تقویت موقعیت پوتین در پی مرگ پریگوژین/ دارایی‌های گروه واگنر چه خواهد شد؟

برخی کارشناسان معتقدند که مرگ رئیس گروه واگنر پیامی برای تمام کسانی است که احتمالا بخواهند پوتین را به چالش بکشند و پایان کار سرآشپز کرملین نشان می‌دهد که دور زدن پوتین عاقبتی مرگبار دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، یوگنی پریگوژین –رئیس گروه شبه نظامی واگنر- و 9 نفر دیگر چند روز پیش در حادثه سقوط یک جت خصوصی کشته شدند. پس از شورش دو ماه پیش این گروه و اتفاقات پس از آن برخی پیش‌بینی می‌کردند که پوتین او را تنبیه خواهد کرد. به هر ترتیب با توجه به نوع مرگ پریگوژین شائبه در مورد دلیل مرگ او افزایش یافته و برخی انگشت اتهام را به سوی پوتین نشانه می‌روند.

اگرچه شکی در مشکوک بودن مرگ رئیس گروه واگنر و همراهان او نیست اما به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی در تلاش هستند با روایت سازی‌های مختلف از این حادثه عملیات روانی جدیدی علیه روسیه ایجاد کنند. به عنوان مثال، برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند که هواپیمای پریگوژین توسط پدافند هوایی روسیه سرنگون شده است.

بیشتر بخوانید:

واکنش وسیع رسانه‌ها به خبر مرگ رئیس گروه واگنر

به اعتقاد «آریل کوهن» -کارشناس ارشد مرکز اورآسیای اندیشکده شورای آتلانتیک- مرگ پریگوژین پیامی برای تمام کسانی است که احتمالا بخواهند پوتین را به چالش بکشند. وی با بیان اینکه پایان کار سرآشپز کرملین نشان می‌دهد که دور زدن پوتین عاقبتی مرگبار دارد، می‌افزاید: پوتین با این اقدام پیامی جدی به مخالفان خود فرستاد.

کوهن در ادامه به ارزیابی وضعیت آینده گروه واگنر می‌پردازد. از نظر او، باید دید چه سرنوشتی در انتظار دارایی‌های گروه واگنر در روسیه، بلاروس، کشورهای آفریقایی و سوریه است. به اعتقاد این کارشناس آمریکایی، با توجه به علاقه و وفاداری نیروهای واگنر به شخص پریگوژین بعید است که بتوان آنها را با ارتش روسیه ادغام کرد. کوهن پیش‌بینی می‌کند: در آینده بین ارتش و سرویس امنیت فدرال و همچنین رئیس جمهور و نهادهای امنیتی روسیه درگیری به وجود خواهد آمد.

دانیل فرید –از دیگر کارشناسان اندیشکده شورای آتلانتیک و سفیر سابق آمریکا در لهستان- با بیان اینکه این حادثه چیزی شبیه به سریال «پدرخوانده» است، اظهار می‌کند: اکنون معما حل شده و به نظر می‌رسد یک انتقام با کمی تاخیر اتفاق افتاده است. وی با اشاره به اینکه سقوط جت پریگوژین یه تصادف نبوده و باید آن را یک ضربه هدفمند دانست، می‌افزاید: پوتین [با این اقدام] برای کسانی که علیه او حرکت می‌کنند، بهایی تعیین کرده است.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه بیان می‌کند: که انتقام با تاخیر پوتین احتمالا به این دلیل بود که میزان حمایت از او را بسنجد و در درجه دوم موقعیت او را در روسیه تثبیت و تقویت کرد. از نظر وی، رویکرد پوتین این بود که در زمان بحران خونسردی خود را حفظ کنید و مخالفان خود را در زمان و شرایط مناسب حذف کنید.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1195533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =