انتخاب رشته/ نکات طلایی برای شناسایی علایق و استعداد کنکوری‌ها

کنکوری‌ها؛ اگر آب دستتان هست زمین بگذارید و پیش از انتخاب رشته علایق، استعداد، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود را شناسایی کنید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، این روزها کنکوری‌ها با اعلام نتایج آزمون سراسری، استرسشان بیشتر و بیشتر می‌شود؛ البته که نگرانی‌هایشان هم بیجا نیست. حساب داوطلبانی که می‌دانند در چه رشته‌ای می‌خواهند تحصیل کنند و یک سال برایش زحمت کشیده‌اند که مشخص است، این افراد معمولا در روزهای ابتدایی مهلت انتخاب رشته، کد/رشته محل‌ها را در فرم سازمان سنجش آموزش کشور وارد کرده و نفسی آسوده می‌کشند. اما امان از داوطلبانی که در روزهای پایانی انتخاب رشته «کاسه چه کنم چه کنم» به دست می‌گیرند و تازه به فکر شناسایی استعدادها، خلقیات و علایق خود می‌افتند؛ اما متاسفانه «کار از کار گذشته» و احتمالاً نمی‌توانند انتخاب رشته خوبی داشته باشند.

 ایسکانیوز در نظر دارد، هر آنچه که داوطلبان برای انتخاب رشته به آن نیاز دارند - از اصطلاحات دفترچه گرفته تا رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌های مختلف را - بررسی کند. در گزارش فوق می‌خواهیم مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب رشته خوب را با یکدیگر مرور کنیم.

علایقت را بشناس

اگر برای انتخاب رشته به مشاوران تحصیلی مراجعه کرده باشید، حتما جملات کلیشه‌ای توجه به علاقه و بازار کار را شنیده‌اید؛ جالب است بدانید این جملات در عین کلیشه‌ای بودن بسیار مهم هستند. چند دقیقه هر چه دغدغه در زندگی دارید را کنار بگذارید و ذهنتان را خالی کرده و به سوالات زیر کمی فکر کنید.

در طول دوران تحصیل در کدام کلاس درس احساس راحتی بیشتری می‌کردید؟ برای مطالعه کدام درس اشتیاق بیشتری داشتید؟ مباحث کدام کتاب برایتان شیرین‌تر بود و دوست داشتید خارج از کتاب درسی هم از آن موضوع بیشتر سر در بیاورید؟ قطعاً پس از خواندن این سوالات راحت‌تر می‌توانید درسی که به آن علاقمندید را پیدا کنید. پس در گام اول باید علایق خود را شناسایی کنید.

شناخت استعداد

همان‌طور که ذهنتان را خالی نگه‌داشته‌اید، به تمامی کارنامه‌های دوران تحصیلتان فکر کنید. در کدام درس نمره بالاتری می‌گرفتید؟ معلم کدام کلاس‌ها حسابی از شما راضی بودند؟ در کدام امتحانات بدون مطالعه قبلی نمره بالاتری می‌گرفتید؟ کدام دروس را مثل آب خوردن درک می‌کردید و نیازی به تمرین و تکرار در خانه نداشتید؟ پاسخی که در ذهنتان شکل گرفته دقیقاً دروسی هستند که در آن استعداد دارید. پس در گام دوم باید استعدادهای خود را شناسایی کنید.

توجه به توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی

اینکه با ۱۷ یا ۱۸ سال سن از تمامی ویژگی‌های شخصیتی خود خبر داشته باشید و بدانید از زندگی چه می‌خواهید، تقریبا کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. طبیعتا محقق یا مشاغل مرتبط با آی‌تی، گرافیک، دامپزشک، مهندسی مکانیک، ویراستار و... برای یک فرد برون‌گرا گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد؛ همانطور که افراد درون‌گرا نمی‌توانند از پس مشاغلی مانند روابط عمومی، خبرنگاری، داروسازی، پزشکی، مدیریت و ... بربیایند. طبیعتا فردی که نمی‌تواند از حقوق طبیعی خود دفاع کند و توانایی صحبت کردن در جمع را ندارد، گزینه مناسبی برای وکالت به نظر نمی‌رسد. از طرفی دیگر یک فرد بیش‌فعال را نمی‌توان پشت میز نشاند تا در قالب یک کارمند اداری به نامه‌های مدیرعامل رسیدگی کند.  

پس در گام سوم باید توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود را بشناسید، در این مسیر می‌توانید از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید؛ اگر اعتقاد چندانی به مشاوره ندارید می‌توانید در گوگل آزمون MBTI سرچ کنید و به سوالات آن پاسخ دهید. بر این اساس می‌توانید از نقاط ضعف و نقاط قوت شخصیتی خود، شغل‌های مناسب شما، میزان رضایت شغلی، نقاط قوت و ضعف کاری خوب خود مطلع شوید.

با سه فاکتوری که در فوق به آن اشاره شد؛ می‌توانید علایق خود را نسبت به گذشته بهتر بشناسید، با استعدادهای خود آشنا شوید و بدانید از چه توانایی‌هایی برخوردارید. در گام بعدی باید نسبت به شناسایی 

انتهای پیام/

کد خبر: 1104356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =