وی‌پی‌ان‌های نامعتبر می توانند مانند بدافزارها عمل کنند

وی‌پی‌ان های نامعتبر نیز می توانند مانند بدافزارها عمل کنند همچنین وی‌پی‌ان یک بستر امن برای کاربران نیست و بهتر است تا جایی که امکان دارد از این سیستم‌ها استفاده نشود.

منصور اسماعیل‌پور عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز اظهار کرد: تحلیل رفتاری بدافزارها یکی از حوزه‌های مطالعاتی رشته کامپیوتر است. در حالت کلی بدافزارها مجموعه‌ای از نرم‌افزارها هستند که عموماً برای جاسوسی، کد کردن و اخاذی استفاده می‌شود.

وی افزود: بدافزارها بسته به نحوه کارکردشان در گروه‌های مختلفی دسته بندی خواهند شد. آن‌ها به صورت کلی بدون هیچ گونه مجوزی به افراد اجازه دسترسی به اطلاعات غیرطبقه‌بندی شده و یا طبقه‌بندی شده افراد دیگر را می‌دهد.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تاکید کرد: سیستم رایانه‌ها یک هزار و ۲۴ درگاه یا به اصطلاح پورت دارد که این بدافزارها به صورت خودکار، حملات ماشینی انجام می‌دهند تا بتوانند سیستمی که دارای درگاه یا پورت باز شده است را شناسایی کنند و اطلاعات و آدرس سیستم را به دست آورند و مجدداً این اطلاعات را به شخصی که پشت سیستم این بدافزار قرار گرفته ارسال کنند و به این طریق کل اطلاعات بدون مجوز در دسترس جاسوسان قرار می‌گیرد. امروزه برای دوری از این حملات باید توجه ویژه‌ای به این نکته داشته باشیم که ابزار های سخت افزاری مانند آنتی ویروس‌ها را به صورت روزانه و سالانه بروزرسانی کنیم.

https://media.iscanews.ir/d/2023/03/08/0/581586.jpg

وی تصریح کرد: دنیای امروز دنیای فناوری‌های آی‌تی است. سر و کار ما در این حوزه با اطلاعات گوناگونی است به گونه‌ای که یا اطلاعات را می‌فروشیم و یا در حال گرفتن اطلاعات هستیم. امروز یکی از بزرگترین درآمدهای آمریکا، فروش اطلاعات و تبادل اطلاعات است. پس هر شخصی که توانایی دسترسی آسان‌تر به اطلاعات را داشته باشد، می‌تواند از این طریق سرمایه زیادی به دست آورد و ما می‌دانیم که دسترسی آسان به اطلاعات همان دزدی اطلاعات می باشد، مانند جاسوسی و خرابکاری های زیرساختی، صنعتی، اقتصادی و... که همانند آن را در سال های گذشته در حملات بدافزارها به تاسیسات اتمی کشور شاهد بودیم.

معاون سابق پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه وی‌پی‌ان های نامعتبر نیز می توانند مانند بدافزارها عمل کنند بیان کرد: اساساً تعریف کلی وی پی ان یعنی اینکه شما از طریق یک درگاه باز، آی پی خود را می‌توانید عوض کنید و به درگاه دیگری انتقال دهید، به معنای دیگر آی پی خود را با دیگری عوض می کنید یعنی اینکه درگاه سیستم شما باز است در این صورت اگر آن شرکتی که وی پی ان شما را پشتیبانی می کند شخص ناشایستی باشد، توانایی این را دارد که اطلاعات گوشی شما را به طور کامل بردارد و نکته حائز اهمیت این است که شما هیچگاه متوجه این موضوع نخواهید شد. در کل وی پی ان یک بستر امن برای کاربران نیست و بهتر است تا جایی که امکان دارد از این سیستم ها استفاده نشود.

متخصص کامپیوتر در پایان خاطرنشان کرد: برای ایجاد محافظت بیشتر در برابر این بدافزارها ضروری می‌باشد که آنتی ویروس های مناسب و آپدیت شده مورد استفاده قرار گیرد.

خبرنگار: حسام رضایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1192378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =