مدل‌های اینستاگرامی در جایگاه روانشناس برای مردم نسخه می‌پیچند/ نحوه تشخیص روانشناسی زرد

روانشناس گفت: روانشناسان زرد، قشنگ حرف می‌زنند به  ظاهرشان بیش‌تر از دانسته‌هایشان اهمیت می‌دهند. اگر به نظراتی که در فضای مجازی دریافت می‌کنند توجه کنید، به جای تعریف از روند مشاوره و درمان، از ظاهر و چهره روانشناس تعریف می‌کنند به طوری که انگار جایگاه روانشناس با مدلینگ عوض شده است.

هما هماوندی روانشناس درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکایوز  درخصوص آسیب‌های روانشناسی زرد، گفت: برخی از روانشناسان که تجربه کاری بالایی دارند چندین کتاب ترجمه کرده‌اند، نوشته‌اند و شناخته شده هستند؛ اگر پیج‌هایشان را نگاه کنید، یا پیج ندارند یا فالوورهای کمی دارند اما روانشناسان زرد،  بازاریابی خوبی دارند، قشنگ حرف می‌زنند به  ظاهرشان بیش‌تر از دانسته‌هایشان اهمیت می‌دهند.

وی افزود: این روانشناس‌نماها ظاهر جذابی دارند، بسیار آرایش می‌کنند، اگر خانم باشند فالوورهای آقای بسیاری دارند و از طریق فریب ظاهر مخاطبین را جذب می‌کنند و فالوورهای غیر هم‌جنس‌شان خیلی بیش‌تر از فالوورهای هم‌جنسشان است. اگر به نظراتی که در فضای مجازی دریافت می‌کنند، توجه کنید، به جای تعریف از روند مشاوره و درمان، از ظاهر و چهره روانشناس تعریف می‌کنند به طوری که انگار جایگاه روانشناس با مدلینگ عوض شده است.

روانشناسان زرد به واسطه هوش کلامی بالا مردم را فریب می‌دهند/ اعلام اسامی متخلفان کافی نیست

روانشناس گفت: برخلاف کتاب‌های ساده و پر محتوایی که مرجع همه روان درمانگران بوده و هنوزم هست، ظاهر کتاب‌هایشان بسیار جذاب است. این که یک کتاب زیبا باشد و مخاطب جذب کند، مشکلی ندارد اما الان مسئله چیز دیگری است و محتوایی که ارائه می‌دهند علمی نیست.

وی افزود: من با مقابله با این افراد موافق نیستم؛ چرا که مقابله باعث ترغیب بیشتر برخی از مخاطبین می‌شود به عنوان مثال وقتی می‌گوییم فلان شخص را دنبال نکنید چرا که سازمان نظام روانشناسی او را تایید نکرده، برخی به دلیل لجبازی با حکومت می‌گویند: «چرا اتفاقا چون گفته شده او را دنبال نکنید، باید دنبال کنیم.» مردم دچار لجبازی شده‌اند و از هرچیزی منع‌شان کنیم، بیشتر به سمتش می‌روند.

هماوندی تصریح کرد:  ما باید راجب علم روانشناسی اطلاعات درستی به مردم بدهیم، مثلا بگوییم روانشناسی زرد، به شما می‌گوید همه چیز دست خودتان است هر اتفاقی که می‌افتد تقصیر شما است و هرکاری که بخواهی می‌توانی انجام دهی اما آیا واقعا این طور است؟ آیا فقط با تلقین می‌شود به هرچیزی رسید؟ این موضوع با عقل جور در می‌آید؟

وی افزود: علم روانشناسی آدم‌ها را به عمق و حقیقت‌ها دعوت می‌کند اما روانشناسی زرد، مانند پوششی است بر روی مشکلات که فقط باعث می‌شود برای مدت کوتاهی مشکلات خود را فراموش کنید اما با تلنگری، این پوشش کنار می‌رود و شخص متوجه عمق ماجرا می‌شود.

روانشناس در رابطه با راه‌های شناخت متخصصین غیرواقعی عنوان کرد: شخصی که به روانشناس مراجعه می‌کند، باید فکر کند که آیا این جلسات به من کمکی می‌کند؟ و اینکه من هر دفعه شاد از جلسه مشاوره بیرون می‌آیم، این شادی تا چه زمانی ادامه دارد؟ این‌ها نکاتی هستند که ما باید به افراد انتقال دهیم.

هماوندی اظهار داشت: مردم باید وقتی به مشاوره مراجعه می‌کنند، فقط به پیجشان مراجعه نکنند و پروانه فعالیت روانشناس را ببینند. دوام کاری یک روانشناس نشانه کارآمدی آن روانشناس است.

روانشناس در رابطه با  علل کم بودن مراجعه به متخصص گفت: خانواده‌ها رفتن پیش روانشناس را عیب بزرگی تلقی می‌کنند و اگر خانواده‌ای کودکش را پیش تراپیست می‌برد، به او می‌سپارند که به کسی نگوید به روانشناس مراجعه می‌کند و اینکه برخی فکر می‌کنند فقط زمانی که واقعا مشکل حاد و جدی دارند باید به مشاوره مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: البته هزینه‌ها هم در این مضوع دخیل هستند متاسفانه بیمه هزینه‌های روانشناسی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و مردم نیز از پول دادن به مشاوره امتناع می‌کنند چرا که فکر می‌کنند مشاوره ضروری نیست و  مشاور جز حرف زدن، کار دیگری نمی‌کند و با وجود اینکه بیشتر خانم‌ها ماهیانه ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان برای کاشت ناخن پرداخت می‌کنند اما باز هم حاضر به پرداخت همین پول به مشاوره نیستند.

همانودی گفت: ما همیشه به دنبال نتایج زود بازه هستیم اما مراجعه به روانکاو زمان‌بر است به همین دلیل زمانی که مشکلات بسیار حاد می‌شود به مراجعه به روانکاو اقدام می‌کنیم و آن روانکاو برای کم‌تر کردن مشکلاتمان قرص و دارو تجویز می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =