طالبان: مسئله حقابه ایران با تفاهم و گفت‌وگو حل شد

ک مقام ارشد سیاسی حکوت طالبان روز شنبه با بیان اینکه این حکومت تعامل خوب با همسایگان دارد، مدعی شد که طالبان مسئله حقابه ایران را با تفاهم و گفت و گو حل و فصل کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مولوی عبدالکبیر یک مقام ارشد سیاسی افغانستان روز شنبه در مراسم در مراسم یکصدو چهارمین سالروز استقلال افغانستان از استعمار انگلیس گفت: «مسئله آب با ایران به جای جنگ، با خوشحالی زیاد با تفاهم حل شده است. این مثال سیاست و تعامل خوب مان با جهان است.»

بیشتر بخوانید:

لزوم تحت فشار قراردادن طالبان برای پرداخت حقابه ایران

این مقام ارشد سیاسی افزود حکومت طالبان در ۱۶ کشور سفارت خانه دارد و جهان راهی جز تعامل با طالبان ندارد.

همچنین سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخله حکومت طالبان افغانستان در این مراسم، در سخنانی با اشاره به توافق دوحه گفت که طالبان به تعهداتش در توافق دوحه پایبند بوده اما برخی کشورهای جهان به بهانه های مختلف و به دلیل مشکلاتی که در داخل خود آن کشورها وجود دارد، برای مردم افغانستان مشکل ایجاد می کنند . حقانی از جامعه جهانی خواستار تعامل با افغانستان شد.

به گزارش ایرنا، اخیرا یک هیات فنی از جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از شرایط آبی رود هیرمند و سد های کجکی و کمال خان و با هدف راستی آزمایی ادعای طالبان مبنی بر نبود آب کافی در این سدها برای سرازیر شدن به سوی ایران، به افغانستان رفته بود اما طالبان حاضر نشد امکان بازدید از سدهای کمال خان و کجکی را برای هیات ایرانی فراهم سازد. اما همزمان با این سفر، یک مقام رسمی وزارت انرژی و آب طالبان افغانستان مدعی شد که "هیچی کسی اجازه ندارد از سدهای کمال خان و کجکی بازدید کند!".

محمد جوان بخت معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه هیئت حاکمه افغانستان با بازدید فنی ایران از مخزن سد کجکی موافقت نکرده است، گفت: پیگیری‌ها برای به نتیجه رسیدن رهاسازی و تامین حقآبه ایران ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس معاهده ۱۳۵۱ باید سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب از هیرمند به سمت ایران رها شود، ادامه داد رهاسازی موثری در چند سال اخیر انجام نشده که طرف افغانستانی دلیل آن را خشکسالی مطرح می‌کند.

معاون وزیر نیرو گفت برای اختلاف‌نظرها در معاهده ۱۳۵۱ کمیساران آب هیرمند ایجاد شده تا موارد اختلافی را رسیدگی کند.

جوانبخت خاطرنشان کرد یکی از مفاد معاهده این است که هر زمان طرف ایرانی نسبت به آمارها و ارقام برای رهاسازی آب تردید داشت با تشکیل جلسه‌های کمیساران آب به آن رسیدگی شود.

وی ادامه داد جلسات متعددی تاکنون در این باره برگزار شده و درخواست بازدید از مخزن سد کجکی را داشتیم که با این موضوع موافقت نشد، اما بازدید از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند انجام شد.

با وجود حسن همسایگی و نوع دوستی جمهوری اسلامی و میزبانی از میلیون ها مهاجر و پناهجوی افغانستانی و ارائه خدمات مختلف به آنها، آن در این شرایط اقتصادی سخت که ایران و مردم آن به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا رنج می برند، حکومت طالبان تا کنون حاضر به اجرای صحیح مفاد یک قرارداد رسمی با ایران نشده و با وجود مشکلات آبی بسیار جدی در مناطق مرزی ایران با افغانستان، حاضر نیست زیر بار معاهده ۱۳۵۱ برود.

کد خبر: 1194567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =