وظیفه مسئولین فراهم کردن بستر نقش آفرینی عاشورایی مردم است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران از لزوم فراهم کردن بستر نقش آفرینی مردم در زمینه عاشورا توسط اهالی فرهنگ و هنر خبر داد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در مراسم رونمایی از پوستر همایش ملی اشکواره حسینی در آمل که عصر چهارشنبه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار شد با اشاره به آنکه راز ماندگاری عاشورا مردمی بودن آن است، افزود: یکی از وظایف اصلی ما  در این اداره این است که بستر نقش آفرینی مردم را، در زمینه عاشورا فراهم آوریم و برکت کار ما این است که هرجا علم سیدالشهدا بلند شد، ما تمام قد قیام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد 1400سال همچنان این عشق و حرارت وجود دارد، عنوان کرد: هرسال با توجه به نزدیک شدند به فصل گرما و یا دراین چندسال اخیر به خاطر بیماری کرونا، فکر می کردیم افراد کمتری در این مراسم شرکت نمایند، اما می‌بینیم که هرسال زائر ها از سال قبل بیشتر میشوند که این جاذبه مغناطیسی سیدالشهدا عجیب است.

آهنگر با اشاره به اینکه هدف سیدالشهدا که همان هدایت بشر و احیای دین بوده است، عنوان کرد: از دیگر  عوامل ماندگاری واقعه عاشورا می توان به نقش مهم اهل بیت در روایت گری و سخنرانی های بعد واقعه در جاهای مختلفی  که تا پایان عمرشان ادامه داشته، اشاره داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه در طول 1400 سال خود مردم نقش اساسی  را در ماندگاری این واقعه داشتند، گفت: یکی از دلایل اصلی ماندگاری قیام عاشورا، مردمی بودن آن است که در شرایط مختلف و در زمان حکومت های ستم خواه که حتی اجازه بلند کردن علم سیدالشهدا نبوده است، باز این مردم بوده اند که بخاطر اعتقادی که داشته اند مجلس سیدالشهدا را بر پا می داشتند.

وی در ادامه گفت: در برپایی علم سیدالشهداء خصوصا مردم مازندران و بانوان آن که جهت تامین کمک هزینه سپاه مختار با ارسال طلا و جواهرشان به سپاه مختار، می توان به  نقش مردمی بودن این ماندگاری اشاره  کرد.

آهنگر با عنوان اینکه برترین نقش آفرینی مردمی در زمینه عاشورا همین هیئت های مذهبی هستند، گفت: یکی از این حرکت ها، همین اشکواره حسینی است که پرچم سیدالشهدا را بلند می کند. 

وی با اشاره به تاکید رهبری در خصوص استفاده از ابزار های هنری برای انتقال مفاهیم، عنوان کرد: اشکواره خیلی خوب این مطلب را ادا کرده و در این مسیر حرکت داشته است که  اعتقاد دارم دو ویژگی، اتصال به فرهنگ عاشورا و نگاه تیزبینانه مسئولین برگزاری اشکواره با استفاده از ابزار هنر آن را ماندگار خواهد کرد.

در آخر آهنگر با اشاره به سابقه درخشان شهر آمل در زمینه های علم و بلاغت فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد: اشکواره سال به سال بهتر از سال قبل می شود که  افراد زیادی را درگیر این جریان  خواهد کرد و جریان سازی با این رویداد فرهنگی حتما انجام خواهد یافت.

خبرنگار: غزاله شعبانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1195379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =