ترکیبی که گسترش سرطان سینه را متوقف می‌کند

اکثر افراد مبتلا به سرطان پستان و سایر سرطان‌ها نه از تومور اولیه، بلکه از متاستاز می‌ میرند، زمانی که سرطان در سراسر بدن پخش می ‌شود. محققان اخیرا ترکیبی ساخته ‌اند که از عملکرد پروتئین‌های ایجاد کننده متاستاز جلوگیری کرده و به طور بالقوه گسترش سرطان پستان را کاهش می‌ دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرطان پستان متاستاتیک که متاستاز، تومور ثانویه یا ثانویه نیز نامیده می ‌شود، زمانی اتفاق می ‌افتد که سلول‌های سرطانی از تومور اصلی جدا شده و از طریق خون یا سیستم لنفاوی به قسمت دیگری از بدن، معمولاً استخوان‌ها، ریه‌ها، مغز یا کبد حرکت می ‌کنند.

خواص زیتون برای پیشگیری از انواع سرطان

برخی از سرطان‌ها بیشتر از سایرین به متاستاز منجر می شوند و تحقیقات نشان می ‌دهد که ژن‌ها یا پروتئین‌های خاصی در این فرآیند نقش دارند. یکی از این پروتئین ها S۱۰۰A۴ است در سرطان های متاستاتیک بیان می شود و با مرگ زودرس افراد مبتلا به سرطان های پستان، مثانه، پانکراس، پروستات، مری، ریه و معده مرتبط است. در تحقیقات مشخص شده که S۱۰۰A۴ به جای ایجاد مستقیم رشد تومور، مسیرهای متاستاز را در بدن فعال می کند.

اکنون، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه لیورپول انگلستان و دانشکده پزشکی نانجینگ در چین، S۱۰۰A۴ را از نزدیک بررسی کرده و ممکن است راهی برای جلوگیری از تولید آن، کاهش احتمال گسترش سرطان، کشف کرده باشد.

فیلیپ رودلند (Philip Rudland) یکی از محققان این مطالعه گفت: به عنوان یک قاعده کلی، سرطانی که گسترش یافته است با شیمی درمانی درمان می شود، اما این درمان به ندرت می تواند بدون آسیب شدید یا سمی شدن برای بیمار انجام شود. اهمیت کار ما شناسایی یک هدف خاص و مهم برای حمله، بدون عوارض جانبی سمی بود.

محققان از سیستم‌های مدل موش و انسان از سلول‌های نوع بسیار متاستاتیک و غیرقابل درمان سرطان پستان استفاده کردند که هیچ یک از سه گیرنده رایج برای هورمون‌های استروژن و پروژسترون و پروتئین فاکتور رشد اپیدرم انسانی ۲ (HER۲) را ندارد. این سرطان که به عنوان سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC) شناخته می شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل سرطان های پستان را تشکیل می دهد.

جما نیکسون (Gemma Nixon) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه گفت: این یک پیشرفت بسیار هیجان انگیز است. اکنون امیدواریم گام‌های بعدی را برداشته و این مطالعه را در گروه بزرگی از حیوانات مبتلا به سرطان‌های متاستاتیک مشابه تکرار کنیم تا اثربخشی و پایداری ترکیبات به‌طور کامل بررسی شود و در صورت لزوم با طراحی و سنتز بیشتر، قبل از هر آزمایش بالینی، بهبود یابد.

محققان می گویند که یافته های آنها اثبات اصل یک رویکرد شیمی درمانی برای مهار انتخابی متاستازهای سرطان را نشان می دهد. علاوه بر این، از آنجایی که پروتئین S۱۰۰A۴ در انواع مختلف سرطان وجود دارد، ممکن است منجر به توسعه درمانی بیشتر از سرطان پستان شود.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Biomolecules منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

انتهای پیام/

کد خبر: 1191165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =