پاسخ وزارت علوم به ابهامات دستورالعمل اعطای پایه تشویقی اعضای هیات علمی

مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها به ابهامات دانشگاه‌ها درباره دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی در ۲۰ بند پاسخ داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مرکز هیات های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم، در بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها ابهامات دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی را در ۲۰ بند رفع و پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

اعلام برنامه مجلس برای دانشگاه پیام‌نور

متن کامل بخشنامه وزارت علوم به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی به شرح زیر است :

بـا عنـایت به مکاتبات متعـدد، به منظور رفع ابهامات مصوبه هیات امنای دانشـگاه‌ها، مؤسـسات آمـوزش عـالی و پژوهشـی و نیز در اجرای دسـتورالعمل اعطـای پـایه تشویقی به اعضـای هیات علمی(پیوست ماده ۵۳آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی) به استحضار می‌رساند:

۱- همـانگونه که در بنـد۱۳-۱۰ ماده ۱۰ ذکر شـده است مبنای محاسـبه امتیازها، از تاریخ تصویب دستورالعمل صدرالاشاره است، به جز بندهایی که در متن آن، عنوان «در طول خدمت» یا «امتیازات ذخیره برون دادها» درج شده است که شامل امتیازهای کسب شده از بروندادها در کل دوران خدمت عضو می باشد. فلذا، بدیهی است درسایر بندها که عبارات مذکور نیامده است صـرفًا انجام فعالیت و احراز شرایط میبایست بعد از تاریخ تصویب دستورالعمل در هیئت امنای مربوطه باشد.

۲- درخصوص آندسـته از اعضای هیات علمی که در زمان ارائه درخواست پایه تشویقی خود به کمیته ترفیع موسـسه درحال گذراندن دوران ماموریت پژوهشـی، فرصت مطالعاتی، مرخصی بدون حقوق، مرخصـی استعلاجی بیش ازچهار ماه، ایام تعلیق، انفصال موقت، آماده به خدمت و یا ماموریت به خدمت به سایر دسـتگاهها بدون حفظ وظایف آموزشـی و پژوهشـی می باشـند، اعطای پـایه تشویقی مربوطه صـرفًا پس از بـازگشت به خـدمت و اتمـام ماموریت، با تاریـخ اجرا از زمان استحقاق جدید امکانپذیر است.

۳- در خصوص بهره منـدی از پـایه تشویقی موضوع بنـدهای مربوط به جشـنواره هـا، مسابقـات، عنـاوین معتبر ملی یـا بین المللی، پـایه مربوط به این بنـدهاصـرفًا به عنـاوینی که در مفاد بند مربوطه در دسـتورالعمل ابلاغی درج شده است قابل اعطا می باشد. درضـمن، بر اساس تبصـره۶ ماد ه ۳ دستورالعمل مذکور درخصوص سایرجشنواره ها و مسابقه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشـی دانشـجویی درسطوح مّلی و بین المللی هیات امنای موسسه می تواند به صورت موردی تصمیم گیری نماید.

۴- در خصـوص پـایه تشویقی موضوع بنـد۱ مـاده، ۹ بنـد۱۰ مـاده ۳ و بنـد۱ مـاده ۴ دسـتورالعمل صـدرالاشاره(کم کردن امتیـاز ذخیره مقالات) پایه تشویقی این بنـد می توانـد به صورت ترکیبی ازچـارک های اول۱Q ودوم ۲Q و سوم۳Q با رعایت تبصرههای ۱ و۲ ذیل بند۱ ماده ۹ و نیز رعایت مفاد بند۲۹ ماده ۱۰ همین دستورالعمل اعطا گردد.

۵- در خصوص بند۱۲-۸ ماده۸(موضوع عضوشاغل و یا مأمور به خـدمت در مؤسـسه هایی که با تأیید مراجع ذیصـلاح وزارت درشمول دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری تازه تاسـیس و درحال توسعه قرار دارند)، همانگونه که در مفاد این بند درج شده است بهره مندی از پایه تشویقی مربوط به این بند صرفًا مشمول موسسات تازه تاسیس و یا در حال توسعه بوده و برای سایر موسسات با تایید مقام عالی وزارت امکانپذیر می باشد. ضمنًا به ازای ۵سال ماندگاری در این موسـسات که منتهی به تصویب این دسـتورالعمل باشـد امکان اعطای پایه مربوطه وجود دارد.

بدیهی است این بند در راستای بند ۶ ماده ۵۳آئین نامه استخدامی پیشین بوده و برای سـالهـای قبل از تصویب این دسـتورالعمل، برابرضوابط و مقررات قبلی می بایست عمل شود. در صورتی که عضو در حـال حاضـر عهـده دارسـمت هـای مـدیریتی مربوطه باشـد، احتساب سـنوات مـدیریت قبلی بلامـانع است. در مورد اعضـای مـامور به سایر دانشـگاه ها، موسـسات آموزش عالی، پژوهشـی و فناوری که در سمت های مدیریتی موضوع این بند خدمت می نمایند، مشروط به تایید موسسه های مبدا و مقصد از مزایای این بند برخوردار می شوند.

۶- در خصوص بند۵-۳۸-۱۰ از ماده، ۱۰ فهرست موسسه های تازه تاسیس و در حال توسعه براساس طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای انقلاب فرهنگی طی دسـتورالعمل طرح ساماندهی و تقویت موسسات آموزش عالی درحال توسعه ابلاغ گردیده است.

۷- در خصوص بنـدهای ۵-۸ تا۱۱-۸ماده۸ موضوع آندسـته از اعضـای هیات علمی که دارای سمت اجرایی بوده اند و بر اساس بندهای مورد اشاره درخواست پایه تشویقی اجرائی دارند، صرفًا درصورت اینکه در زمان درخواست بهره منـدی از پایه مربوطه بر اساس دسـتورالعمل صدرالاشاره دارای سـمت اجرائی باشـند قابل بررسی می باشد. ضمنًا پایه تشویقی مدیریتی به سمت هایی که در نمودارسازمانی موسسه وجود دارد تعلق میگیرد.

۸- در خصوص بنـد۵-۸ ماده۸ عضوی که در سـمتهای اجرائی موضوع این بنـد دارای خدمات ارزنـده باشـند، برای اخذ پایه مربوطه به این بند نیاز به تایید شورای موسـسه محل خدمت و موافقت رئیس موسسه محل خدمت دارند.

۹-درخصوص پـایه تشویقی موضوع بنـد۱۵-۷ ماده۷ دسـتورالعمل صدرالاشاره(احراز عنوان عضو هیات علمی نمونه کشوری) با عنایت به اینکه عبارت در طول خدمت در این بند درج شده است شامـل اعضـای هیئت علمی که قبل از این دسـتورالعمل نیز به عنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری انتخاب شـده انـد و پایه ای برای آن اخذ نکرده اند، نیز می شود. تاریخ اجرای این بند برای اعضـای هیاـت علمی نمـونه کشـوری مربـوط بـه ســنوات گذشــته صـرفًا پس از تاریـخ اجرای دستورالعمل (۱۴۰۲/۱/۱) می باشد.

۱۰- در خصوص پـایه تشویقی موضوع بنـدهای۱-۸ الی۳-۸ ماده۸ دستورالعمل صدرالاشاره چنانچه عضو به طور هم زمان مدیر مسـئول وسردبیر یک مجله باشد چون عبارت در طول خدمت در مفاد این بندآمده است، با رعایت سقف دو پایه تشویقی درسال قابل اعطا می باشد. درضمن عبارت" به ازای هرشش سال" درج شده در بند۸-۳ درخصوص بندهای ۸-۱ و۸-۲ نیز تعمیم داده می شود.

۱۱-در خصوص پـایه تشویقی موضوع بنـدهای ۱-۳ و۲-۳ از مـاده۳ و بنـد۱۲-۷ از مـاده۷ دسـتورالعمل صدرالاشاره(موضوع دریافت عنوان «سرآمدآموزشی»، «سرآمد فرهنگی» و «سرآمد پژوهشـی») عضو هیئت علمی می بـایست از زمان تصویب این دسـتورالعمل حـداقل سه بار به طور پیوسـته و یا ناپیوسـته بر مبنای شیوه نامه مصوب هیات امنای مربوطه یا ابلاغی ازسوی معاونت مربوطه به عنوان سـرآمد آموزشی، فرهنگی و یا پژوهشی در دانشکده(ها) انتخاب گردد تا مشمول دریافت یک پایه تشویقی شود.

۱۲-درخصوص پایهی تشویقی موضوع بنـد۳-۷ ماده۷ دستورالعمل صدرالاشاره(چاپ مقاله در مجلاـت Science , Nature (بـه تمــامی مقالاــت چـاپ شــده در ایـن دو نشــریه اعـم از communication ,letter,Paper , .... پـایه تعلـق می گیرد و تنهـا به مواردی که به صورت news هستندپایه تعلق نمی گیرد.

۱۳- در خصوص پایه تشویقی موضوع بند۱۳-۷ ماده۷ دستورالعمل صدرالاشاره(کسب مقام درجشنواره های ملی) پایه تشویقی موضوع این بند تا رتبه سوم تعلق می گیرد.

۱۴- در خصـوص پـایه تشویقی موضوع بنـد۱ مـاده ۶ دسـتورالعمل صـدرالاشاره(ساخت مواد شیمیـایی و ...) و بنـد۸ ماده۷(کتـاب سـال) درصورتی که این بنـد توسط چنـد نفر به صورت اشتراکی صورت پـذیرد، سـهم هر یـک از پدیدآورنـدگان فعـالیت های پژوهشـی مشترک بر اساس جدول شـماره۲ شـیوه نـامه اجرایی آییننـامه ارتقـای مرتبه اعضـای هیات علمی آموزشـی و پژوهشـی قابل محاسـبه می باشد.

ضمنًا همانگونه که در بند۲۹ ماده۱۰ دستورالعمل صدرالاشاره آمـده است برای دریـافت پـایه تشویقی می توان از امتیازهای ترکیبی برون دادهای مختلف مورد اشاره در هر ماده با رعایت وزن نسبی امتیاز هر مورد استفاده کرد.

۱۵- در خصوص پایه تشویقی موضوع بند۸ ماده۳ دستورالعمل صدرالاشاره(عضوی که هیئت ممیزه با ارتقای او به مرتبه دانشیاری و یا مرتبه استادی به اتفاق آرا موافقت کند) اعطای این پایه برای ذینفعانی امکانپذیر است که پس از تصویب دستورالعمل فوق در هیئت امنای مربوطه شرایط را احراز نموده اند.

۱۶- در خصوص پـایه هـای مورد اشـاره در بخشـنامه شـماره۱۵/۳۷۳۷۴۳ مـورخ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ موضوع به صـراحت در متن بخشـنامه قید گردیده است که اعطای پایه های استحقاقی که خارج ازعنـاوین مطرح شـده در ماده۵۲آییـن نـامه اسـتخدامی اعضـای هیئت علمی بـوده و در برخی ازهیئت های امنا به تصویب رسیده است از تاریخ۱۴۰۲/۱/۱ وجاهت قانونی ندارد فلذا پایه های مانند ماموریت تحصیلی و ... که در متن ماده۵۲ درج گردیده است شامل این لغو نمی گردد.

۱۷-درخصوص امتیاز مقاله های منتشـرشده در نشریه های علمی داخلی معتبر نمایه شده (موضوع بندهای۲۳-۱۰ الی۲۵-۱۰ ماده۱۰ دستورالعمل صدرالاشاره) پایگاه اطلاعات علمی"ISC "نیز درجمله پایگاه های اطلاعاتی معتبر بین المللی موضوع این بندها قرار دارد.

۱۸- در خصوص پایه تشویقی موضوع بند۱۰-۳ ماده۳ دستورالعمل صدرالاشاره موضوع مقالات آموزشـی(محتـوای آموزشـی بـودن مورد تاییـد گروه و دانشـکده قرار گیرد) نیز هماننـد مقالاـت پژوهشی در بندهای مربوطه قابل بررسی و امتیازدهی می باشد.

۱۹- درخصوص پایه تشویقی موضوع بنـد۳۵-۱۰ مادهی ۱۰دستورالعمل صدرالاشاره بر اساس مفاد بند فوق الاشاره به عضوی که با لحاظ مرتبه علمی در۲(دو) سال منتهی به سن بازنشستگی بر اساس آییننامه مصوب رسـیده باشـد، بـدون رعایت تعداد سالانه پایه های تشویقی، درصورت احرازشـرایط لازم از تمـامی پـایه هـای قابـل اعطای بنـدهای مختلف این دسـتورالعمل برخوردار می شود. فلذا برای عضو هیات علمی که پس ازخدمت سـی سال بدون رسیدن به سن بازنشستگی مصـوب به لحـاظ مرتبه علمی تقاضـای بازنشسـتگی دارد و این تقاضـا مورد موافقت دانشـگاه قرار میگیرد، با عنایت به اینکه عضو مـد نظر در آسـتانه خاتمه خدمت تلقی می شود، از مفاد این بند از تاریخ موافقت دانشگاه با بازنشستگی وی، بهره مند می شود.

۲۰- در خصوص بنـد۲-۴ ماده۴ دسـتورالعمل صدرالاشاره موضوع مشارکت با پژوهشـگران غیر ایرانی یا ایرانی خارج از کشور، تنها درج آدرس( Affiliation ) پژوهشگر غیر ایرانی در مقاله برای اعطای پایه تشویقی کفایت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =