وجود آب در دیسکی که سیارات فراخورشیدی شبیه به زمین را شکل می‌دهد

تلسکوپ فضایی جیمز وب سازمان ناسا شواهدی از وجود آب را در یک دیسک سیاره‌ای کشف کرده که به دور ستاره دیگری می‌چرخد. این کشف نشان می‌دهد که حداقل دو سیاره اولیه کلاس زمینی در حال شکل‌گیری هستند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دانشمندان هر چقدر بیشتر در مورد جهان هستی اطلاعات کسب می‌کنند، سوالات بیشتری برایشان مطرح می‌شود که البته این موضوع کمی آزار دهنده است. با این حال در سال‌های اخیر دو راز خیلی بزرگ مطرح شده؛ یکی تعداد سیاره‌های مشابه زمین در کهکشان است که امکان حیات در آنها وجود دارد و دومی مشکل مربوط به نحوه تامین آب زمین در میلیاردها سال پیش.

بخشی از پاسخ هر دوی این سوالات به سیستم PDS 70 برمی‌گردد که یک ستاره کوتوله بسیار جوان است و در فاصله ۳۷۰ سال نوری از ما در صورت فلکی قنطورس قرار دارد. دیسک تشکیل دهنده سیاره از گرد و غبار و زباله‌هایی که در فاصله ۱۶۰ میلیون کیلومتری ستاره می‌چرخند، خانه دو سیاره اولیه است که مدار مشابهی دارند.

بیشتر بخوانید:

جوان‌ترین ستاره‌شناس جهان و کارمند ناسا کیست؟

ابزار مادون قرمز میانی تلسکوپ جیمز وب مورد دیگری را برایمان رو کرد و چیز دیگری را در این منطقه که سیارات زمینی سنگی تشکیل می‌دهند، پیدا کرد. دانشمندان تخمین می‌زنند که PDS 70 تنها حدود ۵/۴ میلیون سال سن دارد و دیسک‌های تشکیل دهنده سیاره‌های درونی و بیرونی دارد که بیرونی خانه یک جفت مشتری خارجی است.

این ابزار در دیسک داخلی گرد و غباری شامل مولکول‌های آب را یافت که از احتمالا از اتم‌های هیدروژن و اکسیژن تشکیل می‌شود یا ممکن است ذرات یخی باشند که از دیسک بیرونی سردتر به داخل مهاجرت کرده‌اند.

هر چه که باشد، شگفتی نه تنها وجود آب، بلکه نحوه زنده ماندن آن در تابش شدید فرابنفش ستاره کوتوله است. محتمل‌ترین توضیح این است که توسط گرد و غبار یا سایر مولکول‌های آب محافظت می‌شود.

با این حال، نکته مهم این است که این کشف ممکن است توضیح واضح‌تری در مورد چگونگی ظاهر شدن آب در سیارات زمینی به دانشمندان ارائه دهد. این موضوع نه تنها به تخمین تعداد و ماهیت سیارات بالقوه قابل سکونت در کهکشان ما کمک می‌کند، بلکه ممکن است به حل این سوال کمک کند که چگونه زمین تا این حد مرطوب شده است. آیا به دلیل برخورد ستاره‌های دنباله دار و سیارک‌ها با زمین جوان بوده است؟ آیا آب به هنگام شکل‌گیری در درون زمین بوده یا ترکیبی از این دو؟

جولیا پروتی، دانشمند ارشد مؤسسه نجوم ماکس پلانک (MPIA) آلمان می‌گوید: ما آب را در دیسک‌های دیگر دیده‌ایم، اما نه چندان نزدیک و در منظومه‌ای که سیارات در حال جمع‌آوری هستند. با این حال، بدون وجود جیمز وب کشف این موارد غیرممکن بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =