آمریکا چه برنامه‌ای برای طالبان دارد؟ / امارت اسلامی در سودای به رسمیت شناخته شدن

امارت اسلامی در حدود دو سال حکمرانی خود در افغانستان تقریبا هیچ حرکت مثبتی برای تشکیل دولت فراگیر انجام نداده و رویه‌های قبلی در حال تکرار شدن است و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اهداف دیگری غیر از آنچه به طور رسمی بیان می‌کنند برای آنها در نظر دارند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حدود دو سال از خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از افغانستان و تقدیم کردن این کشور به طالبان می‌گذرد. خروجی که حرف و حدیث‌های زیادی همراه داشت و حتی برخی کارشناسان معتقد بودند که بخشی از برنامه آمریکا برای ناامن کردن منطقه و استفاده از آن برای فشار و امتیازگیری در آینده از کشورهای منطقه از جمله ایران بوده است.

حال اما مسائل جدیدی مطرح شده که شائبه برنامه‌ریزی شده بودن خروج آمریکا را افزایش داده است.  بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، قرار بوده مذاکراتی بین مقامات این کشور با رهبران طالبان در شهرهای «آستانه» پایتخت قزاقستان و «دوحه» پایتخت قطر انجام شود و ادعا شده که هدف آن رایزنی در خصوص مسائل داخلی افغانستان است.

بیشتر بخوانید:

بازی آمریکا با طالبان و کشورهای منطقه / مذاکرات دوحه تداوم سیاست چماق و هویج واشنگتن برای امارت اسلامی

رویترز ماه گذشته مدعی شد که دیداری بین «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» -نخست‌وزیر قطر- با «هبت الله آخوندزاده» -رهبر طالبان- با هماهنگی آمریکا انجام شده و به نوعی با هدف زمینه‌سازی برای مذاکرات بیشتر با رهبران طالبان بوده است. لازم به ذکر است که قطر در گذشته نیز میانجی مذارکرات بین ایالات متحده آمریکا با طالبان بوده است.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، لغو تحریم‌ها و لیست سیاه، آزادسازی دارایی‌های افغانستان و نقض حریم هوایی این کشور محورهای اصلی گفتگوهای هیئت آمریکایی و مقامات طالبان خواهد بود. در شرایطی که تقریبا هیچ تغییر محسوسی از سوی طالبان برای تشکیل دولت فراگیر انجام نشده و این گروه همان رویه‌های قبلی را طی می‌کند، به نظر می‌رسد تلاش آمریکا برای مذاکره با آنها اهداف دیگری غیر از آنچه به طور رسمی بیان شده، داشته باشد.

در ماه‌های اخیر تحولات زیادی در منطقه رخ داده و از طرف دیگر دولت بایدن موفق به تحمیل خواسته‌های خود به ایران در خصوص پرونده هسته‌ای نشده است. این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها بخواهند با استفاده از کارت طالبان فشارهایی را به ایران وارده کرده و یا در آینده آنها را علیه منافع جمهوری اسلامی به کارگیری کنند. ماه گذشته تنش‌های مرزی بین ایران و امارت اسلامی افغانستان افزایش یافت و حتی منجر به درگیری در برخی مناطق مرزی شد.

حال باید منتظر نتایج مذاکرات آمریکا و طالبان بود تا بتوان تحلیل بهتری در خصوص برنامه آمریکا برای امارت اسلامی ارائه کرد. لازم به ذکر است که مذاکرات هیئت طالبانی به رهبری امیرخان متقی با هیئت آمریکایی از روز گذشته در قطر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1191836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =