برای از بین بردن شکاف نسلی باید نوجوانان را درک کرد/ شبکه‌های اجتماعی زبان مشترک نسل‌ها

روانشناس گفت: نسل قبل باید ویژگی نسل جدید را بشناسد و فضایی فراهم کند که به جای تحمیل حرف‌های خودشان، با جوان‌ها همراه شوند و بپذیرند که یک پسر یا دختر نوجوان، با وجود همه تفاوت‌هایی که دارد، می‌تواند نظرهای خوبی بدهد.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در مورد راه‌های کاهش شکاف نسلی گفت: اختلاف میان نسلی، اختلافاتی است که بین فرزندان و پدر و مادرهایشان وجود دارد و این طبیعی بوده و در تمام دوران‌ها وجود داشته است. در شکاف میان نسلی ۲ طرف یک دیگر را درک نمی‌کنند و اهداف، علایق و نوع برداشت‌شان از زندگی با یکدیگر متفاوت است. بحث دیگر گسست میان نسلی است؛ یعنی نسل جدید با نسل قبل در بسیاری از مباحث زندگی کاملا متفاوت‌ هستند و ۱۸۰ درجه بین این‌ها اختلاف هست و با دنیای یکدیگر آشنایی ندارند. در شکاف نسلی هنوز ارتباط وجود دارد اما در گسست میان نسلی دیگر ارتباطی نیست.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: نسل قبل باید زبان نسل جدید را شناخته و سبک زندگی، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیشرفت‌های نسل نو را به رسمیت بشناسد. نسل قبل اعتقاد دارد که روش‌های خودش درست است اما نسل جدید زیر بار این موضوع نمی‌رود. نسل قبل باید ویژگی نسل جدید را بشناسد و فضایی فراهم کند که به جای تحمیل حرف‌های خودشان، با جوان‌ها همراه شوند و بپذیرند که یک پسر یا دختر نوجوان، با وجود همه تفاوت‌هایی که دارد، می‌تواند نظرهای خوبی بدهد. 

روانشناس عنوان کرد: زبان مشترکی بین نسل قبل و نسل جدید هست که می‌تواند گسست و شکاف نسلی را تا حدودی کاهش دهد و آن زبان دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی است.

وی توضیح داد: افراد نسل قبل به عنوان بزرگتر اصولی برای خود دارند و نمی‌توانند تصور کنند که فرزندانشان آن اصول را رعایت نکنند اما باید انعطاف‌پذیر باشند و بدانند که این کار لازمه ورود به دنیای نسل جدید است. پدر و مادرها برای درک کردن نسل جدید  باید با دنیای آن‌ها آشنا شوند و از فرزندانشان سوال بپرسند که به چه چیزی علاقه دارند؟ آن‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند و با نوجوانشان همراهی کنند، حتی اگر این کار مورد پسند خودشان نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1193193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =