شرایط ضمانت وام دانشجویی چیست؟

ضامن‌های وام‌های دانشجویی بر اساس قوانین صندوق رفاه وزارت علوم باید شرایطی از جمله رسمی بودن در ادارات دولتی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وام دانشجویی یکی از تسهیلات قابل توجهی است که صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم برای دانشجویان در نظر گرفته است. وام‌های دانشجویی شامل تحصیلی، مسکن، ازدواج، زیارت، شهریه است. سود کم و بازپرداخت‌های طولانی این وام‌ها باعث شده تا مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

دانشجویان برای ثبت نام وام‌های دانشجویی تا پایان اردیبهشت مهلت دارند

وام‌های دانشجویی انواع مختلف و شرایطی دارند که دانشجویان می‌توانند با توجه به نیازها و شرایط خود به گرفتن این تسهیلات اقدام کنند.

انواع وام‌های دانشجویی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر سال با تخصیص مبالغ و بودجه‌ای برای وام های دانشجویی، سعی در کمک کردن به دانشجویان برای تامین نیازهای تحصیلی و مالی دارد. دانشجویان برای ثبت نام وام های دانشجویی باید از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اقدام کنند چراکه مدیریت انواع وام‌های تحصیلی و دانشجویی را این صندوق بر عهده دارد.

بر اساس اعلام این صندوق، وام به دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می گیرد. بنابراین آنان می‌توانند برای دریافت چهار نوع وام دانشجویی ثبت نام کنند.

وام دانشجویی ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن یکی از این وام‌ها است که به منظور تهیه مسکن برای اجاره و یا رهن می باشد و در حال حاضر فقط به دانشجویان متاهل تعلق می گیرد. پرداخت این وام برای دانشجویان متاهل از سال تحصیلی جدید فقط از طریق بانک قرض الحسنه مهر ایران صورت می پذیرد. دانشجویان برای دریافت وام ودیعه مسکن نیاز به اجاره نامه دارای کد رهگیری دارند.

وام شهریه یکی دیگر از وام‌های دانشجویی است‌ که‌ هر ساله متقاضیان بسیاری دارد و به کلیه دانشجویان واجد شرایط جهت پرداخت شهریه تحصیلی در دانشگاه‌های شهریه پرداز پرداخت می شود و وجهی به دانشجو داده نمی شود. در صورتی که دانشجویان از خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران استفاده نموده اند و درخواست مجدد جهت بهره مندی از خدمات آن بانک را دارند، دانشگاه ها باید درخواست این قبیل دانشجویان را در لیستی جداگانه به صندوق ارسال کنند.

دانشجویان ورودی سال های تحصیلی گذشته دانشگاه های آزاد اسلامی، علمی و کاربردی و موسسات غیردولتی – غیرانتفاعی بهره مند از وام شهریه بانک قرض الحسنه مهر ایران، در صورت تمایل می توانند پس از ارائه سند تعهد جدید و مدارک و مستندات به اداره رفاه دانشگاه از وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.

شرایط ضامنان وام دانشجویی

ضامنان وام‌های دانشجویی بر اساس قوانین صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید شرایطی داشته باشند. این شرایط در ادامه آورده شده است.

کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه های اجرایی و همچنین کارکنان قراردادی آن دستگاه ها با حداقل ۵ سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی.

اعضای هیأت علمی وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

اعضای هیأت علمی رسمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین کارکنان رسمی و قراردادی آن دانشگاه با حداقل ۵ سال سابقه کار.

کارکنان رسمی و پیمانی قوه مقننه و همچنین کارکنان قراردادی آن قوه با حداقل ۵ سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی.

کارکنان رسمی، پیمانی و دارندگان پایه قضائی قوه قضائیه (به استثنای کارآموزان آن قوه) و همچنین کارکنان قراردادی آن قوه با حداقل ۵ سال سابقه کار و دارای شناسه کارمندی.

سردفتران اسناد رسمی، ازدواج و طلاق دارای مجوز از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.

کارکنان استخدامی نیروهای مسلح.

بازنشستگان کشوری و لشگری و مستمری بگیران تأمین اجتماعی.

مشمولین دریافت حقوق و مزایا از بنیاد شهید و امور ایثارگران.

کارکنان قرارداد دائم بانک‌ها با حداقل ۵ سال سابقه کار.

کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت ضمانت مددجویان تحت پوشش آن نهاد بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با صندوق.

در پایان می‌توان گفت، اولویت برای پرداخت وام دانشجویی با دانشجویان کم بضاعت بوده و مابقی دانشجویان بعد از این دسته از افراد وام خود را دریافت می کنند. دانشجویان موظف هستند بعد از اتمام زمان تحصیل، نسبت به بازپرداخت وام دانشجویی اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =