40 درصد بودجه وزارت بهداشت از مردم اخذ می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی یزد در طرحی مشترک با اندیشکده جهش و سازمان صدا و سیما بستری را فراهم کرده است که فعالان اقتصادی مشکلات و دغدغه‌های خود را در حضور مسئولان بیان کنندتا این دیدگاه‌ها نقشه راهی برای قانونگذران و مدیران دولتی باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش رشد تولید و مهار تورم در دانشگاه آزاد یزد برگزار شد و در پنل پزشکی با حضور اساتید و مسئولان علوم پزشکی استان یزد، شرکت کنندگان فرصت‌ها و مشکلات این حوزه را بررسی کردند.

در ابتدا امین صالحی ابرقویی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: چیزی که روزبه روز اهمیت آن زیاد می شود و ما از آن غافل مانده ایم پیشگیری است ، در دنیا سیستم‌ها کمک کرده‌اند که افراد بیمار نشوند، متاسفانه در کشورما برنامه‌ ریزی برای این قسمت خیلی ضعیف است و از لحاظ اقتصادی صدمات جبران‌ناپذیری به بار آمده است.

حمیدرضا رنجبر، معاون اداری و مالی پردیس بین‌الملل یزد نیز اظهار داشت: بودجه وزات بهداشت از 200 همت به 400 همت افزایش یافته است و با چنین وضعی کسری بودجه حتمی است.

 این مقام مسئول با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان این توانایی را دارند که درعلوم پزشکی کمک کار باشند افزود: کمک کردن از لحاظ مالی به شرکت‌های دانش بنیان ازمنابع بودجه‌ای، به‌جود آورنده ارتباط مناسب است.

وی در ادامه تشریح کرد: 35 تا 40 درصد بودجه وزارت بهداشت از خود مردم و بخشی دیگر ازمالیات پزشکان است که بایستی به وزارت بهداشت اختصاص یابد.

لطفعلیانی، رئیس دانشکده داروسازی یزد، دیگرعضو پنل پزشکی، از تجربه خود در ترکیه اظهارکرد: در سفر به ترکیه با مقام دولتی ملاقات داشتم، طرف ترک اظهار داشت: ما یک سندیکایی داریم به نام سندیکای بخش خصوصی و تمام مراجعات به آنها است، نظارت و قانون‌گذاری بر عهده دولت و بقیه کارها در حیطه بخش خصوصی است.

رئیس دانشکده داروسازی ادامه داد: شما بیایید با وضع خودمان در ایران مقایسه کنید، از جواز تاسیس تا تامین مالی؛ هر اقدامی در دست دولت است و تا مجلس و سازمان بازرسی بر دولت نظارت نداشته و به صحبت‌های تولید کنندگان گوش نکنند تولید فلج است.

این استاد دانشگاه با بیان این که دولت باید کوچک شود و مجوزها از اخذ زمین تا گرفتن وام به بخش خصوصی واگذار کند گفت: بخش خصوصی بسیار توانمندتر و چابک‌تراست و دولت فقط بایستی با مشوق‌های مالی، در بخش تولید هدف گذاری کند.

وی در ادامه افزود: در شرایط حاضر اراده و قصد تولید کنندگان این است که  تجهیزات خود را فروخته و در بانک سپرده‌گذاری و از سود 23 درصد بانکی بهره مند شوند، این در حالی است که هیچ یک از دغدغه‌های حقوق کارگر، مشکلات زیاد تولید، فروش محصولات و مواجهه شدن با اداره کار و تامین اجتماعی را ندارند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه جاذبه‌های منفی باید از بین برود تا جاذبه خوبی برای تولید ایجاد شود افزود: هزینه‌های جاری با هیچکس شوخی ندارد، تولید هزینه بر است و هزینه را نمی‌توان کم کرد ولی با تسهیلات کم بهره بانکی به تولید کننده می‌توان ضرر و زیان آن‌ها را جبران کرد.

وی جاذبه‌های منفی را ریشه در سیاست کلان دولت دانست و تاکید کرد: اگر در تولیدات پزشکی می‌خواهیم به خودکفایی برسیم باید جاذبه‌های منفی را ازبین ببریم و کوچک سازی دولت را دنبال کنیم.

لطفعلیانی به مشاهدات خود در کوچک‌سازی دولت در سفر به کانادا اشاره و اعلام کرد: در سال 2018 در بازید از غذا و داروی هالیفاکس کانادا نظاره‌گر سازمان غذا و دارو با 10 کارمند بودم. شما در زمینه غذا و دارو هر سوالی داشتید، می‌توان از سایت جستجو کنید.

رئیس دانشکده داروسازی ادامه داد: در این سازمان اصلا نیاز به حضور نبود و اگر کسی مشکلی داشت در نهایت می توانست زنگ بزند و با کارشناس صحبت کند.

وی وضعیت آنجا را با ایران مقایسه کرد و گفت: درکشور ما ده‌ها نفر با مدرک دکتری یا کارشناسی ارشد در سازمان غذا و دارو حضور دارند و با این تعداد زیاد جای تعجب است که برای اخذ یک مجوز بعضا ماه‌ها زمان لازم است.

لطفعلیانی در پایان تاکید کرد: تا وقتی که دغدغه تولید کننده این است که اگر این سرمایه را در کار دلالی یا سپرده گذاری در بانک به کار برد سود مضاعف خواهد داشت، عملا جهش تولیدی اتفاق نخواهد افتاد.

محمدرضا وفایی نسب، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: وقتی حضرت آقا در مورد جهش تولید صحبت کردند، هیچکس باور نداشت که می توان در وزارت بهداشت در زمینه فرزندآوری، جوانی جمعیت، تولید دارو و تجهیزات پزشکی کاری انجام داد.

وفایی نسب با اشاره به پتانسیل بالای یزد گفت: متاسفانه این پتانسیل در جایی صرف شده است که برای محیط زیست مضراست و اگر این پتانسیل در تولید وسایل پزشکی صرف می‌کردیم دارای یک صنعت پاک با سوددهی بالایی بودیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به توریسم سلامت برای اشتغال و ارزآوری گفت: در توریسم سلامت قرار بر این بود که  بیمار را برای درمان به استان یزد آوریم.

وفایی نسب از تجربه تلخ آوردن بیماران کشور عمان به ایران گفت: به علت سنگ اندازی ادارات دولتی در حال حاضر پزشکان برای طبابت به کشور عمان مراجعه می‌کنند و آن کشور تحصیلات ویژه فراهم نموده که پزشک ایرانی به صورت یک هفته‌ای یا دو هفته‌ای کار معالجه را انجام دهد.

وی یکی دیگر از راه‌های معالجه بیماران را ویزیت از راه دور دانست و اظهار کرد: از طریق نرم افزار می‌توان اطلاعات بیمار را در دسترس پزشک قرار داد، اگر قابل درمان است، برای بیمار نسخه تجویز کرد و گرنه بیمار از طریق یک موسسه معتبر که در زمینه درمان آموزش دیده است به یزد آورد و از این طریق برای وی مداوا، گردشگری، خرید و معالجه را انجام داد.

وفائی نسب درپایان با اذعان به اینکه همه بایستی همکاری کنند تا جامعه سالم داشته باشیم نقش دانشکده علوم پزشکی در مهار تورم را بسیار مفید و کارآمد دانست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1191126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =