جمهوری آذربایجان شانسی برای ایجاد کریدور زنگزور ندارد / فرصت‌سوزی‌های گذشته ایران عامل سرپوش‌گذاشتن‌های امروز

صلاح‌الدین خدیو با بیان اینکه کشورهای غربی و به ویژه آمریکا تمام توجه خود را معطوف جنگ اوکراین کرده و از جنگ جدید در منطقه استقبال نمی‌کنند، اظهار کرد: جمهوری آذربایجان حداقل در کوتاه مدت شانس چندانی برای دستیابی به هدف خود یعنی ایجاد کریدور زنگزور از طریق اشغال استان سیونیک نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جاه‌طلبی‌های جمهوری آذربایجان در چند سال اخیر به ویژه پس از پیروزی در جنگ دوم قره‌باغ افزایش چشمگیری داشته و دولت علی‌اف با تحریک ترکیه و رژیم صهیونیستی درصدد پیشبرد اهداف خود از جمله ایجاد کریدور زنگزور بوده است. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده‌اند تا مانع تشدید تنش در منطقه شده و روابط دوستانه بین تهران و باکو همچنان پا بر جا بماند. اما در مقابل، دولت علی‌اف نه تنها قدردان رفتار بزرگوارانه و دوستانه ایران نبوده، تقریبا به صورت مستمر لفاظی‌ها و اقدامات خصمانه خود را علیه ایران ادامه داده است. «صلاح الدین خدیو» –تحلیلگر مسائل مسائل قفقاز- در گفتگو با ایسکانیوز به بیان دلایل رویکرد تهاجمی باکو در سال‌های اخیر پرداخت.

بیشتر بخوانید:

جمهوری آذربایجان دنبال گسترش قلمرو در منطقه قفقاز جنوبی است / تبعات سنگین ماجراجویی برای علی‌اف

این کارشناس مسائل قفقاز ضمن اذعان به اینکه علیرغم جدیت باکو و آنکارا برای پیگری خواسته‌های خود، سیاست رسمی جمهوری اسلامی مبتنی بر کاهش تنش است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی دنبال عادی جلوه دادن شرایط و حفظ ظاهر است اما طرف مقابل به این سیاست متعهد نیست و برنامه‌های خود را پیش می‌برد. وی افزود: البته در کنار سیاست رسانه‌ای عادی نشان دادن اوضاع، هرزگاهی شاهد تاکید مقامات کشوری و لشکری مبنی بر تغییرناپذیر بودن مرزها و غیرقابل قبول بودن قطع اتصال ایران با مرز ارمنستان و دروازه اروپا هستیم.

از نظر خدیو، تعارض مذکور ناشی از برخی فرصت‌سوزی‌های گذشته سیاست خارجی ایران در قفقاز است. وی با بیان اینکه پس از فروپاشی شوروی فرصت خوبی برای استفاده از خلاء‌های به وجود آمده در دهه 90 میلادی بود، تصریح کرد: در شرایطی که ایران می‌توانست حدی از آنچه که در اثر قدرت‌گیری روسیه در قرن 19 بر سرش آمده بود را جبران کند، فرصت‌ها را از دست داد و یا حداقل نتوانست به اندازه ترکیه فرصت‌سازی کند و خلاء به وجود آمده را پر کند. وی افزود: مثلا در سال 72 یا 73 که آقای رفسنجانی به باکو سفر کرد، با خواسته حیدرعلیف مواجه شد که جمهوری آذربایجان را بخشی از خاک ایران اعلام کند؛ این بدان معناست که آنقدر در جنگ با ارمنی‌ها تحت فشار بوده که حاضر به دادن برخی امتیازات فوق العاده به ایران بوده است اما سیاست جمهوری اسلامی در آن زمان مبتنی بر بی‌طرفی بود و چند بار هم میانجیگری کرد.

به اعتقاد این کارشناس، فرصت سوزی‌ها و نبود یک سیاست جامع در قبال قفقاز مربوط به گذشته نیست و حتی جنگ اخیر را در بر می‌گیرد. وی با بیان اینکه ایران در این جنگ هم نتوانست یک سیاست پایدار و فعال اتخاذ کند، گفت: ابتکار عملی که ایران در سال 98 برای همکاری بین سه کشور حوزه قفقاز یعنی ارمنستان، آذربایجان و گرجستان با مشارکت سه قدرت منطقه‌ای یعنی ایران، روسیه و ترکیه کاملا غیرقابل اجرا بود؛ زیرا مثلا گرجستانی که تمامیت ارضی‌اش توسط روسیه تهدید شده بود، نمی‌توانست از تمامیت ارضی دیگر کشورها دفاع کند یا مثلا ترکیه که خود حقوق حاکمیتی کشورهایی مثل قبرس، سوریه و عراق را نقض کرده بود، در اینجا از مرزهای بین المللی و تمامیت ارضی کشورها دفاع کند.

وی افزود: در مقابل سیاست غیرقابل اجرای ایران، باکو و آنکارا از فرصت استفاده کرده و با همکاری استراتژیک ترکیه اتاق جنگ علیه ارمنستان تشکیل دادند و به ابتکار عمل ایران بی‌اعتنا بودند. خدیو در پاسخ به سوال در مورد تکمیل پروژه زنگزور توسط باکو به دلیل ضعف ارمنستان نیز اظهار کرد: متغییرهای زیادی در این زمینه تاثیرگذار هستند؛ به عنوان مثال بستن کریدور لاچین توسط جمهوری اذربایجان که منجر به بحران انسانی در منطق شده، موجب توجه جامعه بین المللی به تحولات منطقه شده هر چند که تاثیر چندان راهبردی بر مسئله نداشته است.

از نظر این کارشناس حوزه قفقاز، فقدان اراده اجرایی به منظور هم‌افزایی میان کشورهای مخالف تغییر مرز ارمنستان و آذربایجان مانند ایران، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی موجب پیچیده‌تر شدن و پیشروی آذربایجان شده است. به اعتقاد وی، اگر روابط عادی میان ایران و آمریکا وجود داشت، رسیدگی به این مسئله آسان‌تر بود اما به هر ترتیب احتمال آغاز جنگ جدید توسط جمهوری آذربایجان بعید است؛ زیرا دولت بایدن از این مسئله استقبال نمی‌کند و همچنین جمهوری اسلامی خط نشان خود را کشیده و حتما این امر مورد توجه باکو قرار خواهد گرفت.

خدیو معتقد است که پس از جنگ اوکراین جهان غرب تمایلی به جنگ جدیدی در منطقه ندارد و ترجیح می‌دهد که تمام توجه خود را معطوف اوکراین کند. وی پیش‌بینی می کند که جمهوری آذربایجان حداقل در کوتاه مدت شانس چندانی برای دستیابی به هدف خود یعنی ایجاد کریدور زنگزور از طریق اشغال استان سیونیک نخواهد داشت. مگر اینکه طبق آنچه رسانه‌ها گزارش می‌کنند، توافقی برای ایجاد مسیر جدید به قره‌باغ از طریق شهر عسکران انجام شود و در مراحل بعدی کریدور لاچین نیز بازگشایی شود. لذا به نظر می‌رسد که در نهایت طرفین به سمت یه توافق مرضی الطرفین حرکت کنند.

وی در خصوص عوامل موثر بر سرپوش گذاشتن جمهوری اسلامی ایران بر جاه‌طلبی‌های جمهوری آذربایجان ضمن اشاره مجدد به فرصت‌سوزی‌های گذشته گفت: عامل دوم فعال شدن نوعی ملی‌گرایی ترکی در 20 سال در آذربایجان ایران است. به اعتقاد وی، امتداد قومی مناطق شمال غربی ایران با کشورهای همسایه یکی از ملاحظات جمهوری اسلامی برای مواجهه با تحولات منطقه است و در عین حال یک اهرم تهاجمی در اختیار کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان در مقابل ایران قرار داده است.

به گفته خدیو، عامل دیگر اجتناب ایران از ورود به درگیری‌های نظامی مستقیم پس از دوران جنگ تحمیلی با عراق است و ترجیح می‌دهد از شیوه‌های دیگر برای دستیابی به اهداف استفاده کند. وی افزود: احتمالا استراتژیست‌های ایرانی تشخیص داده‌اند که یک تله برای به دام انداختن ایران وجود دارد مشابه آنچه برای روسیه در اوکراین رخ داد و مدت‌هاست این کشور را درگیر یک جنگ کرده است. لذا ایران هم با شک و تردید به هرگونه درگیری نظامی با کشورهای همسایه می‌نگرد و حتی‌امکان ترجیح می‌دهد اهداف خود را از طریق ابزاری غیر از جنگ پیگیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 31
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آرش IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      32 65
      عالی بود، اما لطفا مصاحبه های بیشتری با کارشناسان غیر ایرانی داشته باشید..
    • رضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      25 65
      ممنون. عالی بود
    • ج IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      1 3
      ای داد حداقل میتوانست اجاره بدهند ارامنه باکو بگیرن وایران نیز تالش را ...اخه چه سرشون میشود
    • محمد IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      7 3
      بهتره ایران در زنگه زور سرمایه گذاری کند دیر یا زود آن افتتاح خواهد شد .اشتباه محاسباتی نکنید
    • حسین DE ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      3 4
      ایران تا وقتیکه دست به عصا و با ترس با این قضیه روبروست موفق نخواهد شد و باکو و ترکیه جری تر و منافقان وطن فروش ترک در ایران بیشتر می شوند ایران متاسفانه با اجازه روسیه تصمیم گیری می کند در قفقازو این ضعف بزرگی است
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      2 10
      تا ناتو نیامده باید کاری کرد .تا روسیه در اوکراین گرفتار است میشود قسمتی از اذربایجان یا اران قدیمی را به کشور برگردرداند .باید روسیه را مجاب کرد که دو کشور ایران وروس روی زمین باید هم مرز بشوند .بعد که ناتو ورود کرد کار از کار میگذرد .
    • فريدون IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      4 5
      همان روزها که قرار بود آذربایجان را به ایران برگرداند 'این کار باید انجام ميشد
    • محمدرضا IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      10 1
      سلام آمریکا و اسراییل بر قفقاز مسلط شده اند و اوضاع را مدیریت می کنند. ارمنستان و آذربایجان با مدیریت آمریکا به توافق رسیده اند و در حال اجرای توافق هستند. با تسلط کامل آذربایجان بر قره باغ(خواسته آذربایجان) و تامین منافع اقتصادی ارمنستان از طرف ترکیه و آذربایجان ، ارمنستان نیازی به ایران ندارد و کاملا در اختیار آمریکا است. سالهاست که بزرگترین سفارت خانه آمریکا در ارمنستان، امن ترین کشور برای غرب دایر شده، و آمریکا ، خاورمیانه و قفقاز و ایران و روسیه ترکیه و آذربایجان را مدیریت میکند، دور زدن ایران توسط ارمنستان و آذربایجان، خواسته آمریکا و اسراییل از آنهاست. ارمنستان و آذربایجان مجری طرح های اسراییل و آمریکا در منطقه هستند. و ایران به دلیل حمایت کورکورانه و ناآگاهانه از ارمنستان موقعیت تاریخی خود را در قفقاز به کلی از دست داده و با آشکار شدن روابط آمریکا و اسراییل با ارمنستان، ابعاد مسیله برای ایران خیلی پیچیده تر خواهیدشد و ایران پی به اشتباهات راهبردی خود خواهد برد.
    • فريدون IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      6 0
      دولت ما نباید به معيشت مردم و بیکاری جوانان بی توجه باشد. دشمنان کشور 'ملت ناامید و افسرده را با تهاجم فرهنگی ورسانه ای رصد می‌کنند وبا اختلال در محبت مردم به کشور در دراز مدت به خواسته های سیاسی ضد ایرانی می‌رسند ' اولویت معیشت ملت بزرگوار و مظلوم ایران عزیز هست ' خدا لعنت کند مسئولی که حق الناس کند ' چه با کم کاری چه با اختلاس 'ااین جهان کوه هست و فعل ما صدا ..... سوی ما آید صداها را ندا..
    • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      3 4
      وقتی طالبان متوجه پوشالی شدن ببر شده آذربایجان که شعبه دوم موساد هست متوجه نشده؟ دیپلماسی ذلت ظریف که حق ایران بر خزر رو به خط ساحلی بدون اجازه برداشت منابع نفت و گاز تقلیل داد نشونه برتری و خفت طرفین هست
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      7 0
      ضعف شدید دیپلماسی در میان مدیران وزارت امور خارجه باعث شد که آمریکا وارد منطقه قفقاز سود و اختلاف جمهوری آذربایجان با ارمنستان را حل کند . از طرفی پیشرفت اقتصادی شدید کشورهای شرق آسیا باعث شده که آنها بدنبال کریدور برای انتقال کالا و اجناس خود هستند و لذا آنها تلاش خواهند کرد که کریدور زنگزور را ایجاد کنند
    • عرفان RO ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      9 1
      نخجوان دهه هاست که از آذربایجان جدا افتاده ، دلیلش جز اشغال سرزمینهای آذربایجان توسط ایروان نیست. ارامنه در ارمنستان کنونی چگونه مستقر شده و جاپا باز کرده و تبدیل به یک کشور شده اند را در تاریخ به راحتی میتوان مورد بررسی قرار داد . حضور مردم آذربایجان در جغرافیای شمال غربی ایران در طول رودخانه آراز (ارس) در شمال و جنوب این رودخانه نیز موید این نکته است که حداقل قسمت عمده ای از جنوب ارمنستان کنونی سرزمینهتی پدر مردم آذربایجان بوده است که در زمان استقلال یافتن کشورهای شوروی سابق و به زور کشت و کشتار و سیاست ورزی و غرض ورزی های بیشمار به شکل کنونی تقسیم بندی شده است . البته برای جهان سوم همیشه جوری برنامه ریزی می شود که برای آینده بهانه های نتعددی برای ایجاد اختلاف و جنگ و سو استفاده صاحبان قدرت در جهان باقی بماند . همانگونه که در خلیج فارس جزایر سه گانه بستر این اختلافات خواهد بود و حتی کرد های ساکن آذربایجان و. . . . لذا در تحلیل های واقعگرا باشید . به همان دلایلی که دوست داریم خلیج فارس ، خلیج فارس بماند ، و جزایر سه گانه برای ایران بماند آذربایجان نیز همان را میخواهد .
    • رسول IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      7 1
      قره باغ و هر منطقه ای که ارمنستان به ناحق تصرف کرده دوباره با جنگ با با مذاکره باید به آذربایجان پس بدهد زنگزور هم تا ابد در جای خودش میماند
    • امیرعباس IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      1 5
      یکی از واقع بینانه ترین مصاحبه هایی بود که اینروزها دیدیم ولی ایران باید منافع ملی رو مدنظر داشته باشه حتی باجنگ و هزینه هاش،در داخل هم یا آذری ها ایرانی هستن یا نیستن،نمیشه از منابع و منافع کشوری خورد و برد و نگاهی به گرسنه گان همزبان داشت،سالها نخجوان و باکو رو از نزدیک دیدم و باید شرم داشت
    • عبدالله IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      2 7
      من آذری هستم ولی اینجوری نیست که ما طرف وطن نیستم پاش برسه جان میدم پاینده ایران
    • رضا IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      9 2
      خداییش چرا از واقعیت دوری میکنید تا الان که ایران از ارمنستان حمایت کرده در حالیکه اشغالگر بوده و اقدام به قتل عام مسلمانان نموده است تا حال که آذربایجان فقط در حال آزادسازی شهرهای خود از اشغال ارمنستان بوده آیا کسی میتونه بگه حتی یک متر وارد خاک ارمنستان شده است ؟ چرا واقعیت ها را کتمان میکنید و جوسازی الکی راه میندازین در ضمن اگر روسیه چراغ سبز نشون بده حتما جنوب ارمنستان توسط آذربایجان گرفته میشه یعنی ایران حتی یک درصد نیز داخل بازی نیست
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      4 1
      سیاست مداران ایران همیشه سعی کرده اند آمار ترکها را پایین نگه دارند و تعدادی هم با دید تهدید به این موضوع نگاه کرده ومی کنند. در حالی که ترکها پابه پای دیگر اقوام و شاید قوی‌تر در راه حراست از مرز و بوم کشور جانفشانی کرده اند حال گیرم تصمیم به الحاق خاک از دست رفته به سرزمین مادری باشد هزینه اش گراف خواهد بود چرا مسئولان کشورمان پاره تن ایران را دو دستی تقدیم ترکیه نمودند
    • رامین IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      10 1
      به نظر من مطمئن باشید که آذربایجان هم زنگزور را میگیره هم سیاستش را پیش میبره
    • میرنقی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      2 5
      اتفاقا سیاست درستی بودتااینجامماشات بعدازاین اگراذربایجان وترکیه خواستندمرزهاراتغییردهندباروسیه وایران طرفند
    • ابرام US ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      7 1
      بله امکانش هست یک تله برای ایران هم در نظر بگیرند این به واقعیت خیلی نزدیکه
    • US ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      10 1
      هیچ اشغالی در کار نخواهد بود . کریدور زنگه زور از طریق توافق دوسویه ایجاد خواهد شد . همه کشورهای منطقه از جمله روسیه و ارمنستان از این کریدور نفع می برند . بنابراین ایجاد خواهد شد
    • حسین IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      10 2
      برخلاف نظر کارشناسان شما همانطور که در جنگ قره باغ آذربایجان پیروز شد و الان هم که تروریستهای ارمنی تسلیم شدند به همین زودی کریدور زنگه زور هم باز گشایی خواهد شد
    • مهام از اورمیه IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      11 1
      دیر یازود این راه باز خواهد شد...زیرا منافع روسیه نیز در این گذرگاه است..
    • بابک IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      7 1
      هیچ منطقی در این کارشناس وجود نداره
    • Faridon.gh4848 IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      4 1
      چرا در سوریه راحت ریسک میکند ومرتب اسرائیل شبه نظامیان ایران با موشک وپهباد بمباران میکند راحت وبدون مانع...ما نه مشکل زمینی و منافع تضادی با همسایه سوریه بغیر از اسرائیل که جنگ ایدلوژیک طبقه خاص طرفین است
    • منوچهر دهقان منشادی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      6 2
      درود. اقای علی اف فعلا از دو جهت بر خود می‌بالد. یک قدرت نظامی که با کمک بلامنازع ترکیه کسب نموده و یک مورد از خشم و لجاجت اقای پوتین در رابطه با مانور مشترک انجام شده ارمنستان با امریکا. و دالان زنگزو ادامه خواهد داشت که د این بین بیشترین ضرر متوجه ایران خواهد بود و روسیه از آن حمایت خواهد کرد .پس بهتر است سیاست مداران ایران خود را برای توجیه آن آماده نمایند . تمام
    • افشین US ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      5 10
      تحلیل خوبی بود اما چیزی بنام ملی گرایی ترکی در اذربایجان ایران وجود نداره و باشه هم بسیار کم رنگه و این دلیل موجهی جهت عدم درگیری تمام عیار ایران با باکو نیست و مردمان این خطه همواره بر ایرانی بودنشون تاکید داشتن ضمن اینکه این خطه همواره اصالت و ریشه و هویت ایران داشته و داره و خواهد داشت
    • ایرانی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      3 2
      این استدلال دروازه اروپا کاملا عوامفریبی است کارشناس عزیز، کدوم دروازه،از کشوری که خودش بن بسته. اگر موضوع اروپا باشه که مستقیم از ترکیه وصله. بعد از قطع ارتباط با ارمنستان که اهمبت خاصی هم نداره، صریح بگید که موضوع اتصال ترکیه به آذربایجان و آسیای میانه مشکل اصلیه که برای ایران را میتونه بشدت در ضعف قرار بده.
    • محمد IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      متاسفانه جناب کارشناس بیشتر مشکلات ما ناشی از سنگ اندازی مراکز استانی به مناطق مرزی است که از گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهای خارج جلوگیری می‌کنند وبیشترین این هجمه در استان اردبیل است که نمایندگان ادواری این استان از ایجاد منطقه آزاد جلوگیری می‌کنند جاده‌ای مواصلاتی به مغان وگمرک مرزی موجود در این استان در حد درجه چها هم نیست دهها سال است که تعریز جاده های شمالی استان تکمیل نشده واین فرصت سوزی مغرضانه کشور ما را در عرصه ترانزیت کالا به کشورهای حوزه قفقاز وروسیه واروپا شرقی ودریای سیاه عقب نگه می‌دارد وکشورهای دیگر با استفاده از وضعیت پیش آمده در صدد ایجاد راههای دیگری هستند
    • محمد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      ترکیه بی سر و صدا تبدیل به قدرت نظامی قابلی شده.در جنگ جهانی اول هم جزو ابرقدرتهای جهان بود.هواپیمای نسل۵ و هلیکوپتر هم رده کبری و تانگ و غیره هم ساخته.جزو ناتو هم هست.سیاستمدار قوی مثل اردوغان داره.به نظرم جوانب کار و دیده.متاسفانه ظاهر قضیه نشون میره اصلا از ایران حساب نمیبرن و کارشون و در نهایت پیش میبرن.ایران ممکنه قدرت نظامی داشته باشه ولی اونا تنها نخواهند ماند.اگر شده آمریکا و عربستان و سایر کشورهای عربی بودجه جنگ ترکیه و آذربایجان برای سالهای طولانی تامین خواهند کرد که جنگ فرسایشی ایران و از پا دربیاره.البته هممون به عنوان یک ایرانی تا پای جان باید از منافع ملیمون دفاع کنیم.ولی بهرحال بوی جنگ و خون میاد و چاره ای جز دفاع نخواهیم داشت.امیدوارم اونا هم جوانب کار و درنظر بگیرن
    • ایرانی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      2 0
      اگر جنگی رخ بده اون‌موقع ملتها متوجه میشن علی اف و اردوغان ک ادعای تورک بودن دارن چقد از تورکا دفاع میکنن همون طور ک صدام مردم خودش و بمباران کرد و در نهایت این ایران هست ک‌تا اخر از آذریها دفاع میکنه تا الان علی اف از این موضوع و موضع ایران برای عدم جنگ طلبی ابران سو استفاده کرده ک پیش رفته مسئولین ایران در بدترین حالت از اینا بهترن و اگر آمریکا کاری ک‌با ایران در ین پنجاه سال کرده با باکو و ترکیه کرده بود الان از افغانستان بدتر بودن