توزیع دارو از طریق اسنپ ممنوع

مسعود جلال دبیر انجمن داروسازان تهران هشدار داد که توزیع دارو از طریق اسنپ ممنوع و تخلف است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه بسیاری از داروهای داخلی بومی‌سازی شده است، گفت: فهرست دارویی کشور بسته نیست و کمبودهای دارویی به صورت مقطعی و بر اثر تجویز نادرست،مصرف غیرمنطقی و بی رویه دارو به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید:

نقش بیمه‌ها در گران بودن هزینه روان‌درمانی/ مردم فکر می‌کنند روانشناس جز صحبت کار دیگری نمی‌کند

 فرشاد هاشمیان روز دوشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: هر دارو بر اساس تصمیم و بررسی صاحبنظران با توجه به اثرگذاری داروها به فهرست اضافه می‌شود و در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که هر دارویی وارد فهرست دارویی آن کشور شود و نیاز به اتخاذ سیاست‌ دارد.

وی اظهار داشت: بسیاری از داروهایی که بیماران در سطح کشور استفاده می‌کنند در فهرست دارویی نیست و فهرست دارویی مبتنی بر عوامل مشخص و علمی بوده است.

هاشمیان یادآور شد: دوران همه گیری کرونا ثابت کرد که کشور در خودکفایی صنعت داروسازی بسیار توانمند عمل کرده است و صنایع داروسازی در تولید دارو برای درمان کرونا و سایر بیماری‌ها که وابسته به واردات بود، خدمات خوبی ارائه دادند و اقدامات آنها قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: بسیاری از داروهای داخلی بومی‌سازی شده است و با محوریت درمان در فهرست دارویی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ دارویی خارج از کیفیت استاندارد دارو نیست و حداقل شاخص‌ها را دارد.

هاشمیان تصریح کرد: آمادگی داریم در کنار سازمان غذا و دارو، نقش مشورتی داشته باشیم تا با استفاده از نظرات کارشناسی داروسازان مجرب، صنعت دارویی کشور متحول و در راستای خدمت به بیماران، عملکرد قابل قبولی حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه برخی کمبودهای دارویی در اثر مصرف بی‌رویه و تجویز نادرست در کشور اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: لازم است برای پیشگیری از کمبودهای دارویی، مکانیزم مشخصی در رابطه با نحوه درست و تجویز منطقی دارو از سوی پزشکان سازمان غذا و دارو تعریف شود و داروهای بدون نسخه در داروخانه عرضه نشود.

هاشمیان با اشاره به اینکه تولید علم و افزایش دانش به‌روز داروسازان حائز اهمیت است، گفت: بیشترین تولید علم در حوزه علوم پزشکی در کشور به عهده داروسازان کشور است و با توجه به اینکه دنیا به سمت تولید داروها از طریق تکنولوژی‌های جدید، به روز و هوش مصنوعی پیش می‌رود، باید در جهت ارتقای دانش داروسازان تلاش کنیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: در همین راستا، بیستمین همایش علمی داروسازان ایران با شعار تازه‌های آینده نگری در داروسازی اول تا سوم شهریور در هتل المپیک برگزار می شود و فعالان صنعت داروسازی با روش‌های نوین تولید دارو آشنا می‌شوند.

مسعود جلال دبیر انجمن داروسازان تهران نیز در این نشست هشدار داد که توزیع دارو از طریق اسنپ ممنوع و تخلف است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد؛ این موارد شامل داروهای نسخه‌ای و غیر نسخه‌ای می‌شود زیرا مشخص نیست دارو تحت چه شرایطی به دست مردم می‌رسد و افراد باید فریب تبلیغاتی که در این زمینه در فضای مجازی صورت می‌گیرد، را نخورند.

جلال با بیان اینکه همه داروها باید توسط داروخانه مشخص و دارای مسوول فنی به مردم عرضه شود، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های موجود، ترامادول بدون نسخه از طریق اسنپ در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که تخلف محسوب می‌شود و و عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: عرضه دارو فقط باید از طریق داروخانه‌ها باشد تا سلامت بیماران به خطر نیافتد.

کد خبر: 1192037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =