طالبان با بازدید ایران از مخزن سد کجکی موافقت نکرد

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه طالبان با بازدید فنی ایران از مخزن سد کجکی موافقت نکرده است، گفت: پیگیری‌ها برای به نتیجه رسیدن رهاسازی و تامین حقآبه ایران ادامه دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «محمد جوانبخت» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: ایران خواستار بازدید کارشناسان فنی خود از مخزن سد کجکی است که موافقت با این امر از سوی افغانستان انجام نشده است، اما پیگیری‌ها با این وجود برای به نتیجه رسیدن رهاسازی حقآبه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

لزوم تحت فشار قراردادن طالبان برای پرداخت حقابه ایران

وی با بیان اینکه بر اساس معاهده ۱۳۵۱ باید سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب از هیرمند به سمت ایران رها شود، ادامه داد: رهاسازی موثری در چند سال اخیر انجام نشده که طرف افغانستانی دلیل آن را خشکسالی مطرح می‌کند.

معاون وزیر نیرو گفت: برای اختلاف‌نظرها در معاهده ۱۳۵۱، کمیساران آب هیرمند ایجاد شده تا موارد اختلافی را رسیدگی کند.

جوانبخت خاطرنشان کرد: یکی از مفاد معاهده در باره این است که هر زمان طرف ایرانی نسبت به آمارها و ارقام برای رهاسازی آب تردید داشت با تشکیل جلسه‌های کمیساران آب به آن رسیدگی شود.

وی ادامه داد: جلسات متعددی تا کنون در این باره برگزار شده و درخواست بازدید از مخزن سد کجکی را داشتیم که با این موضوع موافقت نشد، اما بازدید از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند انجام شد.

کد خبر: 1193949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =