فرانسه از ورود دانش‌آموزان محجبه به کلاس جلوگیری می‌کند

فرانسه اعلام کرده است که در سال تحصیلی جدید از ورود دانش‌آموزان محجبه به کلاس درس جلوگیری می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، «گابریل آتال»، وزیر آموزش و پرورش کابینه «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه که چندی پیش از ممنوعیت پوشش عبا برای دختران مسلمان در مدارس دولتی این کشور خبر داده بود، در جدیدترین موضع‌گیری خود اعلام کرد که از چهارم سپتامبر دانش‌آموزان با پوشش عبا اجازه حضور در کلاس درس را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت‌های پوششی در دانشگاه آکسفورد/ دانشجویان لباس‌های طرح‌دار عجیب یا نازک نپوشند

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزانی که عبا یا قمیص بپوشند، حق حضور در مدرسه را دارند، گفت: این دانش‌آموزان حق حضور در کلاس را نخواهند داشت؛ در عوض ما در کلاس‌هایی به آن‌ها درباره این قانون توضیح می‌دهیم.

سال تحصیلی در فرانسه از دوشنبه هفته آتی آغاز می‌شود.

دولت فرانسه در سال‌های اخیر به دلیل هدف قرار دادن مسلمانان با بیانیه‌های و سیاست‌های ضد اسلامی از جمله حمله به مساجد و بنیادهای خیریه جمعیت ۵ میلیون نفری مسلمان خود به بهانه قانون ضد جدایی طلبی مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

سیاست‌ها و رویکردهای مذکور سبب شده که جامعه مسلمانان در این کشور با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه شوند.

سکولاریسم ادعایی فرانسه به‌ویژه در حوزه مدارس در دهه‌های اخیر موضوعی جنجالی و بحث‌برانگیز بوده است؛ سکولاریسمی که فرانسه مدعی پیروی از آن است، مانند ادعاهای این کشور در زمینه آزادی بیان دارای استانداردهای دوگانه و گزینشی است.

روند اعمال ممنوعیت‌های مذهبی در مدارس فرانسه به بهانه سکولاریسم ریشه در قوانین قرن نوزدهم در این کشور دارد، زمانی که فرانسه نبرد با هرگونه نفوذ سنتی کاتولیک‌ها در آموزش عمومی را آغاز کرد.

با در نظر داشتن قوانین جدید ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس، مشخص است که دستورالعمل‌های قدیمی فرانسه در این زمینه در سال‌های اخیر برای مقابله با اقلیت مسلمان این کشور به‌روزرسانی شده‌اند.

فرانسه از سال ۲۰۰۴ پوشیدن روسری در مدارس این کشور را برای دختران مسلمان ممنوع کرد تا به زعم خود از سکولاریسم ادعایی خود که لائیسیته نیز نامیده می‌شود، دفاع کند.

در حالی‌که فرانسه ۲۰ سال پس از تصویب قانونی مبنی بر اعمال محدودیت برای پوشش زنان مسلمان، پوشیدن عبا را برای دانش آموزان مسلمان به بهانه سکولاریسم ممنوع کرد، وضعیت برای دانش آموزان مسلمان در دیگر کشورهای اروپایی به شکلی دیگر در جریان است.‌

قانون حجاب دانش‌آموزان در کشورهای اروپایی

در انگلیس، اگرچه سیاست هر مدرسه‌ای جداگانه تعیین می‌شود، اما ادعا شده که در تعیین این سیاست‌ها باید به مسئله رعایت حقوق بشر و عدم تبعیض توجه شود.

از آنجا که ممنوعیت حجاب یک اقدام تبعیض‌آمیز است و تبعیض اثبات شده غیرقانونی محسوب می‌شود، دانش‌آموزان مسلمان در مدارس این کشور به‌صورت رسمی با مشکل ممنوعیت حجاب مواجه نیستند.

با وجود این، نمونه‌های متعددی از ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان و تبعیض علیه آنان در مدارس انگلیس وجود دارد که بحث‌برانگیز شده اند.

قوانین اسکاتلند و ایرلند در این زمینه مشابه انگلیس است.

موضوع پوشیدن حجاب در آلمان موضوعی همچنان جنجالی است و پرونده‌های قضایی متعددی را در این کشور در پی داشته است.

دولت فدرال آلمان از سال ۲۰۱۵ به ایالت‌های این کشور اجازه داد تا خودشان در مورد پوشش مدارس تصمیم‌گیری کنند.

از این رو، حجاب در مدارس برخی از ایالت‌های آلمان ممنوع است؛ در حالی که برخی دیگر با محدودیت‌های خاصی مانند الزام به نمایان بودن صورت یا مو آن را مجاز دانسته‌اند.

نکته جالب در موضوع ممنوعیت نمادهای مذهبی در کلاس‌های درس در آلمان معافیت نمادهای مسیحی از این قانون است.

اگرچه از پاییز سال گذشته یک دولت پوپولیستی راست افراطی در ایتالیا سرکار آمده است، اما بحث‌های عمومی و سیاسی در این کشور در موضوع حجاب در مدارس هنوز رخ نداده است.

یکی از دلایل این امر، محجبه بودن راهبه‌هایی است که در مدارس سراسر ایتالیا تدریس می‌کنند.

کوزوو، کشور اروپایی با اکثریت مسلمان است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون استفاده از حجاب را برای دانش آموزان دختر ممنوع کرده است.

گروه‌ها و جوامع مسلمان این کشور تاکنون بارها خواستار لغو قانون ممنوعیت حجاب شده و آن را تبعیض‌آمیز خوانده اند؛ آخرین درخواست آنها در آگوست سال گذشته با مخالفت مواجه شد.

در اسپانیا هیچ قانونی برای استفاده از حجاب در کلاس درس مدارس وجود ندارد و هر منطقه می‌تواند در مورد مسائل آموزشی تصمیم بگیرد.

بنابراین، داشتن حجاب برای دانش‌آموزان در برخی مدارس ممنوع و در برخی دیگر مجاز است.

پس از آن که دو شهر سوئد برای ممنوعیت حجاب دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی اقدام کردند، دادگاه عالی اداری سوئد در پایان سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که راه قانونی برای مقام‌های محلی جهت ممنوعیت حجاب یا لباس‌های مشابه در مدارس وجود ندارد.

پایان پیام/

کد خبر: 1196462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =