چرا باید دندانپزشکی بخوانیم؟/ معرفی رشته‌ای مخصوص افراد با ثبات و دقیق

اگر با ثبات، مسئول و قابل اتکا هستید و به واقعیت‌ها و حقایق بهای زیادی می‌دهید؛ اگر کم‌حرف اما وقت‌شناس، دقیق و منظم هستید، رشته دندانپزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روپوش سفید بر تن دارند و دکتر هستند، اما دکتر دندانپزشک. دندان پر می‌کنند، در حوزه زیبایی دندان و ارتودنسب فعال هستند، ریشه‌های دندان را درمان می‌کنند و ...

نکات طلایی برای شناسایی علایق و استعداد کنکوری‌ها

پس اگر به مطالعه علت، پیشگیری، مدیریت و درمان بیماری‌های دهان و دندان علاقه‌مندید و می‌خواهید رشته دندان‌پزشکی را برای ادامه تحصیلی ادامه دهید، با ایسکانیوز همراه باشید.

چرا باید دندانپزشکی بخوانیم؟

مهارت های ملی و بین المللی: این مهارت شاید اولین چیزی نباشد که برای انتخاب این رشته به ذهن شما می‌رسد، طبیعتا زبان‌ و شرایط نقاط ایرانحتی کشورهای دیگر متفاوت است،  اما دندان های مردم همیشه یکسان هستند. پس امکان اشتغال شما در هر نقطه‌ای که بخواهید وجود دارد.

طیف گسترده ای از فرصت‌های شغلی: دندانپزشکان فارغ التحصیل مجبور نیستند تمام عمر خود را در جراحی های کوچک دندان کار کنند. همچنین ممکن است در بیمارستان‌ها یا خدمات دندانپزشکی محلی مشغول به کار شوید.

تجربه عملی فراوان: مدرک دندانپزشکی به شما امکان می دهد تا تجربه عملی در جراحی‌ها به دست آورید، فقط کافی است در دوره کار عملی خود به خوبی بدرخشید و پس از آن مشغول به کار شوید.

دروس رشته دندانپزشکی

 مدت زمان تحصیل در دکتری عمومی رشته دندانپزشکی ۶ سال یا ۱۲ ترم تحصیلی است. دروس این دوره شامل دروس عمومی (۲۲ واحد) ، دروس اختصاصی (۱۴۹ واحد) و دروس پایه (۴۶ واحد) است که در ۲ مرحله علوم پایه و تخصص ارائه خواهد شد.

طول دوره تحصیلی علوم پایه ۲ سال است و دانشجویان در این دوره دروس علوم پایه ، کلیه دروس عمومی و تعدادی از دروس اختصاصی را بصورت عملی و نظری می گذرانند. 

شرط ورود به دوره اختصاصی قبولی در آزمون جامع علوم پایه دندانپزشکی می باشد و سوالات آزمون علوم پایه ، از تمام دروس و دورهای گذرانده شده است. طول دوره دروس اختصاصی ۴ سال یا ۸ ترم تحصیلی است و دانشجویان باید دروس اختصاصی را بصورت نظری و عملی بگذرانند. در این دوره بیشتر واحد های درسی در بیمارستان‌ها ، مراکز بهداشتی درمانی و کلینیک‌ها بصورت عملی گذرانده می‌شود.

بعد از گذران ۲ سال اول درس های علوم پایه، وارد دوره تخصصی دندانپزشکی می‌شوید و درس‌های اختصاصی خود را در زمینه‌های آسیب‌شناسی فک و دهان، ارتودنسی،  اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک و صورت، پریودنتولوژی، ترمیمی و مواد دندانی، بیماری‌های دهان و دندان، جراحی دهان و فک و صورت،  دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت بگذرانید.

بر اساس گزارش یومولتی رنک، دوره‌های دندانپزشکی شامل آناتومی، فیزیولوژی و بیوشیمی و همچنین استعدادهای عملی مانند گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینات دندانپزشکی، ارتودنسی و بیهوشی می‌شود.

سپس می توانید موضوعات تخصصی بیشتری را دنبال کنید. متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست)، متخصص درمان ریشه (اندودانتیست)، متخصص بیماری های دهان و تشخیص، متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت ( پروستودانتیست )، متخصص دندانپزشکی کودکان (پودودنتیست)، متخصص رادیولوژی دهان فک و صورت، متخصص جراحی صورت و دهان و فک، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت ( پریودانتیست )، متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، متخصص آسیب شناسی دهان ، فک و صورت ( پاتولوژیست دهان و دندان ) از جمله مواردی است که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

یادگیری از طریق بحث‌های موردی موضوعی در گروه‌ها، سخنرانی‌ها، کلاس‌های عملی (که ممکن است شامل تشریح آناتومی باشد) و تجربه بالینی است.

از جمله دانشگاه‌هایی که دارای رشته دندانپزشکیب هستند می‌توان به دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و غیره اشاره کرد، برای قبولی در این دانشگاه‌ها حتما باید رتبه سه رقمی کسب کنید.

چه کسانی باید دندانپزشکی بخوانند؟

بر اساس تست شخصیت‌شناسی آزمون MBTI، افرادی با تیپ‌های شخصیتی ESTJ, ISTJ, ISTP, ENFJ در این رشته دندانپزشکی موفق هستند. 

 تیپ ENFJ

اگر انسانی علاقمند و مهربان هستید و به کیفیت تحسین برانگیز دیگران توجه می‌کنید؛ اگر می‌توانید با اشخاص مختلفی در ارتباط باشید، به دندانپزشک شدن فکر کنید. تیپ ENFJ ارتباط برقرار کننده‌ای عالی، رهبری طبیعی و در انگیزه دادن و متقاعده کردن دیگران از مهارت فراوان برخوردار است. در محل کار او احتمالاً تمایل زیادی به موفقیت داشته و دوست دارد به خواسته‌هایش برسد. این تیپ آگاه، منظم، هدف‌گرا و قاطع است و از دیگران هم همین انتظار را دارد. 

تیپ ENFJ در محل کار جاه طلب بوده و دوست دارد برای رسیدن به خواسته‌هایش تلاش کند. آگاه، منظم، هدف‌گرا و قاطع است و از دیگران هم همین انتظار را دارد. این تیپ خود را می‌تواند به خوبی ابراز کند و در حرف زدن راحت است. این تیپ به خوبی متوجه خواسته‌های دیگران می‌شود.

این فرد به نظرات مختلف احترام می‌گذارد و و در ایجاد روحیه جمعی موفق است، دوست دارد با افراد پر انرژی کار کند و درگیر کارهای متنوعی شود. او از سیاست‌ها و رویه‌ها تا جایی که با ارزش‌ها و نیازهای آنها منافات نداشته باشد استفاده می‌کند. این تیپ وقتی به مشکلی برخورد کند آن را به عنوان یک چالش جدید می‌پذیرد. او مشاغلی را ترجیح می‌دهند که ایده‌آل‌های آنها را منعکس کند و به دیگران الهام و هماهنگی ببخشد. این تیپ دوست دارد اقدامات سریع انجام بدهد. اغلب در عجله و شتاب است و با کندی جریان کار، صبر و قرارش را از دست می‌دهد. او دوست دارد در شرایط کنترل باشد و در قبال پروژه‌های خودش مسئولانه عمل کند.

تیپ ISTP

اگر فردی ساکت و کنجکاو هستید که عقب می‌ایستید و تماشا می‌کنید؛ اگر  برای همه اسرارآمیز هستید؛ اگر فردی مستقل هستید که بر اساس انتظارات دیگران رفتار نمی‌کنید، می‌توانید دندانپزشک خوبی باشید. این تیپ شخصی عمل‌گراست که دست به ریسک می‌زند و از اینکه به استقبال چالش‌ها می‌رود به خود می‌بالد. 

تیپ ISTP به واقعیت‌های ملموس واقع در پیرامون خود بها می‌دهد. به زمان توجه دارد. روی چیزهای غیر لازم وقت صرف نمی‌کند. ابهام را دوست ندارد. حوصله گوش دادن به جزییات غیر لازم را ندارد. دوست دارد مسائل را حل و فصل کند. ترجیح می‌دهد مسائل را به شکلی منظم و بر اساس نظم و ترتیب حل و فصل کند.

تمایل دارد از کنار رویه و مقررات عبور کند و به نتیجه برسد. به اعتقاد ایشان مقامات و سلسله‌مراتب در سازمان‌ها ضرورتی ندارد و در برابر آنها به شدت مقاوم است. از سرپرستی کردن و سرپرستی شدن دل خوشی ندارد. ترجیح می‌دهد به تنهایی کار کند، مگر آنکه کسی باشد که توانمندی‌اش به مراتب از ایشان بیشتر باشد تا تمایل به همکاری با او را نشان دهد. ترجیح می‌دهد در بحران آرام باشد. می‌تواند با ابزار به راحتی کار کند. در زمینه‌های مورد علاقه به جزئیات بها می‌دهد. می‌تواند به سرعت از داده‌های آماری به طور منطقی سود بجوید. اگر کارش با چالش پیوسته روبه رو نباشد از آن مکدر می‌شود.

تیپ ISTJ

اگر به شدت با ثبات، مسئول و قابل اتکا هستید و به واقعیت‌ها و حقایق بهای زیادی می‌دهید؛ اگر کم‌حرف اما وقت‌شناس، دقیق و منظم هستید، دندانپزشک شدن را در گوشه ذهنتان داشته باشید. این تیب می‌تواند به خوبی تمرکز کند و پرت کردن حواس این تیپ دشوار است. 

تیپ ISTJ در به خاطر آوردن وقایع عالی است و می‌تواند با دقتی که در همه کارهای او می‌توان یافت این وقایع را تعریف کند. دقت او باعث می‌شود که کارها را با در نظر گرفتن جزئیات انجام دهد. کارهایی را دوست دارد که به تنهایی و حداکثر با یک یا دو نفر انجام دهد. زیرا تعداد زیاد نفرات باعث حواس‌پرتی او می‌شود. او می‌تواند با مقررات خیلی بهتر از افراد کنار آید. این تیپ دوست دارد مقررات رعایت شود و کسانی را که از این قاعده منحرف شود تحمل نمی‌کند. در کار کردن سخت‌گیر و بدون انعطاف است و دوست دارد که تیمی که با آنها کار می‌کند پر انرژی باشند و ظاهری مرتب و محل کاری تمیز داشته باشند.

تیپ ESTJ

اگر از اینکه مسئولیتی داشته باشید و همه چیز را در کنترل بگیرید لذت می‌برید؛ اگر دوست دارید که مسئول باشید و در گرفتن تصمیمات عینی خوب عمل می‌کنید، دندانپزشکی می‌تواند شغل ایده‌آل آینده شما باشد. این تیپ می‌داند که چگونه کارها را انجام دهد. او درباره هر موضوعی عقیده‌ای دارد و همیشه از کلمات مناسب استفاده می‌کند. او در محل کار خود، در سازمان دادن به روش‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌ها عالی عمل می‌کند. او از زمان و منابع به شکل مؤثر استفاده می‌کند تا نتایج ملموس و فوری بگیرد. تیپ ESTJ دوست دارد حساب شده ریسک کند و به محیط‌های با ثبات و قابل پیش بینی علاقه دارد. 

تیپ ESTJ در سازمان دادن به روش‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌ها عالی عمل می‌کند. از زمان و منابع به شکل مؤثر استفاده می‌کند. تا نتایج فوری و ملموس بگیرد. برای حل مسئله، رسیدن به نتیجه و پیشرفت آماده است و از دیگران انتظار دارد از خود صلاحیت نشان دهند. به خوبی آنچه را که غیر منطقی است درک می‌کند. او دوست دارد که ریسک‌های حساب شده بکند. او محیط باثبات و قبال پیش بینی را دوست دارد اما اطرافش پر از انواع آدمهاست. در بهترین حالت سخت‌گیر، محکم اما منصف است. می‌تواند سخت‌گیر و متوقع باشد. به کسانی که برابر او می‌ایستند احترام می‌گذارد، به شرط آنکه آنها واقعیت‌ها را بشناسند، از قوانین اطلاع داشته باشند و مایل باشند در برابر کارهایشان مسئولیت را بپذیرند. او معتاد به کار است و بسیار تلاش می‌کند. ممکن است برای رسیدن به خواسته‌های خود دیگران را پایمال کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =