دفاع مقدس یک میثاق ملی است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی با بیان اینکه دفاع مقدس یک میثاق ملی است اظهار کرد: دفاع مقدس موضوعی فراجناحی و فرادستگاهی بوده و متعلق به همه مردم و جریانات است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از ارومیه سردار جلیل وحیدی با قدردانی از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در برگزاری شایسته دومین دوره توان افزایی اساتید دفاع مقدس افزود: علی رغم میزبانی ارومیه در مسابقات والیبال مردان آسیا و شرایط خاص شهر، تمهیدات شایسته ‌ای از سوی دکتر ولیلو در میزبانی این دوره صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ گره و مشکلی در ارائه دروس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی به وجود نیامده و علت این مهم نیز تدابیر ریاست همیشه همراه و همدل این مجموعه دکتر ولیلو است.

وحیدی با بیان اینکه آذربایجان غربی پایتخت دوم دفاع مقدس است تصریح کرد: آذربایجان غربی با ۳۶ هزار شهید که ۱۲ هزار شهید مخصوص خود استان بوده و ۲۴ هزار شهید مهاجر، از استان های تاثیرگذار در دوران جنگ تحمیلی است.

وی با اشاره بر موقعیت خاص آذربایجان غربی اظهار کرد: این استان با ۳ کشور خارجی همسایه بوده و با ۵ پایانه مرزی فعال، ۳ میلیون و ۴۴ هزار نفر جمعیت، ۲۰ شهرستان، ۵۰ شهر، ۴۲ بخش و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ روستا، از استان های مهم کشور به شمار می‌رود.

وحیدی با تاکید بر گسترش نا امنی ها در این استان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی افزود: ۷۲ گروه بعد از پیروزی انقلاب در آذربایجان غربی اعلام موجودیت کردند که بیش ترین درگیری ها مربوط به دو گروه کوموله و دموکرات در شهرهای کردنشین استان بود.

وی با تاکید بر اینکه ۳ الی ۵ شهر کردنشین توسط گروهک ها اشغال شده بودند تصریح کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ متر از جاده های مواصلاتی استان دچار اشغال و نا امنی بود. همین مسائل، وجود ۳۶ هزار شهید و برخی از درگیری هایی که هم اکنون نیز گاها اتفاق افتاده و شهدایی از این استان تقدیم نظام و انقلاب می‌شود، وجه تمایز آذربایجان غربی با سایر استان ها است.

وحیدی با بیان اینکه هیچ گلزار شهدایی نیست که در آن شهیدی از آذربایجان غربی وجود نداشته باشد تصریح کرد: این استان ۶۸۶ شهیده زن تقدیم انقلاب اسلامی کرده که از این جهت، سومین استان دارای بالاترین شهیده زن در کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۳ دانشگاه دولتی و غیردولتی در آذربایجان غربی در حال فعالیت هستند عنوان کرد: در ۶۸ دانشگاه از این تعداد، درس آشنایی با دفاع مقدس تدریس می شود و تا کنون نیز ۱۰۰ هزار دانشجوی استان موفق به گذراندن این درس شده اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز در دوره توان افزایی اساتید آشنایی با دفاع مقدس است افزود: امیدواریم سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز در این حوزه گام بردارند.

وی با اشاره بر اینکه ترویج معارف دفاع مقدس امری اجتناب ناپذیر و حائز اهمیت است گفت: درس آمادگی دفاعی در دوران متوسطه جایگزین درس دفاع مقدس نمی شود و امیدواریم این درس در سرفصل های دوره متوسطه در مدارس نیز علاوه بر دانشگاه ها قرار گیرد.

وحیدی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی برای پیشبرد پژوهش در حوزه دفاع مقدس یک ضرورت است و نتیجه اقدامات پژوهشی باید جریان ساز باشد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به گفتمان انقلاب اسلامی، راه حل بسیاری از مسائل و مشکلات حال حاضر کشور را در گرو توجه به این گفتمان دانست و افزود: اغتشاشات اخیر در کشور در سایه اغفال از گفتمان انقلاب اسلامی و جهاد تبیین به وجود آمد و این نشان می‌دهد این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1194656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =