نظام مدرسه و دانشگاه از یکدیگر جدا نیستند/ دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی مدل هوشمند ارائه می‌دهند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بزرگترین نقص تعلیم و تربیت ما این است که نظام علمی و دانشگاهی کار خود را انجام می‌دهد و نظام مدرسه هم مسیر خود را می‌رود در صورتی که این دو از یکدیگر مجزا نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در جلسه توجیهی راه اندازی دانشکده های تعلیم و تربیت برای ۸ استان منتخب کشور که با حضور روسای واحدهای منتخب دانشگاه آزاد و معاونان امور مدارس منتخب در باشگاه پژوهشگران جوان برگزار شد؛ اظهار کرد: در تنظیم سند تحول و تعالی ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی این پرسش را مطرح کردیم که ما چرا مدرسه داریم و در مرحله بعد مدرسه ما چه ویژگی باید داشته باشد؟

راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت در ۷ واحد دانشگاه آزاد اسلامی

وی ادامه داد: ما در این بررسی به مدرسه دانشگاهی رسیدیم در واقع مدرسه باید در درون نظام دانشگاهی تعریف شود و موضوعی منفک نباشد.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: ما در دانشکده های تعلیم و تربیت از یک امر ربانی سخن میگوییم و برای این امر ربانی میخواهیم معلم تربیت کنیم تا علم و ایمان به همراه هم حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدا باید دانش آموز را شاگرد بار بیاوریم افزود: ما باید معلم در معیت تربیت کنیم که با معلمی که صرفا سر کلاس درس حاضر میشود متفاوت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ارتباط بین بینش و دانش ذکر، شکر و فکر است که باید علم آن را بتوانیم به وجود بیاوریم.

وی راه اندازی دانشکده های تعلیم و تربیت را انقلابی در تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: ما در این دانشکده ها به یک امر ربانی در حال گذار هستیم در واقع نظام تعلیم و تربیت یک امر ربانی است که در این راستا باید به قرآن کریم و دانش بشری مراجعه و بهره گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تربیت در سه مرحله بازی کلاس درس و ملازمت صورت میگیرد؛ افزود: پیشتر نظام استاد شاگردی حاکم بود اما رفته رفته ما از مردم خواستیم تا فرزندان خود را در مدرسه ها به ما بسپارند اما آیا انصافا در مدرسه و دانشگاه آنچه که باید در نظام معیت صورت میگرفت، به انجام رسید؟

دکتر طهرانچی معارف کلاس محور را غلط و بر معارف شاگردمحور تاکید کرد و افزود: ما در دانشکده های تعلیم و تربیت باید مربی یا به عبارتی کوچ تربیت کنیم و با این منطق به امر تعلیم و تربیت نگاه کنیم.

وی با اشاره به دانشکدگان تعلیم و تربیت و مهارت و کارآفرینی در معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این ساختار در واحدهای استانی هم معادل پیدا میکند که باید نگاهشان به چیستی چرایی و چگونگی امر تربیت باشد.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه در نظام تعلیم و تربیت باید سه وجه اصول اعتقادی مسائل اخلاقی و مسائل علمی رعایت و درنظرگرفته شود، ادامه داد: ما به اساتیدی نیاز داریم که در عمل بتوانند دانش آموز و دانشجویی تربیت کنند که این سه ویژگی را با هم داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اصول تربیتی در قرآن کریم گفت: قران کریم به زیبایی هر چه تمام تر در خصوص آموزش زوجیت و جنسیت با ما سخن میگوید و به راستی اگر فرزند ما این زیبایی را درک کند آیا حاضر است که مجرد بماند؟ این مسائل باید در دانشکده های تعلیم و تربیت پرداخته شود.

وی تصریح کرد: نمی توانیم صرفا بگوییم که نمی خواهیم سند بیست سی را اجرا کنیم بلکه باید مدل تربیتی خود را در مدارس پیاده کنیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به راه اندازی دانشکده های تعلیم و تربیت در واحدهای منتخب استانی تصریح کرد: ما در آستانه یک تحول ساختاری و رفتاری هستیم و در این تحول معاونت علوم تربیتی و مهارتی دو ساختار دانشی و سه ساختار حرفه ای دارد.

وی ادامه داد: دانشکده های تعلیم و تربیت در واحدهای استانی که شرایط لازم را داشته باشند راه اندازی میشوند و در این راستا ۱۵دانشکده در مرحله اول و ۱۵دانشکده نیز در فازهای بعدی راه اندازی میشوند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در برخی واحدهای منتخب نیز دانشکده های مهارت و کارآفرینی راه اندازی میشود که ذیل آن مدارس عالی مهارت قرار میگیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سه ساختار حرفه ای سما ، تاک و شبکه مشکات خطاب به معاونان امور مدارس استانهای منتخب بیان کرد: باید رفته رفته این ساختار را در واحدهای خود رعایت کنید و فراموش نکنید که هم استادان هم معلمان و هم دانشجویان و دانش آموزان ما نیازمند امر تعلیم و تربیت هستند.

وی با اشاره به تغییر عنوان معاونت امور تربیتی و مهارتی خاطرنشان کرد: مهارت بخشی از تربیت است و اینکه ما مهارت را در این عنوان گنجاندیم در واقع به دنبال این مهم بودیم که بگوییم به مهارت توجه ویژه ای داریم.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم در دانشکده های تعلیم و تربیت شاگرد و متفکر باربیاوریم ادامه داد: با توجه به واگرایی شدیدی که نسبت به پوشش در مدارس دخترانه شکل گرفته دانشکده های تعلیم و تربیت باید بتوانند کار تخصصی انجام دهند و در نهایت مدلی ارائه دهند که در هر سنی چه کاری باید انجام داد.

دکتر طهرانچی در پایان با تاکید بر ضرورت ارائه مدل توسط دانشکده های تعلیم و تربیت در مسائل مختلف تربیتی تصریح کرد: مدرسه هوشمند با مدرسه ای که طبق پروتکل از پیش تعیین شده حرکت میکند متفاوت است و در دانشکده های تعلیم و تربیت در واقع مدرسه، عرصه دانشگاه میشود و این دانشکده ها استاد عرصه دارند و اینها نظاماتی است که باید خلق شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1192885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =