سازمان ملل: داعش هزاران عضو در عراق و سوریه دارد/ تهدید بزرگی برای افغانستان

کارشناسان سازمان ملل گزارش دادند که داعش هنوز هزاران عضو در عراق و سوریه داشته و تهدید بزرگی برای افغانستان محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد اعلام کردند که داعش هنوز در پایگاه‌های قدرت سابق خود در سوریه و عراق بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ عضو دارد و بیشترین تهدید این نیروها برای افغانستان است.

بیشتر بخوانید:

هلاکت سرکرده داعش / ابوحفص الهاشمی القرشی جایگزین شد

این کارشناسان در گزارش خود که برای شورای امنیت سازمان ملل تدوین شده، اظهار کردند که «وضعیت کلی در حال تغییر است. گرچه تعداد زیادی از رهبران این گروه از بین رفته‌ و فعالیت آن در سوریه و عراق کم شده، اما خطر جان گرفتن دوباره این تروریست‌ها وجود دارد.

در این گزارش آمده است: داعش استراتژی خود را تغییر داده، با مردم عادی درآمیخته و محتاطانه نبردهایی را انتخاب می‌کند که تعداد تلفات آن برای نیروهای خودش کم باشد. در عین حال، این گروه تروریستی در حال بازسازی و جذب سرباز از شمال شرقی سوریه و مناطق محروم در کشورهای همسایه‌ است.

کارشناسان مذکور در ادامه با بیان اینکه داعش هنوز بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ عضو در عراق و سوریه دارد، اظهار کردند: اکثر آن‌ها سرباز هستند، اما عامدانه حملات خود را کاهش داده تا سازمان‌دهی مجدد و جذب نیرو را تسهیل کند.

همچنین در شمال شرقی سوریه در دو اردوگاه تعطیل‌شده «الهول» و «روج» حدود ۵۵ هزار تن از بستگان و خانواده‌های اعضای داعش «در شرایط بحرانی» زندگی می‌کنند. حدود دو سوم این جمعیت کودکان هستند، ‌از جمله بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ عراقی، حدود ۱۶ هزار سوری و بیش از ۶۷۰۰ جوان از بیش از ۶۰ کشور جهان.

در این گزارش به نقل از مقامات کشوری نامشخص آمده است که داعش هنوز برنامه «بچه شیرهای خلافت» را در جریان دارد و کودکان در اردوگاه الهول به عضویت داعش در می‌آیند. علاوه بر این، بیش از ۸۵۰ پسر که بعضی‌ از آن‌ها ۱۰ ساله هستند، در مراکزی در شمال شرقی سوریه بازداشت هستند.

این کارشناسان گزارش دادند که داعش بزرگترین تهدید تروریستی را برای افغانستان و کشورهای همسایه دارد. این گروه تروریستی توان عملیاتی خود را افزایش داده و حالا حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ شبه‌نظامی و خانواده‌ اعضای آن در افغانستان هستند.

از سوی دیگر، در آفریقا استقرار نیروهای ضد تروریستی در موزامبیک باعث شده تا تعداد نیروهای کارکشته گروه داعش از ۲۸۰ تن به ۱۸۰ تا ۲۲۰ تن برسد. در شرق آفریقا، کارشناسان این گزارش و نمایندگان چندین کشور نگران هستند که عدم ثبات و فزونی خشونت در سودان، بستری مناسب برای رشد داعش ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =