آجر باستانی ۲۹۰۰ سال یک کپسول زمان DNA است

محققان برای اولین بار توانسته‌اند قطعات DNA را از یک آجر رسی باستانی استخراج کنند و نشان دهند که چگونه می‌توان از این بلوک‌های ساختمانی باستانی برای فهرست‌بندی گیاهان موجود آن زمان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان با بررسی یک آجر باستانی کشف کردند که این بلوک ساختمانی در ۲۹۰۰ سال پیش در شمال عراق کنونی و در فرآیندی شامل مخلوط کردن گل از سواحل رودخانه دجله با موادی مانند کاه و فضولات حیوانی ساخته شده است.

تیم دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و موزه ملی دانمارک و دانشگاه کپنهاگ در دانمارک نشان داده که ذرات کوچک گیاهی در میان فضولات حیوانی و کاه می‌توانند برای هزاران سال در داخل آجر محافظت شوند. محققان پس از استخراج نمونه‌ای از آجر، محققان از روش تحلیلی استفاده کردند که قبلاً روی اشکال دیگر مواد متخلخل مانند استخوان استفاده می‌شد. این روش به محققان توانایی تعیین توالی (یا رمزگشایی) DNA مواد گیاهی و شناسایی ۳۴ گروه طبقه‌بندی مجزا از گیاهان را داد.

سوفی لوند راسموسن، زیست‌شناس دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: زمانی که توانستیم DNA باستانی را از درون توده‌ای از خاک رس کشف کنیم، به شدت هیجان‌زده شدیم.

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از یک لوح باستانی ۲۰۰۰ ساله با هوش مصنوعی

این آجر در کاخ آشورتاسیرپال دوم پادشاه نوآسوری واقع در شهر باستانی کلهو یافت شده است. کلهو از نظر استراتژیک روی رودخانه دجله در بین‌النهرین قرار داشته است. دانشمندان می‌گویند که قدمت این آجر بین ۸۷۹ تا ۸۶۹ قبل از میلاد برمی‌گردد. در این سال‌ها بود که کاخ آشورتاسیرپال در حال ساخت بود. کتیبه‌ای نیز در این مکان یافت شد که به طور خاص به کاخ اشاره می‌کرد و این کار را برای محققان آسان‌تر کرد.

محققان با تجزیه و تحلیل این آجر باستانی خانواده‌های گیاهی شامل خانواده کلم و خردل، هدر، توس، لورل، هویج و جعفری و علف‌های کشت شده را کشف کردند.

ترولز آربل، آشورشناس از دانشگاه کپنهاگ، می‌گوید: این آجر به عنوان کپسول زمانی تنوع زیستی از اطلاعات مربوط به یک مکان و محیط اطراف آن عمل می‌کند. در نتیجه با بررسی آن توانستیم به فرهنگ و شرایط زندگی آشوریان باستان دسترسی پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =