جزئیات استفاده از بورس تحصیلی داخل کشور/ میانگین معدل دوره کارشناسی و ارشد چقدر است؟

آیین‌نامه بورس تحصیلی داخل کشور برای دانشجویان شرایطی از جمله داشتن میانگین معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ۱۵ و دوره دکتری حرفه‌ای ۱۵ را تعیین کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به منظور تامین نیازهای آموزشی و تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و موسسات آموزشی وابسته در مناطق مورد نیاز کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت سالانه تعدادی از ظرفیت پذیرفته شدگان سهمیه آزاد آزمون دوره‌های دکتری تخصصی را به بورس تحصیلی داخل اختصاص می‌دهد. به همین منظور، آیین نامه استفاده از بورس تحصیلی داخل کشور تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات فرصت تحقیقاتی دانشجویان دوره دکتری وزارت علوم اعلام شد/ استفاده از امکانات علمی دانشگاه‌ها برای تمام دانشجویان

شرایط استفاده از بورس تحصیلی داخل: 

 پذیرش دانشجو به عنوان بورسیه در مقطع دکترای تخصصی در رشته های تخصصی مورد نیاز علوم پایه پزشکی بهداشت و دوره های تخصصی داروسازی پس از قبولی از سهمیه آزاد در آزمون مربوطه امکان پذیر است. از شرایط پذیرش دانشجو به عنوان بورسیه میانگین معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ۱۵ و دوره دکتری حرفه ای ۱۵ است.

دانشجویان باید بدانند که پذیرفته شدگان ورودی سال ۸۷ به بعد که از تعهد خاص استفاده می‌کنند. پس از گذراندن یکسال تحصیلی با تائید شورای مرکزی جذب و موافقت شورای اجرایی بورس وزارت می توانند از بورس تحصیلی داخل استفاده کنند.

این دستور العمل تبصره‌ای دارد که بر اساس آن دسته از پذیرفته شدگان که با توجه به رشته تحصیلی مربوطه می بایست از تعهد عام استفاده کنند، پس می‌توانند با ارائه اعلام نیاز از دانشگاههای علوم پزشکی و تصویب شورای اجرایی بورس از بورس تحصیلی داخل استفاده کنند. همچنین حداکثر سن جهت استفاده از بورس داخل ۳۵ سال است که با احتساب دوره خدمت نظام وظیفه و نیز خدمت داوطلبانه در جبهه‌های نبرد ۴۰ سال تمام است.

بر اساس قوانین درج شده در آیین‌نامه شرایط استفاده از بورس تحصیلی داخل، مدت زمان استفاده دانشجویان در مقطع دکترای تخصصی از بورس تحصیلی داخل ۵/۴ سال خواهد بود و بعد از مدت مذکور به دانشجو مقرری تحصیلی پرداخت نخواهد شد. مدت استفاده از بورس تحصیلی بر اساس سنوات مجاز دوره تحصیلی مصوب شورای عالی برنامه ریزی خواهد بود و طی مدت فوق هر زمانی که طرف تعهد تعیین کند موظف به ارائه گزارش تحصیلی و پیشرفت کار خود است.

گفتنی است که دانشجویانی که از مزایای بورس کوتاه مدت خارج از کشور بهره مند می‌شوند، مدت بورس خارج نیز در قالب ۵/۴ سال احتساب می شود و مدت بورس قابل افزایش نخواهد بود.

علاوه بر شرایط مطرح شده، دانشجویان بدون موافقت شورای اجرایی بورس حق استفاده از بورس سایر موسسات دولتی را ندارند. همچنین آن دسته از متقاضیان بورس که از سهمیه آزاد پذیرفته می شوند و هیچگونه رابطه استخدامی با مراکز دولتی، نهادها و سازمانهای دیگر ندارند در قبال سپردن تعهد محضری متعهد می شوند پس از اتمام تحصیل صرفا در رشته ها و دانشگاههای خاص اعلام شده از سوی دبیرخانه های مربوطه و تائید شورای اجرایی بورس به میزان دو برابر مدت استفاده از بورس خدمت کنید.

البته دانشجویان توجه داشته باشند که بورسیه نمی‌تواند در یک مقطع تحصیلی بیش از یکبار از بورس تحصیلی استفاده کنید.

بر اساس ماده ۷ این آیین نامه چنانچه بورسیه از انجام تعهد امتناع ورزد و یا در پایان دوره تحصیل با توجه به مقررات آموزشی دانشگاه محل تحصیل نتواند به اخذ درجه دانشگاهی مورد نظر نایل آید و یا از بورس انصراف دهد، خود و یا ضامن وی موظف است سه برابر هزینه های مصروفه اعم از هزینه تحصیلی(شهریه) و مقرری تحصیلی با احتساب یک برابر هزینه آموزش رایگان در کل ۴ برابر هزینه را به صورت یکجا و به قیمت روز به حساب وزارت پرداخت کنید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مقرری تحصیلی دانشجویان دکترای تخصصی بورسیه داخل برابر حقوق مربی پایه یک در دانشگاه محل تعهد خدمت خواهد بود لذا چنانچه هر گونه افزایشی در حقوق مذکور صورت گیرد این تغییر با نظر شورای اجرایی بورس صورت می‌گیرد. این دانشجویان همچنین در طول مدت استفاده از بورس از کمک هزینه خرید کتاب، انجام رساله، اجاره مسکن و شرکت در کنفرانس های داخلی و خارجی بهره مند می‌شوند که میزان و نحوه پرداخت هر یک از موارد فوق طبق دستورالعملی که در ابتدای هر سال توسط وزارت ابلاغ شده و مشخص می‌شود.

گفتنی است که مقرری تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه‌ها در مقطع دکترای تخصصی که از تعهد عام استفاده می‌کنند معادل مقرری دستیاران از دانشگاه محل تحصیل پرداخت خواهد شد.

بر اساس ماده ۹ آیین نامه بورس تحصیلی داخل پذیرفته شدگان بورس تحصیلی و مستخدمین سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی که از ماموریت آموزشی استفاده می کنند در طول تحصیل خود بطور تمام وقت در اختیار دانشگاه محل تحصیل بوده و موظفند ۳ ساعت در هفته به امر تدریس تئوری یا ۶ ساعت به کار عملی و آزمایشگاهی در گروه آموزشی محل تحصیل بپردازند.

در ماده ۱۰ این آیین نامه بیان شده است که پرداخت کمک هزینه تحصیلی، مقرری تحصیلی و اعطای بورس تحصیلی به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات دولتی که از حقوق و مزایای محل خویش بهره مند می‌شوند، ممنوع است و بورسیه در هر حال بیش از یک دریافتی نمی‌تواند داشته باشد.

لازم به ذکر است، چنانچه ادامه تحصیل بورسیه به دلایل مندرج در آیین نامه انضباطی دانشجویان جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نامطلوب تشخیص داده شود، بورس وی قطع و موظف به پرداخت سه برابر هزینه های صرف شده از جمله هزینه تحصیلی (شهریه) و مقرری تحصیلی خواهد بود.

در پایان می‌توان گفت که کلیه دانشجویان بورسیه می‌توانند در سال از یک ماه مرخصی استفاده کنند. البته در صورت نیاز به مرخصی بیش از یک ماه، آنان می‌توانند پس از تائید دانشگاه محل تعهد خدمت و شورای اجرایی بورس بدون پرداخت حقوق، اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =