رشد ۳ برابری حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در ۳ سال اخیر/  اقبال مردم برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی به طور فزاینده‌ای رشد داشته است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توجه دانشگاه به امر حقوق و دستمزد مطالبه جدی و به حق کارکنان بوده است که نسبت به بهمن سال ۱۳۹۹ شاهد رشد ۳ برابری در حقوق و دستمزد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز خبرنگار، با حضور داریوش جاوید معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد قربانی گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، سید امیرمحجوب مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از  اصحاب رسانه در سالن ۹ دی سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

نظام مدرسه و دانشگاه از یکدیگر جدا نیستند/ دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی مدل هوشمند ارائه می‌دهند

دکتر طهرانچی در این نشست با خیرمقدم به اصحاب رسانه و تبریک روز خبرنگار گفت: دانشگاه برای بازگشایی آماده می‌شود که در دانشگاه آزاد هم سال مالی با سال تحصیلی متقارن است. در هفته دولت و روز کارمند قرار داریم که این روز را هم به کارکنان دانشگاه تبریک می‌گویم.

وی در ادامه افزود: در یک برنامه ۵ ساله حرکت خود را برنامه‌ریزی کردیم که ۲ سال از این برنامه سپری شده است و بنا داریم دانشگاه را برای مقابله با بحران‌های اجتماعی آماده کنیم. مفهوم دانشگاه در دهه‌های اخیر با ورود هوش مصنوعی و فضای مجازی متحول شده است و دانشگاه را در برابر مفهوم جدیدی قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: آموزش سنتی از دانشگاه‌ها جدا شده است، دانشگاه‌ها برای عصر جدید فناوری باید رویکردی نو در پیش گیرند. دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود، با الهام از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، فضای جدیدی را مقابل خود ترسیم کرده است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب سه محور «تربیت‌کننده قوه عاقله و گسترش‌دهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسگخو» و «کارآمد و پایدار» تدوین شده و دارای ۱۰ بسته کاری است که مسیر دانشگاه را مشخص می‌کند. مطالبه جدی جامعه از دانشگاه آزاد اسلامی این است که مبتنی بر زیست‌بوم و تحولات فناوری و اجتماعی پیش برود. در این راستا تهیه اطلس آمایش مبتنی بر اطلس آموزش عالی و مأموریت‌گرایی واحدهای دانشگاهی از نکات مهمی است که افتخار داریم در پایان سال دوم پیاده‌سازی برنامه تحول و تعالی دانشگاه، اطلس جامعی از سند آمایش کشور تهیه و نهایی‌ کردیم که به زودی رونمایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با تشریح ۳ محور بنیادی پیش روی دانشگاه گفت: مطالبه جدی جامعه از دانشگاه این است که مبتنی بر اطلس آمایشی و توجه به ماموریت گرایی حرکت کند و افتخار داریم اطلس جامع از سند آمایش دانشگاه را تهیه و رونمایی کنیم. نظام‌های علمی دانشگاه الهام گرفته از غرب است و ما به تغییراتی که در غرب بر این ساختار انجام شد هم بی‌توجهی کردیم. در دانشگاه آزاد اسلامی هم از دانشکده‌های سنتی عبور می‌کنیم و دانشکده‌های موضوعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود.

دکتر طهرانچی در ادامه افزود: دانشکده‌های نوینی مانند: صنعت ساختمان، ساخت و تولید، سلامت و امنیت غذایی، هنر و رسانه و... از جمله دانشکده‌های موضوعی است که از سال سوم برنامه تحولی در دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود.

به گفته وی، سال گذشته جمعیت دانشگاهی ما بیش از ۱ میلیون و دویست هزار دانشجو بود که پیش‌بینی می‌کنیم امسال هم شاهد رشد قابل توجهی در دانشگاه باشیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه مأموریت محوری به جد در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود، اظهار کرد: اتفاق مهمی که شاهد آن بودیم، افزایش اقبال اجتماعی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی است. در سال ۱۳۹4-1393 جمعیت دانشجویی این دانشگاه یک‌میلیون ۷۰۰ هزار نفر بود که این عدد در سال ۱۳۹۸ به ۸۳۰ هزار دانشجو کاهش یافت؛ چرا که دوران علم برای علم به پایان رسیده و مردم هوشمندانه این موضوع را متوجه شدند و به دانشگاه اقبال نشان ندادند. دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1398 با درک این تحولات و خواست مردم، توانست سالانه ۱۵۰ هزار رشد در جذب دانشجو داشته باشد و بحمدالله سال گذشته جمعیت دانشجویی به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسید و در سال تحصیلی جدید نیز پیش‌بینی می‌شود رشد قابل توجهی داشته باشیم.

عضو ‌هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی طرح هیات علمی وابسته، دستیار آموزشی، پایش، پویش اشتغال و طرح‌های فناورانه از تحولات این دانشگاه برشمرد و افزود: بیش از ۴۰ چالش ملی و منطقه‌ای با بیش از ۴۰ هزار زمینه پژوهشی در پژوهشیار بارگذاری شده و تمامی فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب طرح پایش انجام می‌شود. در طرح پویش اشتغال نیز دانشجویان متقاضی از ابتدای ورود به دانشگاه جذب طرح پویش شده و همزمان با تحصیل در دانشگاه، در صنعت مشغول به کار می‌شوند. رویداد «عصر امید» نیز نماد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری است. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان جدی‌ترین کنش‌گر صندوق‌ها فعالیت می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح پویش اشتغال و طرح پایش تشریح کرد: طرح‌های فناورانه زیادی برای بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان در دانشگاه ایجاد شده است. در ۲ سال گذشته ۸۴ درصد درآمد دانشگاه را شهریه دانشجویان تشکیل می‌داد، سال گذشته وابستگی درآمدهای دانشگاه به شهریه دانشجویان به ۸۱ درصد کاهش یافت و درسال جاری وابستگی بودجه دانشگاه به درآمدهای شهریه‌ای به ۷۰ درصد رسیده است که کاهش قابل توجهی در حوزه وابستگی به شهریه شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد عقب ماندگی بسیار زیادی در حوزه حقوق و معیشت کارکنان بودیم، توجه دانشگاه به امر حقوق و دستمزد مطالبه جدی و به حق کارکنان بوده است که نسبت به بهمن سال ۱۳۹۹ شاهد رشد ۳ برابری در حقوق و دستمزد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به جدا شدن دو نظام آموزش پزشکی و غیرپزشکی از یکدیگر، گفت: سال 1364 این دو نظام از هم جدا شدند در حالی که هرکدام تجربه‌های خوبی داشتند. اکنون مردم در استقبال از رشته‌های علوم پزشکی نشان دادند خروجی نظام پزشکی را بیشتر می‌پسندند چرا که اگر جوانی وارد رشته دندانپزشکی شود، بعد از 6 سال می‌تواند در مطب کار کند به دلیل آنکه این نوع تربیت کارآمد است و صرفاً تربیت کیفی نیست. این در حالی است که در وزارت علوم به تربیت کیفی توجه می‌شود و نه کارآمد. به همین دلیل فارغ التحصیلان ایرانی به راحتی جذب دانشگاه‌های خارج از کشور می‌شوند که نشان می‌دهد تحصیل کیفی قابل قبولی را پشت سر گذاشته‌اند. واقعیت این است که آموزش و تربیت به هر دو حوزه کیفی و کارآمدی نیاز دارد و دانشگاه باید تربیت باکیفیت و کارآمد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی هر دو حوزه علوم پزشکی و غیرپزشکی را درون خود جای داده است، با استفاده از تجربیات موفق این دو حوزه، کارآمدسازی و کیفیت بخشی دوره‌ها را سرلوحه خود قرار داده است. به عنوان نمونه؛ مدارس سما که شامل بیش از 800 مدرسه و 150 هزار دانش آموز است، به عنوان عرصه تربیت و عمل به دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی متصل می‌شود. در این مدل؛ همانطور که دانشجوی پزشکی به بیمارستان می‌رود و دوره‌های بالینی را می‌گذراند، با تشکیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی، دانشجویان رشته‌های مرتبط با تعلیم و تربیت نیز در مدارس سما به عنوان عرصه تربیتی آموزش خواهند دید. 

دکتر طهرانچی ادامه داد: راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در 15 استان در حال پیگیری است و با این کار تمامی مدارس دارای یک نظام متقن و با ارتباط وثیق بین مدرسه و دانشگاه خواهد بود. در کنار این دانشکده‌ها، موضوع کودکستان نیز بسیار مهجور مانده است و به همین دلیل به مدل‌های تربیتی جدی نیاز داریم. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا مرکز تربیت اسلامی کودک (تاک) را راه اندازی کرده است که ذیل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت خواهد کرد. این دانشگاه تلاش دارد مدارس در تراز سند تحول و کودکستان‌های اسلامی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در عرصه فناوری اتفاقات بسیار خوبی در این دانشگاه رقم خورده است به طوری که 7 درصد بازار بذر هیبریدی سیفی جات به همت پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی تولید می‌شود و تلاش داریم این میزان را به 30 درصد افزایش دهیم. همچنین سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از 374 میلیارد تومان به یکهزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد تا این صندوق به عنوان کنشگر فعال، هدایت فعالیت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه بحمدالله دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به نقطه ای رسیده که اکنون دو ماه از حقوق و دستمزد خود را از محل سود فعالیت‌های فناورانه تأمین می‌کند، گفت: شرکت معیار دانش یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است که استانداردسازی آزمایشگاه‌ها را انجام می‌دهد. پژوهش برای ما دکور و زینت نیست، بلکه پژوهش و فناوری عرصه زیست دانشگاهی ماست و تلاش داریم مدل‌های درخور بسازیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی فصلی نوین در فعالیت‌های دانشگاه است، گفت: ان‌شاءالله بتوانیم در این عرصه اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بودجه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چهار سال پیش شرایطی در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم بود که سه سال پیاپی علیرغم تورم و رشد شهریه، بودجه دانشگاه حدود 5هزار و 300 میلیارد تومان متوقف شده بود اما با تلاش‌های صورت‌گرفته سال گذشته بودجه دانشگاه به 18 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و این عدد در سال مالی جدید با رشد چشمگیر و با اقتصاد 32/9 هزار میلیارد تومان در بخش های دانشگاه، بیمارستان ها، مدارس و شرکت ها طی دو هفته آینده تقدیم هیأت امنای مرکزی خواهد شد.

دکتر طهرانچی اظهار داشت: بودجه دانشگاه نشان از تلاش بسیار دانشگاه آزاد اسلامی دارد چرا که، اتکای بودجه به شهریه از 84 درصد به 70 درصد رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد شهریه نقش کلیدی در درآمدهای دانشگاه ندارد و تلاش سرمایه انسانی دانشگاه اعم از اساتید و دانشجویان و سرمایه دانشی که به نوآوری ختم می‌شود، نقش جدی و اساسی در درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک دانشگاه نمونه بدون اتکای به بودجه نفت مطرح کنیم و نشان دهیم که چگونه می‌توان در این عرصه بدون اتکای به بودجه نفت فعالیت داشت و در این عرصه موفق و امیدبخش بود. واقعیت این است که اگر دانشگاهی مبتنی و متکی بر پول نفت باشد، نمی‌تواند دانشجوی سازنده و مولد تربیت کند. دانشگاهی که خود مولد باشد، می‌تواند نیروهایی که در ساخت ایران اسلامی مؤثر هستند را تربیت کند.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص روند اجرای طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه خدمت مقدس سربازی مشمول پسران می‌شود استقبال بخش صنعت از اجرای طرح پویش برای دانشجویان پسر کاهش پیدا کرده و این مهم برای همه نظاماتی که به حوزه اشتغال جوانان دانشگاهی فکر می‌کنند یک نقطه ضعف است.

وی ادامه داد: از ستاد کل نیروهای مسلح می‌خواهیم تا برای این چالش راهکاری بیندیشند؛ چرا که صنعت در حال حاضر تمایلی به اجرای طرح برای پسران ندارد اما برای بانوان سخت‌گیری چندانی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسکانیوز در خصوص موضوع بازگشت نخبگان هم تصریح کرد: در استان تهران و نجف آباد در مجموع برای پذیرش صدنفر اعلام آمادگی کرده‌ایم که کسانی که جزو 200 دانشگاه اول دنیا هستند اگر تصمیم به بازگشت داشته باشند ما جذب خواهیم کرد و با بنیاد نخبگان هم هماهنگی های لازم صورت گرفته و افرادی هم معرفی شده‌اند.

وی اضافه کرد: مهم این است که ما بتوانیم در حوزه های دانش بنیان و سراهای نوآوری به گونه‌ای عمل کنیم که فرزندان ما مهاجرت نکنند و کسانی که رفته‌اند هم بازگردند و موثر باشند. بنابراین ما باید در کشور فضایی را فراهم کنیم که جوانان بدانند موثر هستند.

 سامانه آمایش و مأموریت‌گرایی دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک رونمایی می شود

در ادامه این نشست، سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی سامانه آمایش و مأموریت‌گرایی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سامانه دارای دو بخش مهم درون‌دانشگاهی و برون‌دانشگاهی است. حوزه درون‌دانشگاهی شامل آموزش، پژوهش، فناوری، اداری مالی و بین‌المللی و حوزه برون‌دانشگاهی شامل جمعیت‌شناختی، بومی‌شناسی، حوزه های اقتصادی، اجتماعی و پژوهش توسعه منطقه است.

وی با بیان اینکه سامانه مذکور که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد، مبنای تصمیم‌سازی برای سیاست‌گذاری آموزش عالی است، اظهار داشت: در این سامانه، کشور به 70 ناحیه تقسیم شده و داده ها به تفکیک شهر و واحد استخراج شده است و به تفکیک هر استان قابل رصد است.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: 70 درصد رشته محل ها اقتضائی نیست که باید درباره آنها چاره‌اندیشی شود. براساس سند آمایش دانشگاه؛ رشته ها به چهار دسته تقسیم شده‌اند. رویکرد دانشگاه حذف رشته نیست، بلکه اصلاح و آسیب‌شناسی با توجه به وضعیت آمایشی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت علوم، در دفترچه کارشناسی ارشد 70 رشته در استان ها مبتنی بر آمایش جابجا شد و شرایط جدیدی برای آموزش ایجاد کردیم. همچنین در برخی مناطق مانند خوزستان با توجه به نیاز صنعت نفت، رشته های جدیدی تأسیس شد.

لازم به ذکر است در این نشست خبری، دکتر داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع، دکتر قربانی گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، دکتر مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری، دکتر حسین جوادی خزانه‌دار دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محسن امینی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1195538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =