جزئیات استفاده از بورس تحصیلی خارج از کشور/ مقرری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به دانشجویان پرداخت می‌شود

بورس فرصت مطالعاتی خارج از کشور امکان آشنایی دانشجویان با اساتید بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های خارجی را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به تعداد دانشجویان ورودی دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، نیاز آنها و همچنین منابع مالی موجود، اداره کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم فرصت‌های مطالعاتی را در اختیار دانشجویان دوره تحصیلی دوره دکتری قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات استفاده از بورس تحصیلی داخل کشور/ میانگین معدل دوره کارشناسی و ارشد چقدر است؟

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تعریف بورس‌های کوتاه مدت داخل و خارج از کشور قصد دارد تا به دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سهمیه تخصصی برای آشنایی با سایر دانشگاه‌ها و استادان را ارائه دهد. این فرصت‌های تحقیقاتی؛ نوع دوم بورس‌ها در ایران هستند که دانشجویان می‌توانند از داخل به خارج از کشور رفته و یا اینکه در داخل از دانشگاهی به یک دانشگاه دیگر رفته و به طور محدود یعنی از فرصت‌های تحقیقاتی استفاده کنند. محدوده زمانی این بورس‌ها نیز ۶ ماه است. 

بورس فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری خارج از کشور 

از جمله اهداف تعریف بورس خارج از کشور می‌توان به گسترش ارتباطات علمی و فناوری مؤثر با مراکز دانشگاهی معتبر و اساتید شاخص بین‌المللی، برقراری عدالت بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در تمامی رشته‌ها یا گرایش‌ها و توجه به اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور اشاره کرد. 

ذکر این نکته حائز اهمیت است که فرآیند انتخاب فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری خارج از کشور به این صورت است که بدون در نظر گرفتن سقف ظرفیت، تمامی دانشگاه‌ها امکان ارسال مدارک متقاضیان جهت بهره مندی از فرصت تحقیقاتی را دارند. البته ظرفیت استفاده از این بورس نامحدود است.

علاوه برآن، پرونده‌های ارسالی توسط کارگروه تخصصی معیارهای انتخاب توسط کارگروه بررسی می‌شوند و پرونده‌هایی که در راستای رفع نیازهای کشور باشند به همراه ویژگی شاخص بودن دانشگاه‌ها و اساتید میزبان و با توجه به کمبود متخصص در زمینه مورد تقاضا بررسی شده و نتیجه آنها اعلام می‌شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی بورس فرصت مطالعاتی خارج از کشور، پرداخت مقرری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و اعطای کمک هزینه خرید بلیط هواپیما تا سقف ۱۸ میلیون تومان است. بر اساس آمارهای موجود، حدود ۳۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۱ از  فرصت تحقیقاتی خارج از کشور استفاده کردند.

البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارائه این تسهیلات برای دانشجویان شرایطی تعیین شده که در شیوه نامه «فرصت مطالعاتی کوتاه مدت داخل و خارج از کشور» قید کرده است.

بر اساس تبصره ۱۷ ماده سه شیوه نامه «فرصت مطالعاتی کوتاه مدت» چنانچه دانشجویان دوره دکتری برای انجام فرصت تحقیقاتی از حمایت سایر نهادها برخوردار شوند، در صورت درخواست فرد، مابه التفاوت آن توسط مؤسسه و بر اساس مقررات قابل بررسی و پرداخت است.

در تبصره ۲۰ این شیوه نامه بیان شده است که برای تسویه حساب فرصت تحقیقاتی خارج، مالک اولیه برای تعیین مدت تحقیق مدت اقامت دانشجو در کشور محل تحقیق و سپس تاییدیه مؤسسه محل تحقیق، گزارش کار و تایید استاد راهنما و معاونت مربوطه در مؤسسه خواهد بود. همچنین برای فرصت داخل، این میزان بر اساس حضور دانشجو در مؤسسه، تایید مقام مسئول در مؤسسه محل تحقیق، تایید استاد راهنما و معاونت مربوطه مؤسسه محل تحصیل است.

گفتنی است که پس از اتمام فرصت خارج، دانشجو موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه به کشور مراجعه کند. در غیر این صورت نسبت به اجرای تعهد مأخوذه و استرداد هزینه‌های انجام شده اقدام می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که دانشجو موظف است پس از بازگشت از فرصت مطالعاتی خارج کشور، ضمن اعلام بازگشت، گزارش کاملی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود به مؤسسه محل تحصیل ارائه کنند، البته این فعالیت‌ها را باید به تائید استاد راهنما رسیده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =