۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ ۳۱ مأموریت مشخص منجر به درآمدزایی در دانشگاه آزاد

جلسات بررسی پیش‌نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی پس از ۱۱۰ ساعت برگزاری جلسات فشرده کاری پایان یافت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسات ارزیابی عملکرد بودجه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها در سال مالی جاری و بررسی پیش‌بینی بودجه سال ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ از روز شنبه ۱۷ تیرماه به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور معاونان دانشگاه، روسای مراکز استان ها، مدیران سازمان مرکزی و روسای واحدهای دانشگاهی به صورت حضوری و ویدئوکنفرانس آغاز به کار کرد و روز (چهارشنبه ۲۷ تیرماه) پس از ۱۰ روز کاری به کار خود پایان دارد.

بودجه سال آینده دانشگاه باید مبتنی بر سند تحول و تعالی باشد

با توجه به اهمیت تدوین و اجرای بودجه سالانه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مهمترین نقشه‌راه سنواتی دانشگاه، این جلسات در سه شفیت صبح، عصر و شب برگزار شد. بودجه دانشگاه تنها محدود به اعداد و ارقام مالی نیست، بلکه این اعداد و ارقام نشان‌گر برنامه های دانشگاه در حوزه آموزشی، پژوهشی، مهارتی و فعالیت های دانش‌بنیان در پنج دسته دانشجو، دانش‌آموز، دانش‌پذیر، دانش‌بنیان، سرمایه گذاری و ارتقای بهره‌وری است. به همین سبب، ریز به ریز اعداد جداول بودجه‌ای با دقت و حساسیت مورد بررسی قرار گرفت.

۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ بودجه براساس بسته دانشگاه کارآمد و پایدار تدوین شد

دکتر طهرانچی: جلسات بودجه مظهر پیگیری بسته کارآمدی و پایداری است

دکتر طهرانچی درباره برگزاری جلسات فشرده بودجه، گفت: بودجه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه است که به صورت جدی، با دقت و حساسیت برگزار می‌شود. مباحث مطرح‌شده در این جلسات برای پیشرفت و رشد است و جای تعارف و تمجید یا مچ‌گیری نیست. معتقدیم همه یک تیم در ستاد عالی و ستادهای میانی دانشگاه هستیم که با تمام توان مجموعه دانشگاه را راهبری می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در جلسات بودجه برخی استان‌ها بیش ۶ ساعت مباحثه صورت می‌گیرد، ادامه داد: به عنوان نمونه در جلسه بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر به طول انجامید. این جلسات بسیار جدی است چرا که هر یک اعداد بودجه سخن می‌گویند. جداول بودجه نمایانگر نوع تفکر و عملکرد مدیریتی استان‌ها و واحدها و بیان‌کننده اقدامات صورت‌گرفته است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه سال به سال روش‌های درآمدی دانشگاه باید تغییر یافته و وضعیت بهتر شود، اظهار کرد: بدترین کار در اداره یک مجموعه، داشتن یک نسخه واحد مدیریت است. بنابراین جلسات بودجه هر سال یک جلوه دارد و هرسال باید کارهای جدید و نوآور داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به بهبود وضعیت تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، یادآور شد: سال ۹۷ زمانی که بنده به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم، ۱۲ واحد دانشگاهی، پنج ماه حقوق پرداخته نکرده بودند. از همان سال سعی کردیم طوری عمل کنیم که کسی بدون حقوق نماند و بحمدالله توانستیم وضعیت زیان‌دهی واحدها را اصلاح کنیم و امسال دانشگاه آزاد اسلامی پس از سال‌ها از زیان‌دهی خارج شده است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: مقام معظم رهبری «حفظ کیان دانشگاه» را از ما مطالبه کرده‌اند. با توجه به این مطالبه مهم، بحث تعطیلی واحدهای دانشگاهی به هیچ وجه مطرح نبوده و نخواهد بود و ما در ادبیات و دسته‌بندی دانشگاه آزاد اسلامی واحدی به نام واحد زیان‌ده نداریم. افرادی که خارج از دانشگاه ادعای زیان‌دهی دانشگاه را مطرح می‌کنند، اطلاعات نادرستی داشته و شناختی از دانشگاه آزاد اسلامی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: شاید در برخی از واحدها نسبت کارکنان و اعضای هیأت علمی با تعداد دانشجویان هماهنگ نباشد ولی با فعال‌سازی دیگر ظرفیت‌های دانشگاه و مأموریت‌های مکمل در ذیل برنامه پنج ساله در زمینه آموزش دانشجویان، دانش‌پذیران و فعالیت های فناورانه و ارتقای بهره‌وری، درآمد واحد دیگر صرفاً از محل آموزش دانشجویان نخواهد بود. به عنوان مثال؛ در استان اصفهان دو ماه حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی از محل درآمدهای حوزه فناوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه بعد از چهار سال از زیان‌دهی خارج شده و به هیچ وجه زیان‌ده نیست، گفت: طی این مدت لطف خدا و اقبال مردم شامل حال دانشگاه آزاد اسلامی شد و جمیعت دانشجویی از ۸۳۰ هزار نفر به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو رسید و امسال نیز رشد خواهد داشت. علاوه بر این، شهر به شهر ماموریت‌های واحدها را تغییر خواهیم داد. اگر برخی واحدهای دانشگاهی، در حوزه آموزش مخاطب و متقاضی خود از را دست داده‌اند، می‌توانند تغییر ماموریت و رویه دهند و در حوزه‌های مهارتی، فناوری، کشاورزی و دیگر حوزه‌های دارای متقاضی و مخاطب فعالیت کنند. بسیاری از واحدها با این شیوه نه تنها از زیان دهی خارج شده‌اند، بلکه به سوددهی قابل قبولی نیز رسیده‌اند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: براساس سند تحول و تعالی؛ دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی کارآمد و پایدار است. جلسات بودجه نیز مظهر پیگیری بسته کارآمدی و پایداری است.

۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ بودجه براساس بسته دانشگاه کارآمد و پایدار تدوین شد

جاوید: واحدها مکلف به فعالیت جدی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری شدند

 داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: بودجه دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر سال تحصیلی از یکم شهریور آغاز شده و ۳۱ مرداد پایان سال مالی تعیین شده است. براین اساس طی دو هفته گذشته، جلسات فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه سال ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲ در سه شیفت صبح، عصر و شب و حتی در روزهای تعطیل نیز برگزار شد و ریاست بیش از ۹۰ درصد این جلسات را دکتر طهرانچی برعهده داشتند. 

وی ادامه داد: از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌گونه بودجه دولتی دریافت نمی‌کند، درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی شده در جداول بودجه واحدها و استان‌ها با حساسیت و دقت مورد بررسی قرار گرفت تا بودجه، واقعی و قابل تحقق باشد. 

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: طی چهار سال گذشته شرایطی خاصی از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، پیک بازنشستگی کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، کاهش جمعیت دانشجویی کشور و افزایش مراکز آموزش عالی به‌وجود آمد که هر یک از آنها می‌توانست آسیب‌های جدی به رشد و ارتقاء دانشگاه آزاد اسلامی وارد کند. اما با عنایت خداوند متعال، تدابیر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و زحمات همه اعضای هیات علمی و کارکنان، دانشگاه توانست با موفقیت و سربلندی از این شرایط خاص عبور کرده و در جهت رشد و بهبودی قرار گیرد. 

جاوید با بیان اینکه طی سه سال گذشته، شیب افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به میزان افزایش شهریه دانشجویان بسیار بیشتر بود، گفت: به همین دلیل برخی در خارج از دانشگاه تصور می‌شد که این موضوع دانشگاه آزاد اسلامی را با چالش‌های جدی مواجه کرده، اما نه تنها دانشگاه دچار چالش نشده، بلکه شرایط و وضعیت دانشگاه نیز بهبود یافته است.

وی اضافه کرد: نکته جدیدی که در جلسات بودجه امسال وجود داشت، این بود که با رویکرد دکتر طهرانچی واحدهایی که در تأمین منابع خود دچار کسری بودند، مکلف شدند تا در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، کشاورزی و ... نسبت به رسالت دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های جدی داشته باشند. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای تأمین سرمایه در گردش واحدها به منظور انجام فعالیت‌های دانش بنیان، به عنوان یک پشتوانه قوی عمل خواهد کرد. 

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه خاطرنشان کرد: موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی محقق نمی‌شد مگر اینکه بودجه دانشگاه واقعی بوده و با جدیت عملیاتی شود. امسال نیز جلسات بررسی بودجه با همت بالای رئیس دانشگاه،مدیران استان‌ها و واحدهای تهران برگزار شد. پیش بینی ما این است که ان‌شاأالله سال مالی بسیار خوبی داشته باشیم. 

۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ بودجه براساس بسته دانشگاه کارآمد و پایدار تدوین شد

 امینی: دانشگاه آزاد اسلامی در ساختار کلی بودجه به سمت پایداری و کارآمدی گام برداشته است

دکتر محسن امینی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به جلسات بررسی بودجه، اظهار کرد: براساس بخشنامه ابلاغی مورخ ۳۱ خردادماه امسال مبنی بر تدوین پیش‌نویس بودجه سال مالی پیش رو، جلسات متعدد بررسی بودجه با هسته‌های فکری برگزار شد. در نیمه اول تیرماه بودجه واحدهای دانشگاهی با نظارت استان‌ها تدوین و اواسط تیرماه پیش بینی بودجه در جلسات تلفیق استانی مورد بررسی قرار گرفت. از ۱۷ تیرماه نیز جلسات بررسی پیش‌نویس بودجه در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد. در مجموع ۴۲ جلسه به‌صورت سه شیفته و در ۱۰ روز کاری به بررسی عملکرد واحدها در تحقق بودجه سال جاری و پیش‌نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با رویکرد هدفمندی بودجه و برنامه‌محوری آن اختصاص یافت.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: جلسات بودجه دانشگاه آزاد اسلامی طی ۱۱۰ ساعت و با حضور بیش از ۲۵ نفر از اعضای هیأت رئیسه، مدیران کل ذیربط، رؤسای مراکز، اعضای ستاد راهبری سند تحول و تعالی، برگزار و برنامه‌های دانشگاه از منظر تحقق اهداف و شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه شعار بودجه امسال، تحقق دانشگاه کارآمد و پایدار است، گفت: این موضوع با حضور فعال رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه، خزانه‌دار، رؤسای مراکز و مدیران ذیربط سازمان مرکزی، رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید قرار گرفت. خوشبختانه با توجه به راهبردهای ریاست دانشگاه، مأموریت‌های هر یک از واحدها متناسب با اطلس آمایش، تعیین شده است و اکثر واحدها مأموریت خود را پیدا کرده‌اند. 

امینی افزود: براین اساس مقرر شد واحدهای دانشگاهی متناسب با ظرفیت و مأموریت‌های تعیین شده در حوزه‌های مختلف دانشجویی، دانش‌آموزی، دانش‌پذیری، سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نیروها فعالیت داشته باشند. بحمدالله امسال با توجه به روندی که از چند سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، این دانشگاه در حوزه کلان به ثبات اقتصادی رسیده است. البته برخی نقاط نیاز به پیگیری داشت که به این منظور مأموریت‌های خاصی برای واحدهایی که دارای شرایط خاص هستند، تعیین شد تا از این طریق ترمیم شوند.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در ساختار کلی بودجه و حرکت خود به سمت پایداری و کارآمدی گام برداشته و هر روز موفق‌تر و درخشان‌تر از گذشته به مسیر خود ادامه خواهد داد. 

نکته ای که در برگزاری سلسله جلسات بررسی بودجه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به آن اشاره داشت، حضور و دقت مدیران حوزه های مختلف سازمان مرکزی بود تا ریز ریز اعداد و ارقام پیش نویس واحدها از منظر حوزه های مختلف با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ بودجه براساس بسته دانشگاه کارآمد و پایدار تدوین شد

 طوسی: عملکرد واحدها در تحقق برنامه تحول و تعالی در کنار بودجه بررسی شد

دکتر علیرضا طوسی معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی ورسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی هم با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که به بودجه عملی ورود کرده و یکی از موضوعات اصلی دانشگاه، بودجه سالانه واحدها و استان‌هاست، گفت: در کنار بودجه سنواتی دانشگاه، سند تحول و تعالی سرلوحه فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. امسال با ابتکار عمل ریاست دانشگاه، عملکرد واحدها در تحقق برنامه تحول و تعالی در کنار بودجه بررسی شد.

وی ادامه داد: همه ارقام بودجه و اتفاقاتی که در واحدها می‌افتد، باید در برنامه تحول و تعالی بروز و ظهور داشته باشد. این برنامه دارای دو بخش شاخص‌ها در سطح اقدام و شاخص‌ها در سطح هدف است و هر دو بُعد، اقدامات و پروژه‌ها را تعریف کرده و مشخص می‌کند که باید چه اقدامات و فعالیت‌هایی در سطح استان‌ها و واحدهای دانشگاهی انجام شود.

معاون نظارت و ارزیابی عملکرد دانشگاه یادآور شد: در جلسات بودجه علاوه بر بررسی پیش‌نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، تکالیف واحدها براساس برنامه تحول و تعالی سنجیده و ارزیابی شده و جایگاه واحدها و استان‌ها در تحقق اهداف سند مشخص شد.

۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ بودجه براساس بسته دانشگاه کارآمد و پایدار تدوین شد

مبلغی: واحدها در حوزه توسعه مدارس و رشد دانش‌آموزی عملکرد خوبی در بودجه داشتند

مصطفی مبلغی معاون هماهنگی سازمان سما نیز گفت: طی برگزاری دو هفته جلسات بررسی پیش‌نویس بودجه، بحث مدارس سما و حوزه دانش‌آموزی با توجه به تغییرات مثبتی که اتفاق افتاده، به‌صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بخشی از بودجه واحدها به حوزه دانش‌آموزی و دانش‌پذیری اختصاص یابد. 

وی با بیان اینکه توسعه مدارس و رشد جمعیت دانش‌آموزی سما، تأکید ویژه دکتر طهرانچی در حوزه مدارس دانشگاه آزاد اسلامی است، افزود: در بررسی عملکرد بودجه‌ای واحدهای دانشگاهی، واحدهایی که در حوزه توسعه مدارس و رشد دانش‌آموزی عملکرد خوبی داشتند، در تحقق بودجه سالانه نیز موفق‌تر بوده و توانستند کسری بودجه خود را جبران کنند. 

۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ بودجه براساس بسته دانشگاه کارآمد و پایدار تدوین شد

بهزادی‌پور: هر استان یک مأموریت مشخص منجر به درآمدزایی در حوزه دانش بنیان خواهد داشت

قباد بهزادی‌پور مدیرکل سرای‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه طی دو هفته فشرده کاری، برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت، گفت: امسال عملکرد استان‌ها در حوزه دانش‌بنیان به صورت جدی بررسی و با تأکید دکتر طهرانچی مقرر شد تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی به صورت هدفمند برای گروه‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، دانش‌پژوهی و نهادهای برون‌دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات جدید که امسال در پیش‌بینی بودجه مورد توجه قرار گرفت، تمرکز بر استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی است، اظهار کرد: با توجه به تعداد اعضای هیأت علمی واحدها و وضعیت صنایع و اقلیم منطقه، برای هریک از استان‌ها مأموریت‌هایی در نظر گرفته شده است. همچنین توسعه مراکز رشد و سراهای نوآوری در پیش‌نویس بودجه لحاظ شده و برای هریک از استان‌ها حداقل یک مأموریت اصلی تعیین شده است. هریک از استان‌ها باید براساس مأموریت تعیین‌شده، به حل مسائل بنیادی بپردازند. هر استان حداقل یک مأموریت مشخص منجر به درآمدزایی در حوزه دانش بنیان خواهد داشت.

۱۱ ساعت جلسه فشرده بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی/ بودجه براساس بسته دانشگاه کارآمد و پایدار تدوین شد

مجریان طرح باز مهندسی کشاورزی: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی نویدبخش دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور است

با توجه به تاکید رییس دانشگاه به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، این حوزه نه تنها در برنامه های آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه، بلکه در بخش بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین منظور دکتر محمدعلی باغستانی و دکتر محمدرضا اردکانی مجریان طرح باز مهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوریعلوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسات به بررسی پیش نویس بودجه واحدها در این حوزه پرداختند.

مجریان طرح باز مهندسی کشاورزی با ابراز خرسندی از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در جلسات هیأت رئیسه و شورای دانشگاه و همچنین جلسات بررسی بودجه، با برنامه‌های مدون به دنبال ارتقای آموزشی، پژوهشی و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی است و شبکه‌سازی در محورهای مخلتف کشاورزی را آغاز کرده است، معتقدند: این حرکت دانشگاه آزاد اسلامی نویدبخش دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور است.

اردکانی با بیان اینکه، یکی از چالش‌های واحدهای دانشگاهی در حوزه فعالیت‌های کشاورزی، محدودیت زمان و مسائل مالی است که با نظر ریاست دانشگاه، آیین‌نامه‌ای تدوین شد که مدیریت کشاورزی به صورت هیأت عاملی باشد، اظهار داشت: این اقدام علاوه بر بهره‌وری واحدها در حوزه کشاورزی و مشارکت اعضای هیأت علمی این گروه در فعالیت‌های تولیدی کشاورزی، منجر به تقویت جنبه مهارت‌آموزی دانشجویان این رشته خواهد شد. 

همچنین محمدعلی باغستانی با تاکید بر اینکه برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی باعث خواهد شد تا این صنعت از لحاظ علمی تقویت و از بُعد ملی به امنیت ملی پرداخته شود، خاطرنشان کرد: از این‌رو دانشگاه آزاد اسلامی در بررسی بودجه واحدها، توجه ویژه‌ای به فعالیت در این حوزه داشت.

وی افزود: در بررسی بودجه به همه امکانات اعضای هیأت علمی گروه کشاورزی، آزمایشگاه‌ها، عرصه‌های دانشگاه، مزارع، دام، طیور، شیلات و... توجه ویژه شده است و تمامی واحدهای دانشگاه مکلف شدند در ارتقای حوزه کشاورزی و امنیت غذایی ورود جدی داشته باشند.

بررسی پیش‌بینی بودجه سال ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ واحدهای دانشگاه پس از دوهفته پرفشار کاری پایان یافت و موارد محوری و نکات کلیدی در جهت رشد و ارتقای فعالیت های دانشگاه برای ارائه و تصویب در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =