آغاز سال زراعی جدید با قیمت‌های مشخص نشده محصولات کشاورزی / تکلیف کشاورزان چیست؟

سال زراعی جدید از امروز در حالی آغاز می‌شود، که کشاورزان همچنان سردرگم‌اند و هنوز قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، نرخ تضمینی محصولات کشاورزی هرساله طبق قانون باید قبل از آغاز سال زراعی جدید اعلام شود تا کشاوز بتواند برای خود برنامه ریزی‌های لازم داشته باشد، اما گویا امسال سال متفاوتی برای کشاورزان خواهد بود زیرا سال زراعی جدید از امروز آغاز شده است اما هنوز خبری از قیمت تضمینی محصولات کشاورزی نیست و کشاورزان همچنان سردرگم و گلایه مند هستند.

بیشتر بخوانید:

وعده دوباره وزیر کشاورزی برای پرداخت مطالبات گندمکاران / نرخ خرید تضمینی کلزا ۲ برابر گندم شد

این در حالی است که شورای قیمت گذاری در هفته اخیر قیمت ۳۲ محصول کشاورزی را تعیین کرد و قیمت محصولاتی چون گندم و کلزا نیز اعلام شد اما وزارت با صدور اطلاعیه مدعی شد تنها مرجع قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی است.

قیمت محصولات کشاورزی به ویژه گندم این روزها حواشی زیادی به همراه داشته است و کشاورزان معتقدند که در سال جاری با مشکلات متعددی از جمله تاخیر در پرداخت مطالبات، نرخ تعیین نشده گندم و نداشتن سود از کاشت گندم روبرو شده اند و حالا نیز در حالی وارد سال زراعی جدید شده‌اند که هنوز بخشی از مطالباتشان پرداخت نشده است و قیمت تضمینی سال جدید نیز مشخص نخواهد بود.

 قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران نیز در این باره اظهار کرد: جلسات متعددی برای کارشناسی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی آینده در کمیسیون قیمت گذاری محصولات کشاورزی برگزار شده است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: در حالی هنوز مطالبات گندمکاران برای سال جاری پرداخت نشده است، در آستانه ورود به سال جدید زراعی هستیم و کشاورزان برای انجام کشت و کار خود نیاز به نقدینگی دارند.

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری که در انتهای آن هستیم هنوز به درستی مشخص نیست، تصریح کرد:  با توجه به دستور رئیس جمهور به سرپرست وقت جهاد کشاورزی برای بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم، نظر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در اردیبهشت ماه سال جاری آن بود که نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به صورت پایه  ۱۵ هزار تومان و ۲ هزار تومان  به عنوان یارانه تحویل در نظر گرفت.

وی اظهار داشت: بر اساس بررسی های کارشناسی در کمیسیون شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آتی کمتر از هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان نخواهد بود.

نرخ 15 هزار تومانی که برای گندم، سبب اعتراض تعداد زیادی از گندمکاران شد و آنان معتقد بودند که این قیمت اعلام شده هیچی سودی برای آنان نخواهد داشت و در آینده از کاشت گندم منصرف خواهند شد. مهدی بشارت‌ده کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در این باره اظهار کرد: نرخ ۱۵ هزار تومان گندمی که اعلام شد مورد پسند جامعه کشاورزی و کشاورزان و گندمکاران نیست، چرا که گندمکاران معتقدند هزینه تمام‌شده گندم بالاتر از این است و توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: دولت برای مدیریت بازار گندم دو راه دارد یا باید قبل  از اعلام قیمت‌ها هزینه تولید را کاهش می‌داد یا باید قیمت را افزایش میداد که این اتفاقات صورت نگرفت.

کارشناس اقتصاد کشاورزی درباره تبعات نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم، بیان کرد: وقتی که قیمت گندم افزایش پیدا نکند،‌ کشاورز مجبور است برای تامین هزینه‌ها گندم را به عنوان قاچاق کالا در کشورهای همسایه با قیمت بالاتر بفروشد و یا گندم را به عنوان خوراک دام استفاده کند، که این موضوعات ضرر و زیان‌هایی دارد و نیاز کشور را برطرف نمی‌کند؛‌ در نتیجه مجبور به واردات گندم و خروج ارز می‌شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر قیمت گندم افزایش پیدا نکند شاهد روزهای خوشی در بازار گندم نخواهیم بود و در آینده نزدیک به شدت نیاز به گندم در کشور حس خواهد شد، در نتیجه کمبود گندم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد.

بشارت‌ده در پایان تاکید کرد: نرخی که باید برای گندم اعلام می‌شد ۱۷ هزار تومان بود و تشکل‌ها و گندمکاران به ۱۶ هزار تومان نیز راضی شدند اما دولت همچنان بر قیمت ۱۵ هزار تومان پافشاری می‌کند.

روزها می‌گذرد و گندمکاران از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون در انتظار خبرخوشی برای بازار گندم هستند، اما وعده‌های مسئولان مربوط به این امر سبب گلایه و خستگی بیشتر کشاورزان شده‌است. این در حالی است که گندم از جمله کالاهای اساسی است که کمبود آن می‌تواند سبب بهم ریختن زنجیره غذایی کشور و کمبودهایی شود، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان مربوط به این امر هر چه سریعتر به فکر جامعه کشاورزی به ویژه گندمکاران باشند تا در سال آینده با کمبود گندم یا حتی صادرات گندم روبرو نشویم. 

هفته‌های متعددی برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی از سوی شورای قیمت گذاری گذشته است، اما نتیجه‌ مثبتی هنوز برای کشاورزان نداشته است و کشاورزان سال زراعی خود را در هاله‌ای از ابهام آغاز کرده‌اند. همچنین سازمان برنامه بودجه وعده داده است که مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور ماه به طور کامل تسویه شود، این در حالی است که ماه شهریور به اتمام رسید و هنوز خبری از پرداخت مطالبات گندمکاران نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =