بهره‌برداری از ۱۸۲ پروژه دانشگاهی با مشارکت خیرین

۱۸۲ پروژه عمرانی دانشگاهی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با زیربنای ۴۵۳۰۰۰ مترمربع با مشارکت خیرین به بهره‌برداری رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) و به نقل از وزارت علوم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از ۱۸۲ پروژه عمرانی دانشگاهی با زیربنای ۴۵۳۰۰۰ مترمربع با مشارکت خیرین به بهره‌برداری رسید.

در دولت تدبیر و امید برای تقویت مشارکت مردم و خیّرین در توسعه و تکمیل فضاهای آموزشی وکمک آموزشی دانشگاه‌ها تلاش‌های زیادی صورت گرفته که میزان مشارکت‌ها را به نحو چشمگیری افزایش داده، به طوری که اکنون در بیش از یک میلیون مترمربع از حدود ۱۷ میلیون مترمربع فضای در دست احداث دانشگاه ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، خیّرین محترم مشارکت دارند.

با توجه به بند ۷-۵ سیاست‌های کلی "علم و فناوری" کشور ابلاغی توسط مقام معظم رهبری با موضوعیّت "افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقای سهم وقف و امور خیریه در این حوزه" و به منظور پیشرفت و تعالی نظام آموزش عالی و کمک به گسترش زیرساخت‌های علم و فناوری کشور و کاستن وابستگی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به بودجه عمومی، بهره مندی از ظرفیت نیکوکاران، خیرین و دوستداران دانش و حامیان مردمی آموزش عالی از اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرارگرفت.

در همین راستا و به منظور ترغیب خیّرین به مشارکت در احداث فضاهای آموزش عالی طرح کمک به تکمیل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی نیمه تمام در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی که حداقل ۵۰ درصد اعتبار آن‌ها را خیّرین تأمین کرده اند ذیل ردیف‌های متمرکز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ستاد وزارت ایجاد شد که از محل آن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ مبلغ ۱۲۷ میلیارد تومان به ۱۶۰ طرح حوزۀ آموزش عالی اختصاص یافت.

تعداد بنیادهای خیرین حامی علم و فناوری دایر در دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۳۹۲ برابر ۶ بنیاد بوده که در سال ۱۳۹۹ به ۷۵ بنیاد رسیده است. آورده بنیادهای خیرین در برنامه ششم توسعه حدود ۱،۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که به نرخ روز به طور تقریبی ۴،۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. دراین میان مجموع فعالیت‌های بنیادهای نوپا بیش از ۶۰ میلیارد تومان است.

تعداد پروژه‌های عمرانی به بهره برداری رسیده با مشارکت خیرین در آموزش عالی در سال ۱۳۹۲ برابر ۹۰ پروژه با زیربنای،۲۸۱۲۶۸ مترمربع بود که با حمایت خیرین محترم به ۲۷۲ پروژه با زیربنای ۷۳۳۸۶۷ مترمربع رسید.

در حال حاضر ۱۳۸ پروژه با زیربنای ۳۷۲۰۵۴ مترمربع با کاربری‌های آموزشی، کمک آموزشی، پژوهشی، خوابگاهی، اداری، ورزشی، فرهنگی و رفاهی با آوردۀ خیرین حدود ۲۹۱ میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی

متوسط حدود ۵۵ %در دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در دست احداث است.

در سال ۱۳۹۹ طرح ارتقای ۱۰۶ خوابگاه با زیربنای ۲۵۶۴۷۷ مترمربع با مشارکت خیرین، دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان انجام شده است. تعداد ۳۴ دانشگاه در طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی، موسوم به طرح ۳۰- -۳۰- ۴۰ فعال بودند. آوردۀ خیرین برای طرح مذکور ۱۷ میلیارد تومان و پرداختی دانشگاه‌ها حدود ۲۱ میلیارد تومان است. سهم ۴۰ درصدی صندوق رفاه دانشجویان نیز در این طرح برابر با ۲۹ میلیارد تومان است.

رئوس کلی اقدامات بنیادهای خیرین حامی علم و فناوری را مواردی از قبیل حمایت از نخبگان و پژوهشگران دانشگاهی، اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان نخبه و ممتاز، حمایت از دانشجویان بی بضاعت از طریق وام‌های شرافتی، ساخت فضای آموزشی، پژوهشی و خوابگاهی، تسهیل در ازدواج‌های دانشجویی از طریق کمک‌های مادی و معنوی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، کمک به کارآفرینی و ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، حمایت از پروژه‌ها و رساله‌های پایانی دانشجویان به منظور رفع نیازهای کشور و سوق به سمت کارآفرینی، کمک به شکل دهی شرکت‌های دانش بنیان و تقویت شرکت‌های دانش بنیان موجود، کمک به ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و همچنین گسترش مراکز و پارک‌های موجود شامل می‌شوند.

با توجه عملکرد درخشان خیرین در آموزش عالی و تقویت این اقدامات حسنه، ضرورت دارد سرمایه گذاری بیشتری برای استفاده از ظرفیت خیرین محترم انجام گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =