آخرین تحولات اوکراین| ارتش اوکراین ۹۰ درصد از پرسنل خود را در یک سال از دست داد

هشدار کی‌یف به همسایگانش به دلیل امتناع از واردات غلات، افزایش بودجه نظامی آتی دولت اوکراین و تکذیب خبر حضور داوطلبان کره شمالی در درگیری اوکراین توسط پوتین، از جمله مهمترین رویدادها درباره جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان روز جمعه در کنفرانسی در مونستر، هنگام صحبت در مورد مذاکرات صلح اوکراین، به انعقاد توافقنامه وست-فالسکی در سال ۱۶۴۸ اشاره کرد که دستاوردهای سرزمینی پس از جنگ سی ساله را به رسمیت شناخت. وی افزود: «حال ببینیم این واقعه امروز برای ما چه معنایی دارد؟  معنایش این است که دستیابی به صلح مستلزم صبر، پشتکار، تمایل به سازش و خلاقیت است. اما اراده برای یافتن راه حل های عملی نیز لازم است. صلح در قرن هفدهم تنها به این دلیل امکان پذیر شد که همه پذیرفتند که نمی توان روی همه موارد به توافق رسید و باید در نیمه راه یکدیگر را ملاقات کرد.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| تخلیه خانواده‌های دارای فرزند از منطقه خرسون / گسترش تحریم‌های ضدروسی

پیستوریوس تاکید کرد که مناقشه در اوکراین تنها زمانی قابل حل است که مقامات کی‌یف خود تصمیم به مذاکره با روسیه بگیرد. البته به عقیده وی، اوکراین به تضمین‌های امنیتی بین المللی نیاز دارند.

در اواخر ماه آگوست، وزیر دفاع مجارستان یادآور شد که بوداپست راه حل مناقشه اوکراین را "در برقراری یک آتش بس فوری و آغاز مذاکرات صلح" می‌بیند، اما بقیه کشورهای اتحادیه اروپا از ارائه پول و سلاح برای ادامه درگیری نظامی دریغ نمی‌کنند، در حالی که راه حل نظامی قادر به ایجاد صلح پایدار و طولانی مدت نیست. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز تاکید کرده که آنکارا به تلاش خود در راستای آماده سازی شرایط برای از سر گیری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف ادامه خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که میانجیگری ترکیه در حل مناقشه اوکراین به نتیجه برسد.

آژانس خبری "بلومبرگ" نیز اخیراً  گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است با توجه به عدم موفقیت ضد حمله ارتش اوکراین، ولادیمیر زلنسکی را برای از سرگیری مذاکرات صلح با روسیه، تحت فشار قرار دهد.  

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هفتادمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس جمهور کلمبیا درگیری اوکراین را با مناقشه فلسطین مقایسه کرد

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا بامداد امروز، شنبه در اجلاس سران گروه ۷۷ سازمان ملل به اضافه چین در هاوانا، تاکید کرد که بسیاری از عضای جامعه بین الملل مدرن در مورد مناقشه در اوکراین به استانداردهای دوگانه متوسل می شوند، در حالی که لازم است تلاش‌های مشترک برای حل سریع آن متمرکز شود.

وی گفت: «در صورت وقوع جنگ، ما نمی‌توانیم مسئولیت حل مشکلات اصولی کل جامعه بشری را بپذیریم و من از گروه ۷۷ می‌خواهم که برای غلبه بر آن مشکل جنگ را نیز مورد بحث قرار دهد. نه به این دلیل که ما باید طرف روسیه را بگیریم یا طرف اوکراین را. بلکه باید این دو وضعیت را با یگدیگر مقایسه کنیم: تفاوت بین جنگ روسیه و اوکراین و جنگ اسرائیل و فلسطین چیست؟  چرا چنین استانداردهای دوگانه ای در برخورد با این دو مناقشه وجود دارد که پیش‌فرض ایجاد یک جبهه متحد بزرگ علیه روسیه در مناقشه روسیه و اوکراین را می‌دهد، اما با اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل، جانبداری و امکان ایجاد جبهه واحد را رد می‌کنند؟»

 پترو تاکید کرد، "زمان آن فرا رسیده است که فوراً دو کنفرانس صلح به نفع بشریت برگزار شود و فضای مناسب برای گفتگوهایی که همه جهان باید در آن شرکت کند ایجاد شود."

سفیر روسیه: واشنگتن موانع موجود برای ازسرگیری توافق غلات را برطرف نمی‌کند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، صبح امروز شنبه یادآور شد که شرط بازگشت روسیه به توافق غلات، اجرای واضح و کامل توافقات بدست آمده در این رابطه در استانبول است. 

وی در بیانیه منتشره در کانال تلگرامی سفارت روسیه در واشنگتن گفت: این توافقنامه نه تنها شامل بخش "اوکراین"، بلکه یادداشت نه چندان مهمی نیز روسیه و سازمان ملل در مورد رفع موانع برای صادرات مواد غذایی و کودهای داخلی به بازارهای جهانی است.

این دیپلمات تاکید کرد که مقامات آمریکایی باید به جای انتقال مسئولیت آینده طرح دریای سیاه بر دوش مسکو، رفع موانع تحریمی را آغاز کنند.

روز گذشته نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، لیندا توماس-گرینفیلد، نسبت به بازگشت هرچه زودتر روسیه به توافق غلات ابراز امیدواری کرد.

واکنش ترامپ به اظهارات پوتین درباره حل بحران اوکراین 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اظهارات ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه درباره آمادگی این سیاستمدار آمریکایی برای حل بحران اوکراین را مثبت ارزیابی کرد.  او بامداد امروز در مصاحبه با شبکه NBC News گفت: «من خوشم آمد که پوتین به این مسئله اشاره کرد، برای آنکه این بدان معناست که من چیز درستی می‌گویم.»

ترامپ همچنان هیچ اشاره نکرد که دقیقاً چگونه قصد دارد به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده در ۲۴ ساعت درگیری در اوکراین را پایان دهد. با این حال وی تاکید کرد که صد در صد مطمئن است که می داند در این شرایط چه باید بکند. وی یادآور شد که به مذاکرات بین مسکو و کی‌یف و همچنین انعقاد توافق بین کشورها دست خواهد یافت.

پوتین هفته گذشته در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق گفت که هیچ تغییر اساسی در جهت گیری روسیه در سیاست خارجی ایالات متحده رخ نخواهد داد، صرف نظر از اینکه چه کسی در آینده رئیس جمهور این کشور شود.

شوکه شدن روزنامه نگار آمریکایی از تصمیم کی‌یف برای فرستادن نظامیان به میادین مین 

روزنامه نگار آمریکایی گارلند نیکسون بامداد امروز در وبلاگ یوتیوب خود ابراز عقیده کرد که دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، یکی از بدترین دولت های جهان است که شهروندان خود را به معنای واقعی در میدان‌های مین به قتل رسانده است.  او استدلال می کند: «هیچ دولتی منفورتر از دولت اوکراین وجود ندارد. کدام دولت است  که به صدها هزار نفر از مردان سرزمین خود بگوید: "آنجا یک میدان مین وجود دارد، بروید و از آن عبور کنید"؟ این دولت نیست.» 

به گفته نیکسون، زلنسکی موافقت کرده کشورش را به شرکت های بزرگ غربی مانند بلک راک و گلدمن ساکس بفروشد. او پیش‌بینی کرد که نتیجه تمام آزمایش‌ها به روی اقتصاد اوکراین متعاقباً به ایالات متحده منتقل خواهد شد.

روز جمعه ۱۵ سپتامبر، برخی رسانه‌ها تصاویری از نیروهای نظامی اوکراینی را منتشر کردند که سربازان اسیر روسی را به میدان مین در یکی از مناطقی عملیاتی فرستادند تا بتوانند از آن عبور کنند. 

ارتش اوکراین ۹۰ درصد از پرسنل خود را در یک سال از دست داد

سرهنگ ویتالی برژنوی، سرپرست دفتر ثبت نام و سربازگیری نظامی منطقه پولتاوفسکی اوکراین، فاش کرد که در طول یک سال نیروهای مسلح  ۹۰ درصد از پرسنلی که پاییز سال گذشته به واحدهای نظامی پیوسته بودند، را از دست داده است. 

این مقام محلی یادآور شد که در  این مرکز  طرح ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین برای بسیج شهروندان تنها ۱۳ درصد محقق شد، در حالی که واحدهای اوکراینی نیاز به تقویت دارند. وی افزود: به عنوان مثال از ۱۰۰ نفری که در پاییز سال گذشته به یگان‌ها پیوستند، تنها ۱۰ تا ۲۰ نفر باقی مانده و مابقی کشته، مجروح یا دچار ناتوانی جسمی شدند.

زلنسکی: کی‌یف به همسایگانی که از واردات غلات ما خودداری می کنند پاسخ مناسبی خواهد داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک تماس تلفنی با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در مورد ممنوعیت واردات غلات اوکراینی به اروپا گفتگو کرد. 

او این مطلب را شب گذشته در کانال تلگرامی خود اعلام کرد. به گفته وی، کمیسیون اروپا محدودیت های دسترسی محصولات کشاورزی اوکراین به بازار اتحادیه اروپا را لغو کرده است.

طرح ممنوعیت واردات غلات به لهستان، رومانی، بلغارستان، مجارستان و اسلواکی در تاریخ ۱۵ سپتامبر به پایان رسید. اما سه کشور اعلام کردند که تحریم های عرضه خود را ادامه خواهند داد.

زلنسکی تاکید کرد: "و اگر تصمیمات آنها قوانین اتحادیه اروپا را نقض کند، اوکراین به شیوه ای متمدنانه به آنها پاسخ خواهد داد."

وی همچنین بر اهمیت اتحاد اروپا در سطح دوجانبه در حمایت از اوکراین در چارچوب درگیری نظامی با روسیه تاکید کرد.

لهستان و مجارستان بر خلاف تصمیم اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات غلات از اوکراین را تمدید خواهند کرد

روز جمعه ۱۵ سپتامبر، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت محدودیت‌های واردات چهار نوع محصولات کشاورزی اوکراین را به چندین کشور مرزی اتحادیه تمدید نکند، اما در عین حال کی‌یف را موظف کرد تا اقدامات لازم برای کنترل بر صادرات غلات را اعمال کند. این مسئله در بیانیه این کمیسیون مورد اشاره قرار گرفته است.

با این وجود، ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان اعلام کرد که مقامات ورشو ممنوعیت واردات غلات اوکراینی را از نیمه شب ۱۶ سپتامبر تمدید خواهند کرد. وی گفت: «علیرغم عدم رضایت کمیسیون اروپا، ما این ممنوعیت را تمدید خواهیم کرد. ما به برلین یا بروکسل گوش نخواهیم داد.»

رئیس دولت لهستان تاکید کرد، این تصمیم در راستای منافع کشاورزان لهستانی اتخاذ شده است.

علاوه بر این، اسلواکی نیز قصد دارد به طور یکجانبه ممنوعیت واردات غلات از اوکراین را تمدید کنند. به گفته وزیر کشاورزی این کشور، این ممنوعیت از نیمه شب ۱۶ سپتامبر اجرایی خواهد شد.

اعلام بسته دیگری از کمک نظامی به کی‌یف توسط کاخ سفید 

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در مسائل امنیت ملی شب گذشته اعلام کرد که مقامات ایالات متحده ممکن است از ارسال بسته جدید تسلیحاتی به کی‌یف در این هفته خبر دهند. 

او در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت: «ما همیشه در حال آماده‌سازی بسته‌های کمک نظامی جدید برای اوکراین هستیم... فکر می‌کنم می‌توانیم منتظر اعلامیه دیگری در مقطعی در هفته آینده باشیم.»

برخی کارشناسان نظامی هشدار داده‌اند که تمایل مقامات آمریکایی برای ارائه حمایت نظامی از اوکراین می تواند بر توانایی دفاعی ایالات متحده تأثیر منفی بگذارد. به گفته آنها، اولویت کنونی واشنگتن تهدیدی برای افزایش تنش در روابط با سایر کشورها است.

سالیوان: بایدن روز پنج شنبه در کاخ سفید پذیرای زلنسکی خواهد بود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رهبر آمریکا، همچنین تایید کرد که جو بایدن قصد دارد پنجشنبه آینده، ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور ماه)، با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واشنگتن دیدار کند. وی گفت: «رئیس جمهور بایدن پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل (از نیویورک) به واشنگتن بازخواهد گشت تا روز پنجشنبه در کاخ سفید رئیس جمهور زلنسکی را به حضور یپذیرد. این سومین دیدار آنها در اینجا در کاخ سفید خواهد بود.»

آخرین باری که رهبران دو کشور با یکدیگر دیدار کردند در ماه فوریه سال ۲۰۲۳ بود.

این دیدار در حالی انجام خواهد شد که کنگره آمریکا در حال بررسی درخواست کاخ سفید برای ارائه کمک بیشتر به اوکراین است که تصویب آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد زیرا اعضای حزب جمهوری خواه در مورد این موضوع اختلاف نظر دارند.

نگرانی آژانس انرژی اتمی از انفجارهای متعدد در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) همچنان به وقوع انفجارهایی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اشاره می‌کنند. این مسئله در بیانیه نتشره از سوی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس که  شب گذشته در وب سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، بیان شده است.

در این گزارش آمده است: کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر خطرات احتمالی برای ایمنی هسته‌ای در طول درگیری در اوکراین، بطور مکرر صدای انفجارهایی را در فاصله‌ای از نیروگاه هسته‌ای، که در نزدیکی خط مقدم قرار دارد، می شنوند.

در این گزارش همچنین آمده است که کارشناسان در اطراف منطقه نیروگاه اتمی قدم زدند اما هیچ مین یا مواد منفجره جدیدی در آنجا پیدا نکردند. اما وجود مواد منفجره در منطقه حائل بین حصارهای محیطی داخلی و خارجی سایت تایید شده است.

روسیه پاسخ به اخراج دیپلمات‌ها از مقدونیه شمالی را تضمین کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه تاکید کرد که اخراج دیپلمات‌های روسی از جمهوری مقدونیه شمالی بدون پاسخ نخواهد بود. در تفسیر این دیپلمات که در وب سایت وزارت امور خارجه منتشر شده، آمده است: «در تاریخ دوم سپتامبر، مقامات مقدونیه شمالی، بدون توضیح، سه دیپلمات سفارت روسیه در اسکوپیه را عنصر نامطلوب اعلام کردند. لازم به یادآوری است که این کشور به هیچ وجه اقدام خود را توضیح نداده است. وزارت خارجه روسیه این اقدام را غیرمسئولانه و خصمانه ارزیابی کرده است.»

زاخارووا تاکید کرد که این رفتار مقامات مقدونیه شمالی روابط دوجانبه با روسیه را به بن بست می‌کشاند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما متذکر می شویم که مقامات مقدونیه شمالی به حرکت در مسیر تشدید رویارویی بین ادامه می دهند و این به نفع آنها نخواهد بود.

افزایش هزینه نظامی اوکراین در پیش نویس بودجه دولتی سال ۲۰۲۴ 

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین روز جمعه  اعلام کرد که دولت اوکراین پیش نویس بودجه دولتی سال ۲۰۲۴ را تصویب کرده است که به طور قابل توجهی هزینه های نظامی در آن افزایش یافته است. 

اشمیگال در کانال تلگرام خود یادآور شد: بدین ترتیب، کی‌یف قصد دارد ۱ تریلیون و ۶۸۵ میلیارد گریونا (بیش از ۴ تریلیون روبل) برای بخش دفاعی اختصاص دهد. این مبلغ ۱۱۳ میلیارد گریونا (بیش از ۲۹۵ میلیارد روبل) بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

در عین حال، مقامات اوکراین در مجموع تنها ۸۵۰ میلیارد گریونا (بیش از ۲.۲ تریلیون روبل) به حوزه اجتماعی، آموزش و پزشکی این کشور اختصاص دادند.

پیش از این، در اوایل ماه سپتامبر، وزیر دفاع سابق اوکراین، آلکسی رزنیکوف، گفت که هر روز درگیری ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور هزینه دارد و همچنین تاکید کرد که از جمع آوری وجوه داوطلبانه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تا به امروز، تنها ۳ درصد از آن صرف تامین مالی عملیات نظامی شده است. 

خشم روسیه از تهدیدهای اوکراین نسبت به خبرنگاران روسی 

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو از تهدید به مرگ علیه خبرنگاران روسی از سوی مقامات دولتی اوکراینی خشمگین است. 

در این پیام آمده است: «روسیه از تجلی دیگری از ماهیت تروریستی مقامات کی‌یف خشمگین است، رژیمی که با همدستی حامیان غربی خود، آشکارا روزنامه نگاران، خبرنگاران جنگی وشخصیت‌های دولتی و  اجتماعی روسیه را تهدید به مرگ می‌کنند».

گزارش شده است که پیش از این، سخنگوی رسمی نیروهای دفاع ارضی اوکراین، سارا اشتون-سیریلو، اظهاراتی را بیان کرد که حاوی درخواست مستقیم برای قتل روزنامه نگاران، مقامات رسانه ای و ساختارهای اجتماعی روسیه بود که در پوشش تحولات میدانی در اوکراین نقش داشتند. 

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که مسکو قصد دارد یک ارزیابی حقوقی دقیق از این اظهارات ارائه دهد و قطعاً پاسخ مناسبی به این مسئله نشان خواهد داد.

پوتین: انتشار خبر حضور داوطلبان نظامی کره شمالی در درگیری اوکراین دروغ است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، انتشار برخی اخبار مربوط به حضور احتمالی داوطلبان نظامی از کره شمالی در منطقه عملیاتی در اوکراین را کاملاً مزخرف و دروغ خواند.

وی روز جمعه در جریان مذاکرات خود با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، به خبرنگاران گفت: "می‌خواهم تاکید کنم که این اخبار کاملا دروغ است. روسیه نیازی به دعوت از نیروهای خارجی برای جنگ ندارد.

پوتین یادآور شد که تاکنون ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان روسی بطور داوطلبانه برای همکاری با ارتش قرارداد بسته‌اند. وی تاکید کرد: «طبق گزارشی که امروز صبح داشتم، تاکنون ۳۰۰ هزار قرارداد توسط افرادی امضا شده و می خواهم تأکید کنم که اینها افرادی هستند که آماده‌اند جان خود را در راه منافع میهن خود فدا کنند و از منافع روسیه دفاع کنند.»

وی یادآور شد که داوطلبانی که برای خدمت قرارداد بستند، مسلماً حقوق بالایی دریافت می‌کنند، اما تاکید کرد که هیچ مبلغی نمی تواند خطر مرگ یا آسیب جدی بدنی را پوشش دهد. بنابراین این اقدام آنها حتی این به خودی خود قابل احترام است.

پوتین:  آمریکا بدست اوکراینی‌ها از مهمات خوشه‌ای استفاده می‌کند

رئیس جمهور روسیه در جریان مذاکرات با الکساندر لوکاشنکو همچنین یادآور شد که ایالات متحده خود را کشوری استثنایی می‌داند و از مهمات خوشه‌ای  به دست اوکراینی‌ها استفاده می کند، علیرغم این واقعیت که خودش این کار را یک جنایت می‌داند.

ولادیمیر پوتین گفت: «یک کشور وجود دارد که فکر می کند استثنایی است و آن ایالات متحده (آمریکا) است.» 

وی تاکید کرد: ایالات متحد تلاش می کند همه چیز را از موضع قدرت حل کند. آنها سعی دارند به دیگران درس بدهند، اما خودشان نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند یا نمی خواهند.

امکان انتقال احتمالی موشک‌های دوربرد آمریکایی به اوکراین در پاییز 

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش  داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی امکان انتقال موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین در پاییز امسال است. به گفته یک مقام آگاه در کاخ سفید، تصمیم نهایی باید به تایید رئیس دولت برسد. مقامات آمریکایی انتظار دارند که تدارکات ATACMS عملیات ضد حمله ارتش اوکراین را تقویت کند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان نظامی، سیستم‌های دفاع هوایی نیروهای مسلح روسیه قادر به شناسایی و خنثی کردن هرگونه موشکی است که ممکن است به کی‌یف تحویل داده شود. 

اعتراف آمریکا به عقب ماندن از چین و روسیه در توسعه موشک‌های مافوق صوت 

روزنامه "وال استریت ژورنال" روز جمعه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده در تولید تسلیحات مافوق صوت از روسیه و چین عقب مانده است و پنتاگون برنامه روشنی برای استقرار چنین سیستم هایی در این کشور ندارد.

این گزارش اشاره دارد که ایالات متحده در تمام مراحل ساخت این نوع سلاح با مشکلاتی مواجه است. صحبت بر سر آزمایش‌های پرواز ناموفق، زیرساخت‌های مورد نیاز برای آزمایش چنین سلاح‌هایی و فقدان برنامه مشخص برای استقرار آنهاست.

این نشریه یادآور شده، ایالات متحده امیدوار بود که در سال جاری تسلیحات مافوق صوت را مستقر کند، اما این روند به دلیل دشواری توسعه چنین سلاح‌هایی کند شده است. چین و روسیه (سلاح های مافوق صوت) آماده استفاده دارند، در حالی که ایالات متحده هنوز با آن فاصله دارد.

آمریکا نیروهای دیگر اعضای ناتو را برای اهداف خود قربانی می‌کند

نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه روز جمعه ابراز عقیده کرد که برای محافظت از هژمونی غرب، ایالات متحده در صورت لزوم، به راحتی نیروهای سایر کشورهای عضو ناتو را بدون به خطر انداختن جان نظامیان خود به نبرد خواهد فرستاد.

وی یادآور شد، بدین ترتیب، ناتو به رهبری ایالات متحده، که سال ها تعهد خود را به صلح اعلام کرده است، با هر کشوری که با سیاست های واشنگتن موافق نباشد می جنگد یا تهدید به جنگ می کند. پاتروشیف یادآور شد که در طول ۷۰ سال گذشته، پیمان آتلانتیک شمالی در بیش از ۲۰۰ درگیری نظامی در سراسر جهان شرکت داشته است. وی افزود: در صورت لزوم، واشنگتن به راحتی نیروهای سایر کشورهای عضو اتحاد را بدون به خطر انداختن جان مردم «استثنایی» آمریکا به سلاخی خواهد فرستاد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1198300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =