افزایش کمک خیرین برای ساخت خوابگاه دانشجویی پس از اجرای طرح ۴۰-۳۰-۳۰

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: کمک‌های خیرین برای ساخت خوابگاه دانشجویی پس از اجرای طرح ۴۰-۳۰-۳۰ افزایش داشته است.

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان و نحوه کمک‌های خیرین به جامعه دانشگاهی کشور اظهار کرد: سنت وقف اموال یا املاک توسط خیرین به دانشگاه‌های کشور قدمتی بسیار دیرینه دارد و به نوعی فرهنگ تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

بهره‌برداری از ۱۸۲ پروژه دانشگاهی با مشارکت خیرین

وی با بیان اینکه خیرین سهم قابل توجهی در تامین نیاز دانشگاه‌ها به خصوص امور تسهیلاتی دارند، گفت: کمک خیرین و وقف‌کنندگان به دانشگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا هم مردم عادی و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها به خوبی ما را همراهی کرده و هر ساله کمک‌های خوبی از آنان دریافت می‌کنیم.

گنجی با اشاره به نوع کمک‌های خیرین به دانشگاه‌ها عنوان کرد: خیرین به روش‌های مختلف به دانشگاه‌ها و دانشجویان کمک رسانی می‌کنند. مثلا برخی خانه خود را وقف می‌کنند و برخی هم پول می‌دهند. البته برخی هم عنوان می‌کنند که خانه‌ای دارند که صندوق یا دانشگاه اجازه دارد آن را به فروش برساند و با  پول آن برای دانشجویان خوابگاه بسازد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیشتر خیرین اموال خود را در چه حوزه‌ای در دانشگاه‌ها وقف می‌کنند، گفت: بیشتر خیرین یا واقفین ساختمان خوابگاه را تامین کرده یا هزینه ساخت آن را فراهم می‌کنند. این خوابگاه‌ها شامل خوابگاه‌های مجردی و متاهلی بوده که سهم خوابگاه‌های مجردی بیشتر است.

وی با بیان اینکه خیرین از دو طریق می‌توانند اموال خود را وقف دانشگاه‌ها و دانشجویان کنند، گفت: خیرین می‌توانند با هر دانشگاهی که مورد نظرشان است در ارتباط باشند. همچنین می‌توانند به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم مراجعه کنند. البته ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تمام شروطی که فرد وقف کننده یا خیر می‌گذارد را اجرا کنیم.

گنجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمک‌های خیرین به دانشگاه‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت: این افزایش در قالب اجرای «طرح ۴۰-۳۰-۳۰» بوده که سال گذشته وضع شده است. در این قانون صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و دانشگاه‌ها را ملزوم شدند تا به اندازه کمک خیر یا ملک وقف شده، هزینه کنند که البته در نهایت به نام خیرین تمام خواهد شد. به عنوان مثال هزینه‌های ساخت یک خوابگاه تقسیم بر سه خواهد شد. به این معنا که ۳۳ درصد سهم صندوق رفاه دانشجویان و ۳۴ درصد دانشگاه و ۳۳ درصد خیرین است. البته اگر ساختمان خوابگاه توسط فردی وقف شود، دانشگاه‌ها و صندوق رفاه باید برای تعمیر، باسازی و بهینه سازی آن ساختمان هزینه کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر چندین خوابگاه وقفی در دانشگاه‌های مطرح کشور وجود دارد. همچنین یک خوابگاه دانشجویی متعلق به یکی از دانشگاه‌های تهران با کمک خیرین ساخته شده که تا مهر ماه افتتاح خواهد شد. این دانشگاه‌ تقاضای تجهیز خوابگاه را به صندوق ارائه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =