تاکید وزارت علوم بر کاهش تصدی‌گری برنامه‌های فرهنگی توسط دانشگاه‌ها

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر حمایت و پشتیبانی از مجموعه‌ها و تشکل‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت: تقریبا در اکثر ابلاغیه‌ها به دانشگاه‌ها کاهش تصدی‌گری برنامه‌های فرهنگی توسط دانشگاه‌ها و حمایت از تشکل‌ها در طراحی و برگزاری برنامه‌ها تاکید شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی بادپا مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن بیان این مطلب به مهمترین اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سال ۱۴۰۲ اشاره و اظهار کرد: در حوزه حکمرانی هوشمند، طراحی و اجرایی کردن سامانه «فرنما» به عنوان سامانه جامع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور که زیرساخت نظام ارزیابی و رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مجموعه های دانشجویی می باشد از مهمترین اقداماتی است که در سال گذشته انجام دادیم.

بیشتر بخوانید:

فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی در دانشگاه علوم‌وتحقیقات

وی در ادامه تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه فرنما عملکرد دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آنها ارزیابی خواهد شد. به طوریکه توانستیم شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس این سامانه را بدست بیاوریم و در حال حاضر تمامی دانشگاه ها فعالیت های خود را در این سامانه ثبت می‌کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطر نشان کرد: طراحی شاخص های ارزیابی عملکرد و رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور ( فرنامه دانشگاهی)، طراحی شاخص های ارزیابی عملکرد و رتبه بندی گروه ها و مجموعه های دانشجویی و اختصاص ۱۵ درصد از سهم رتبه بندی دانشگاه ها به بخش فرهنگی و اجتماعی در نظام رتبه بندی ISC برای اولین بار از دیگر فعالیت هایی است که در حوزه فرهنگی وزارت علوم انجام دادیم.

بادپا با اشاره به تقویت ساختاری و بودجه ای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی گفت: نظارت و پیگیری بر تحقق تخصیص بودجه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها، پیشنهاد و پیگیری تصویب تخصیص ۵ درصد از اعتبارات دانشگاه ها به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در قانون بودجه ۱۴۰۲ و پیگیری تدوین و تصویب آیین نامه بند ل تبصره ۹ قانون بودجه در هیات وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رییس جمهور در سال گذشته به ثمر رسید.

وی از تقویت فضای گفتگو و آزاد اندیشی در دانشگاه ها در راستای افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشگاهیان خبر داد و افزود: احیای برگزاری کرسی های آزاداندیشی، برگزاری اولین جشنواره سراسری کرسی های آزاداندیشی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و جهاد دانشگاهی و برگزاری نشست های کارگروه کرسی ها و نیز کارشناسان کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها اقداماتی بود که در راستای تقویت فضای گفت و گو صورت گرفت.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه تعداد تشکل های دانشجویی ما در دانشگاه ها کاهش پیدا نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار تشکل دانشجویی ثبت شده و شناسنامه دار در دانشگاه‌های وزارت علوم هستند؛ به طوری که تقریبا ۶۹۲۵ انجمن علمی، ۶۸۶۲ کانون فرهنگی، ۷۳۲ تشکل اسلامی، ۱۲۴۵ دفتر بسیج دانشجویی و حدودا ۵۰۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت علوم فعالیت دارند.

بادپا در خصوص هویت بخشی به کنشگری فرهنگی و اجتماعی اعضای هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان نیز افزود: در این راستا اقدام به پیشنهاد بازنگری در شاخص ها و امتیازات ماده ۱ آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی، تدوین آیین نامه نشان مسءولیت اجتماعی دانشگاهیان و طراحی و برگزاری نخستین دوره طرح تعالی منش استادی با حضور جمعی از نواستادان دانشگاه ها نمودیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: در ۱۴۰۲ برای توانمندسازی کارشناسان دانشگاه ها ۱۰ دوره توانمندسازی برگزار گردید که چنین نشست هایی در یک سال اگر بی سابقه نگوییم کم سابقه است. همچنین ۱۲ دوره کشوری توانمندسازی برای مجموعه های دانشجویی( انجمن های علمی، کانون ها و تشکل ها ) برگزار گردید

وی به برگزاری جشنواره های ملی اشاره کرد و گفت: جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان، جشنواره پایان نامه های برتر دینی و قرآنی، پانزدهمین جشنواره حرکت ( انجمن های علمی دانشجویی) در دانشگاه مازندران، یازدهمین جشنواره رویش کانون های فرهنگی در دانشگاه یزد، شانزدهمین جشنواره حرکت در دانشگاه شهید بهشتی و نیز برگزاری بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر و حمایت از گروه های تئاتر دانشجویی در این راستا صورت گرفت.

بادپا در خصوص حمایت و پشتیبانی از مجموعه ها و تشکل های دانشجویی نیز اظهار کرد: تقریبا در اکثر ابلاغیه ها به دانشگاه ها کاهش تصدی گری برنامه های فرهنگی توسط دانشگاه ها و حمایت از تشکل ها در طراحی و برگزاری برنامه ها قید می شود.

به گفته مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، جهت حمایت از برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، دبیرخانه ای را در معاونت فرهنگی وزارت علوم راه اندازی کردیم. علی رغم ابلاغ سیاست ها و راهبردها و معرفی مقاصد راهیان پیشرفت استانها، با حمایت از این اردوها بر اساس گزارشی که از دانشگاه های وزارت علوم تا بهمن ۱۴۰۲ اخذ گردید بیش از ۳۳ هزار دانشجو به اردوهای راهیان پیشرفت رفتند.

وی تاکید کرد: همچنین جهت اعزام بیشتر دانشجویان به اردوهای راهیان نور، در دو سال گذشته تاکید زیادی داشتیم تا بر اساس قانون ابلاغی، بتوانیم شرایط حضور ۱۰ درصد دانشجویان به این اردوها را فراهم کنیم. بر اساس گزارش سازمان بسیج دانشجویی سال گذشته ۸۶ هزار دانشجو و امسال بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو به اردوهای راهیان نور مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شدند.

بادپا افزود: سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ با عملیات طوفان الاقصی در فلسطین آغاز شد. برنامه های متعدی در حمایت از مردم فلسطین و محکوم کردن جنایات اسراییل و امریکا در دانشگاه ها انجام گردید. شب شعرهای متعدد، سخنرانی ها، همایش ها و نمادسازی های مختلف.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم خاطر نشان کرد: همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری زمینه ساز افزایش مشارکت سیاسی دانشگاهیان گردید و اقدامات زیادی در این راستا اتفاق افتاد. به طوریکه ایام روز دانشجو و ۱۶ آذر ۱۴۰۲ با هماهنگی های بعمل آمده تعداد زیادی از وزرا و مسئولان در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه ها حضور یافتند که امیدواریم این مجموعه اقدامات در افزایش مشارکت سیاسی اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان موثر باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1226088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =