اولین المپیاد دانش‌آموزی «هوش مصنوعی» توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود

عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از برگزاری مرحله اول المپیاد دانش‌آموزی هوش مصنوعی در ماه‌های پایانی سال جاری خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری این المپیاد صورت گرفته و پروپوزال آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی کرج ارائه شده است و به احتمال زیاد مرحله دوم و سراسری این المپیاد به سال بعد موکول خواهد شد.

سید محسن میرحسینی؛ عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص چالش‌های توسعه هوش مصنوعی اظهار کرد:گسترش هوش مصنوعی ابزارها و روش‌های جدید فراوانی را در اختیار انسان قرار داده است. این انسانها هستند که تصمیم می گیرند تا از این تکنولوژی جدید در جهت مثبت یا منفی استفاده کنند بنابراین نمی توانیم پیشرفت هوش مصنوعی را ذاتا امری نامطلوب بدانیم. 

پیشگامی دانشگاه‌های ایران در حوزه تئوری هوش مصنوعی

وی ادامه داد: همانطور که امروزه از هوش مصنوعی در زمینه های مختلفی همچون پزشکی، تجارت و به ویژه در محل‌هایی که به کارگیری انسان می تواند برای آن مخاطره آمیز باشد، استفاده می‌گردد. 

باید رشد بی‌رویه هوش مصنوعی را کنترل کرد

میرحسینی با تاکید بر اینکه باید به مضرات رشد بی رویه هوش مصنوعی نیز توجه کرد تا آسیب‌های ممکن به حداقل رسانده شود، تصریح کرد: گرفتن خلاقیت از انسان‌ها، جایگزین شدن هوش مصنوعی به جای هوش انسانی در بعضی مشاغل، نقض امنیت و حریم خصوصی، نفوذ فرهنگ بیگانگان در بین افراد جامعه و به خصوص جوانان از مهمترین مشکلاتی است که رشد بی رویه هوش مصنوعی می تواند به همراه داشته باشد.

وی افزود: هوش مصنوعی ظرفیت عظیمی برای ایجاد دنیایی بهتر برای زندگی ما داده است و مهم‌ترین نقش انسان‌ها این است که اطمینان حاصل کنند پیشرفت‌های هوش مصنوعی از کنترل خارج نمی‌شود که این موضوع مطمئناً نیاز به افزایش سواد هوش مصنوعی و ارتقاء مهارت‌های کامپوتری دارد.

خطر کاهش خلاقیت و توانایی حل مساله با عادت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی

عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج  در خصوص مخاطرات هوش مصنوعی از نگاه علمی نیز گفت: قطعا انجام پژوهش‌های با کیفیت نیازمند خلاقیت‌هایی هستند که ابزارهای هوش مصنوهی با وجود رشد چشمگیر هنوز قادر به انجام آنها نیستند. در حال حاضر پژوهشگران می توانند از ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان دستیار استفاده نمایند و استفاده از این ابزارها کار را برای آنها ساده‌تر می‌کند ولی بر روی استفاده دانش آموزان و دانشجویان از ابزارهای هوش مصنوعی باید کنترل وجود داشته باشد چرا که عادت به انجام تکالیف با استفاده از این ابزارها می تواند خلاقیت و توانایی حل مسئله را کاهش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری برای قرارگیری کشورمان در بین ۱۰ کشور برتر جهان از نظر هوش مصنوعی، دانشگاه آزاد اسلامی نیز همسو با بسیاری از سازمان‌ها و نهادها توجه ویژه ای را به توسعه هوش مصنوعی داشته است. به این منظور، شورای راهبری هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل گردید که تصویب دانشکده های موضوعی هوش مصنوعی از مهمترین اقدامات این شورا بوده است.

میرحسینی ادامه داد: در این دانشکده ها دروس کاربردی هوش مصنوعی به دانشجویان سایر رشته ها تدریس می شود. سرفصل برخی از دروس علوم پایه نیز تغییر یافته است تا شامل مفاهیم هوش مصنوعی باشند. برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانس ملی و رویداد عصر امید هوش مصنوعی در مهرماه سال جاری، همکاری در برگزاری المپیاد دانش آموزی هوش مصنوعی و برگزاری مسابقات و چالش‌های مخلف در زمینه هوش مصنوعی از مهمترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در جهت توسعه هوش مصنوعی هستند. 

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج در خصوص برگزاری اولین المپیاد دانش آموزی هوش مصنوعی گفت: پروپوزال و پیشنهاد برگزاری این المپیاد توسط دانشگاه آزاد اسلامی کرج ارائه شده و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز در این خصوص صورت گرفته است و مقرر شده این المپیاد در دو مرحله برگزار شود.

میرحسینی تصریح کرد: در مرحله اول از مواد درسی دانش‌آموزان آزمونی برگزار می‌شود و تعدادی به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند سپس در مرحله دوم از بسته‌های آموزشی که در سامانه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده می‌شود و دانش‌آموزان ملزم به مطالعه آن هستند آزمون نهایی گرفته می‌شود که در صورت توافق با آموزش و پرورش مرحله اول در ماه‌های پایانی سال و مرحله سراسری در بهار سال آینده برگزار خواهد شد. 

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی امروزه کاربردهای زیادی را در صنعت به همراه داشته است. این تکنولوژی می‌تواند نحوه عملکرد تجهیزات صنعتی را بهینه‌سازی کرده و در خط تولید نیز کاربردهای زیادی داشته و عملکرد خط تولید را به‌صورت خودکار در بیاورد.

میرحسینی ادامه داد: کاربرد مهم دیگری که هوش مصنوعی می‌تواند در صنعت داشته باشد تعمیر و نگهداری هرچه بهتر تجهیزات صنعتی است ضمن اینکه با استفاده از تجهیزات مبتنی بر هوش مصنوعی امکان تولید ۲۴ ساعته محصولات بدون نیاز به حضور نیروهای انسانی فراهم شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نقش هوش مصنوعی در زمینه بازار کار هم متفاوت بوده است. هوش مصنوعی برخی از شغل‌ها را از بین برده و شکل انجام برخی از شغل‌ها را تغییر داده  ولی در عوض مشاغل جدیدی را نیز در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کرده است بنابراین تاثیر هوش مصنوعی را باید در شغل‌های مختلف به طور مجزا بررسی کرد.

وی پیرامون سیر تکامل هوش مصنوعی در رشته های دانشگاهی هم گفت: در سال‌های اخیر به هوش مصنوعی به عنوان یک گرایش اصلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی کامپیوتر توجه ویژه ای شده است و بیشتر دانشگاه‌های کشور در این رشته فعال بوده و پذیرش دانشجو داشته اند ضمن اینکه دروسی از هوش مصنوعی در دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر نیز ارائه می شود.

ضعیف بودن امکانات آزمایشگاهی در حوزه هوش مصنوعی

میرحسینی تصریح کرد: در حال حاضر، ضعیف بودن امکانات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها یکی از مهمترین مشکلات دانشجویان رشته هوش مصنوعی است. از طرفی، ساده بودن امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نیز می تواند به عنوان یکی از مشکلات در نظر گرفته شود چرا که نیروهای نخبه کشور در سنی که باید از توان و تخصص آنها استفاده شود به راحتی جذب دانشگاه های خارج از کشور می شوند.   

عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر توجه خوبی به زمینه های کاری مرتبط با هوش مصنوعی شده است. به طور کلی می توان وضعیت دانشگاه‌های کشور را در زمینه هوش مصنوعی مطلوب ارزیابی کرد. هرچند یک مشکل مهم در این حوزه وجود دارد و آن فاصله بین دانشگاه و صنعت است. بسیاری از پژوهش‌های انجام گرفته صرفا جنبه تئوریک داشته یا توان پیاده سازی آنها در صنعت وجود ندارد.

وی با اشاره به کارکرد هوش مصنوعی در تحقیقات علمی گفت: استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای فراهم کردن مفاهیم پایه ای و یا مرور کارهای گذشته می تواند موثر باشد و در حال حاضر استفاده از این ابزارها به عنوان یک دستیار پژوهشی در کنار متخصصین حوزه هوش مصنوعی می تواند سودمند باشد.

میرحسینی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: استفاده در تشخیص‌های پزشکی، تولید دارو، ساخت خودروهای خودران، هوشمندسازی ساختمان‌ها، اتوماسیون فرآیندهای کشاورزی و پردازش زبان‌های طبیعی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی هستند.  

انتهای پیام/  

کد خبر: 1191785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =