دانشجویان چگونه می‌توانند وام ودیعه مسکن متاهلی دریافت کنند؟

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وام دانشجویی تسهیلاتی است که از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می‌شود. این صندوق برای تامین رفاه دانشجویان و کمک به آن‌ها در زمان تحصیل در دانشگاه وام‌های مختلفی را در نظر گرفته است که شامل شهریه، تغذیه، فرزندآوری، ودیعه مسکن و غیره است. 

بیشتر بخوانید:

شرایط آموزشی و عمومی دریافت وام دانشجویی چیست؟

وام ودیعه مسکن در هر ترم یا همان نیم‌سال تحصیلی ارائه می‌شود. بازه زمانی درخواست این وام نیز تقریباً در ابتدای هر نیم‌سال آغاز می‌شود و زمان پایان این بازه هم هر سال از سوی صندوق رفاه دانشجویان تعیین می‌شود. وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل شرایط خاصی دارد و به تمام دانشجویان تعلق نمی‌گیرد. این وام فقط شامل دانشجویان روزانه مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

البته فقط دانشجوی این دانشگاه‌ها بودن برای دریافت وام ودیعه مسکن کافی نیست. بلکه متقاضیان باید علاوه بر این، برای دریافت این وام شرایط دیگری هم داشته باشند. این شرایط در آیین‌نامه «پرداخت و بازپرداخت وام دانشجویی» صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم مشخص شده است. 

شرایط وام ودیعه مسکن

بر اساس این آیین نامه شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شامل «دانشجوی متقاضی نباید ساکن خوابگاه باشد؛ دانشجو در نیم‌سال پایانی تحصیل نمی‌تواند وام دریافت کند، مشغولان به تحصیل در نیم‌سال پایانی مقطع خود، مشمول دریافت وام مسکن دانشجویی نمی‌شوند» است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که دانشجوی متاهل ​متقاضی باید سند تعهد و اجاره‌نامه دارای کد رهگیری داشته باشد. همچنین اجاره‌نامه مذکور حتما باید به نام دانشجو یا همسرش باشد.

علاوه بر شرایط بیان شده، مکان مورد اجاره باید در شهر محل تحصیل یا سکونت دانشجو باشد. همچنین دانشجو نباید پیش از این وام ودیعه مسکن دریافت کرده باشد. این وام تنها یک بار در طول هر مقطع تحصیلی به دانشجویان داده می‌شود.

گفتنی است؛ زنان دانشجوی دارای فرزند که به دلایلی مانند فوت، طلاق یا از کارافتادگی همسر، سرپرستی فرزندان خود را بر عهده دارند، می‌توانند از وام مسکن دانشجویی بهره‌مند شوند. دانشجویان باید به این نکته هم توجه داشته باشند که در صورتی که زن و شوهر هر دو دانشجو باشند، وام فقط به یکی از آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

بر اساس تبصره‌ای از آیین‌نامه «پرداخت و بازپرداخت وام دانشجویی» متقاضیان باید این نکته را در نظر داشته باشند که وام ودیعه مسکن به هیچ عنوان بیشتر از سقف تعیین‌شده اعطا نخواهد شد. همچنین، در صورتی که مبلغ مورد تقاضا در اجاره‌نامه از مبلغ وام ودیعه مسکن دانشجویی کمتر باشد، وام مسکن به اندازه مبلغ اجاره‌نامه پرداخت خواهد شد.

در نظر داشته باشید که دریافت وام ودیعه مسکن برای دانشجویان واجد شرایط مذکور امکان‌پذیر است و مقطع تحصیلی دانشجو جزو شرایط نیست. بنابراین، وام ودیعه مسکن برای دانشجویان به دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌‎گیرد.

مبلغ وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متأهل

مبلغی که برای وام ودیعه مسکن به دانشجویان متأهل تعلق می‌گیرد به شهری که دانشجو در آن مشغول به تحصیل است، بستگی دارد. در این راستا مبلغ وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در سایر شهرهای کشور کمتر از تهران است. 

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در باره میزان وام ودیعه مسکن برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ایسکانیوز می‌گوید:  بر اساس ماده ۸ قانون جوانی جمعیت، صندوق رفاه دانشجویان مکلف است تا برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، حداقل ۵۰ درصد ودیعه مسکن متاهلی ( که حداقل باید ۷۰ متر مربع باشد) را به دانشجویان بدهد. در این راستا، برآوردهای ما این مبلغ برای تهران ۲۰۰ میلیون و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۵۰ میلیون و سایر شهرها هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =