عمومی مردم را جریحه دار کرده، لذا باید نسبت به این موضوع و صدور مجوزها تجدیدنظر صورت بگیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: افرادی که مدیریت برج میلاد را در اختیار دارند نیز باید به این موضوع توجه کنند تا شریک گناه نباشند و زمینه فساد و گناه را در کشور شهدا ایجاد نکنند و حتما نسبت به این موضوع باید عکس العمل و مراقبت لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: شهردار تهران نیز در کنترل کنسرت های برگزار شده در برج میلاد و تجمعات نظارت لازم را داشته باشد.

ذوالنوری در بخش دیگری از صحن علنی مجلس پس از قرائت اسامی میهمانان نشست علنی، گفت: بنده همه به نوبه خود و نمایندگان مجلس حضور تعدادی از فرماندهان عزیز سپاه استان ها و نواحی در مجلس شورای اسلامی که زینتبخش هستند و قدم بر چشمان ما گذاشتند، را گرامی می دارم. همچنین از اقدامات این عزیزان و تک تک نیروهای مسلح و کارکنان نیروهای مسلح به ویژه سپاه تقدیر و تشکر می کنم. وجود نیروهای مسلح به بیان نورانی امام سجاد (ع) باعث قوام و دوام جامعه، حاکمیت و امنیت مردم است. چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از دوران دفاع مقدس، حملات نیمه سخت و نرم دشمن، فرزندان این ملت در دفاع از کیان ملت و ارزش های انقلاب جان خود را فدای ملت کردند و ایستادند.

وزیر راه نسبت به بازگشت قطار به شهرستان میانه اقدام کند

سید مرتضی حسینی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر راه و شهرسازی به موضوع قطار شهرستان میانه اشاره کرد و گفت: قطار این شهرستان یک ماه است که حذف شده و علیرغم پیگیری های مکرر اینجانب و استاندار هیچ اقدامی از سوی رئیس راه آهن برای بازگرداندن این قطار صورت نگرفته است.

نماینده مردم میانه در مجلس افزود: وزیر راه و شهرسازی باید سریعا دستورات لازم را در این زمینه صادر کند و مردم میانه برای ۸۰ سال است که در مسیر راه آهن هستند اما برای مدت کوتاهی قطار داشتند، مردم در تنگنا بوده لذا دستور دهید قطار به شهرستان میانه برگردد.

افرادی که در دولت قبل به خاطر برجام صدها سکه دریافت کرده‌اند باید این اموال را به بیت‌المال بازگردانند

 علیرضا سلیمی در  نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: بر اساس اصل ۱۵۲ قانون اساسی به روس‌ها متذکر می‌شوم که زمان گرفتن عکس‌های یادگاری دیگر گذشته است و بدانند در ایران نظام اسلامی حاکم شده است و قدرت دست مردم است و زمان قاجار گذشته است لذا این اقدام فرصت‌طلبانه روس‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ایتالیا از منافقین دعوت کرده است، به آنها نیز تذکر می‌دهم تا به سراب دل نبندند، دروغگویانی که داعیه مقابله با تروریست داشتند، روشن شده است که اینها حامیان اصلی تروریسم هستند. سالگرد برجام را داشتیم، آقای رئیس در دولت قبل به خاطر این خسارت محض تعداد زیادی حدود صدها سکه به افراد داده شد و حالا که مشخص شده است برجام خسارت محض بوده، لطفا دستور دهید تا کمیسیون اصل ۹۰ ورود کند و این اموال هنگفت به بیت‌المال برگردد.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت مرغ را ساماندهی کنید.

ایجاد کمیته صیانت در شستا شبهه رانت و تعارض منافع ایجاد می کند

محمد کعب عمیر در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطلع هستید که در شستا و هلدینگ های تابعه، کمیته ای به نام صیانت تشکیل شده است، آیا هدف آن را می دانید؟ برداشت می شود که این کمیته ابزار فشار به مدیران و مسئولان هلدینگ های شستا برای رسیدن به مقاصد شخصی آنهاست.

نماینده مردم شوش در مجلس یازدهم خطاب به مدیرعامل شستا اظهار کرد: نهادهای نظارتی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور برای رسیدگی به تخلفات تشکیل شده اند و این نهادها مرجع رسیدگی هستند. آیا وجود کمیته صیانت، رانت و تعارض منافع و برخلاف آیین نامه معاملاتی کشور نیست؟

وی در تذکری خطاب به وزیر کشور اظهار کرد: بخشدار بخش مرکزی شهرستان شوش علی رغم بازنشستگی ۸ ماهه هنوز تعیین تکلیف نشده است، همچنین شهرستان شوش فاقد فرماندار بوده که نسبت به این موضوع نیز باید اقدام شود.

کعب عمیر در تذکری خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه کشاورزان سربازان خط مقدم تامین امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی نظیر گندم هستند، تصریح کرد: حق الزحمه کشاورزان که خرید تضمینی با نرخ ۱۵ هزار تومانی است، به صورت کامل پرداخت نشده و تنها تا مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دریافتی داشته اند. چرا امید را در دل مردم زنده نکردید؟ در صورت بی توجهی به این امر سال آینده با کمبود کشت گندم در کشور مواجه خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده با تاکید بر اینکه نرخ خرید تضمینی گندم حتی به میزان هزینه تمام شده کشت محصول نیست، عنوان کرد:  مشوق های لازم به کشاورزان نیز در این خصوص پرداخت نشده است. اگر این مشوق ها پرداخت شود، بخشی از ضرر آنها جبران خواهد شد، اگر بخواهیم گندم را وارد کنیم، گرانتر تمام می شود، بنابراین برای حفظ امنیت غذایی، دولت باید مطالبات کشاورزان را به موقع پرداخت کند تا این عزیزان زمین نخورند.

وی ادامه داد: درخصوص تامین آب و عدم قطع برق چاه های کشاورزی نیز وزارت نیرو دقت لازم را داشته باشد. همچنین درخصوص بازنشستگان عزیز که در برنامه ششم توسعه مصوب شده که ظرف ۵ سال با شیب تعریف شده فاصله حقوق بازنشستگان با شاغلان کاهش پیدا کرده و حداکثر ۱۰ درصد باشد. دولت قبل در اجرای این قانون کوتاهی کرد، حال از دولت فعلی تشکر می کنم که بخشی از این فاصله را جبران کرد، اما هم باید قانون قبلی اجرا شود و هم در برنامه هفتم باید مشکل بازنشستگان پیش بینی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =