محدودیتی برای استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از بودجه صندوق پژوهش نیست

عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: بستر لازم برای حمایت مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه مهیا شده و محدودیتی برای استفاده از بودجه صندوق برای استان‌ها وجود ندارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عسکری غلامزاده که برای حضور در پیش‌رویداد عصر امید «صنایع و خدمات دریایی» به بوشهر سفر کرده بود با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۲ سفر استانی به‌منظور شناخت زیست‌بوم فناوری استان‌ها و معرفی ظرفیت‌ها و خدمات این صندوق به استان‌های کشور انجام شده است، گفت: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت جغرافیایی ندارد و این صندوق با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه وسیعی از کارشناسان فنی و استادان خبره در همه حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کند.

رویداد ملی عصر امید صنایع و خدمات دریایی برگزار می‌شود

وی با یادآوری اینکه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ایجاد زمینه‌های مشارکتی، سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و حمایت کمّی و کیفی از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، ارائه خدمات و تسهیلات به کسب و کارهای دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است، متذکر شد: اهداف و وظایف محوله به صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی از یک سو و تجربیات بخش خصوصی از سوی دیگر می‌تواند ایجاد بستری تخصصی برای هدایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حمایت از ایده‌ها و طرح‎‌ها فراهم کند تا فرصت‌‎های نوین به‌منظور تجاری شدن محصولات مهیا شود.

محدودیتی برای استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از بودجه صندوق پژوهش نیست

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از حمایت همه‌جانبه صندوق از فعالیت‌های نوآورانه خبر داد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش‌محوری عبور کرده و در تلاش است تا به دانشگاهی کارآفرین تبدیل شود که با اقداماتی که در این چند سال انجام‌شده، توانسته گام‌های بسیار مؤثر و مفیدی در این راه بردارد، به‌نحوی‌که کاستی‌های گذشته به نحو چشمگیری جبران شده است.

غلامزاده با تأکید بر اینکه بستر لازم برای حمایت مالی از فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه فراهم‌شده و هیچ محدودیتی برای استفاده از بودجه صندوق برای استان‌ها وجود ندارد، تشریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نخستین صندوق غیردولتی کشور به لحاظ قدرت سرمایه است.

محدودیتی برای استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از بودجه صندوق پژوهش نیست

وی توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی وسعت جغرافیایی بالایی دارد و در تمامی‌ استان‌ها و بسیاری از شهرهای کشور دارای واحد یا مرکز دانشگاهی است؛ از این رو صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه می‌تواند مانند یک صندوق ملی یاور مجموعه‌های فناور در تأمین منابع مالی مورد نیاز باشد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اعطای حمایت‌های صندوق به شرکت‌ها، یک حمایت برد برد برای شرکت‌های دانش‌بنیان است، اضافه کرد: این شرکت‌ها علاوه بر دریافت منابع مالی، برند دانشگاه آزاد اسلامی را نیز در مراودات کاری خود خواهند داشت.

محدودیتی برای استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از بودجه صندوق پژوهش نیست

غلامزاده با تأکید بر اینکه صندوق پژوهش و فناوری با ورود به حوزه‌های تخصصی مالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حداقل تشریفات اداری به‌عنوان یک حامی مالی و تسهیل‌گر در کنار کارآفرینان است، افزود: فناوران مستقر در سراهای نوآوری با یک نهاد مالی مواجه هستند که از آن‌ها حمایت خواهد کرد و سرمایه واحدها در این صندوق سرمایه‌گذاری شده و از طریق آن در پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری به دو شکل مشارکت مدنی و مشارکت حقوقی با شرکت‌های مستقر در واحدهای دانشگاهی صورت می‌گیرد، تأکید کرد: در شکل مشارکت مدنی صندوق برای تأمین سرمایه در گردش قرارداد یک شرکت فناور واحد دانشگاهی در یک پروژه مشخص شریک می‌شود و در نهایت از سود پروژه سهم خویش را برداشت می‌کنند؛ اما برای شرکت‌های نوپایی که هنوز گردش مالی خاصی ندارند، گزینه مشارکت حقوقی یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر پیشنهاد می‌شود؛ چراکه امکان ارائه تسهیلات توسط صندوق وجود ندارد و به جای آن در قبال دانش فنی آن شرکت، صندوق بخشی از سهم آن شرکت را دریافت می‌کند و بدین‌گونه ارزش افزوده طرفین این مشارکت تعیین می‌شود.

محدودیتی برای استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان از بودجه صندوق پژوهش نیست

 پیش‌رویداد عصر امید صنایع و خدمات دریایی با حضور ۳۰ شرکت فعال در حوزه خدمات و صنایع وابسته به دریا از استان‌های کشور و مشارکت منطقه دوم نیروی دریایی سپاه و با بازدید از صنایع مهم دریایی بوشهر مانند  شرکت صدرا، مؤسسه دریایی شهید محلاتی و اداره بنادر و گمرکات بوشهر و جلسات تخصصی فنی با کارشناسان این نهادها انجام شد.

صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز به منظور تسهیلگری خدمات اعتباری و مالی در کنار دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و سایر ادارات کل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، نقش مهمی در اجرای این رویداد و همرسانی فناوران زیست بوم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان‌های کارفرمایی و متقاضی رفع نیازهای صنعتی و فناوری ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1190008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =