یک ساعت از درس معارف اسلامی به فرهنگ تقریب اختصاص یافت/ گلایه اساتید و دانشجویان اهل سنت از برخی برنامه‌های صداوسیما

رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: در همکاری مشترک با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مهرماه سال گذشته برنامه ای را با این مضمون برگزار کردیم که یک ساعت از 16 ساعت درس معارف اسلامی به دفتر تقریب و کلاس فرهنگ تقریب اختصاص یابد و از بعد آموزشی بسیار تأثیرگذار هم بود.

سیدمحمد شیخ احمدی؛رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تبریک هفته وحدت اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان کردستان بومی هستند بنابراین درصد قابل توجهی از این دانشجویان نیز اهل تسنن و اغلب شافعی مذهب هستند.  

بیشتر بخوانید: 

نگارش پایان‌نامه‌ها در دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان با رویکرد تقریب مذاهب/ رسالت دانشگاه در خنثی‌سازی تفرقه‌افکنی‌ها آموزشی و پژوهشی است  

 وی ادامه داد: از سال 98 که دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد کردستان راه اندازی شد برنامه‌های متنوعی را برگزار کردیم البته بخش اعظمی از این برنامه ها به دلیل فراگیری ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد. 

برگزاری همایش جریان شناسی تقریب

شیخ احمدی برگزاری همایش جریان شناسی تقریب را از مهمترین برنامه های این دفتر برشمرد و گفت: در این همایش میهمانان بسیاری از مجمع جهانی تقریب و خارج از دانشگاه داشتیم که علاوه بر دانشجویان بیشتر اعضای هیئت علمی و کارکنان هم مشارکت کردند. 

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی در خصوص راهکارهای تقریب، فرهنگ تقریب، آسیب شناسی تقریب و اینکه در دنیای معاصر چگونه میتوان از فرهنگ تقریب به عنوان یک مولفه قدرت استفاده کرد و...را در طول این مدت برگزار کردیم.

رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج  تصریح کرد: در همکاری مشترک با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مهرماه سال گذشته برنامه ای را با این مضمون برگزار کردیم که یک ساعت از 16 ساعت درس معارف اسلامی به دفتر تقریب و کلاس فرهنگ تقریب اختصاص یافت و از بعد آموزشی بسیار تأثیرگذار هم بود. 

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای راهبردی تقریب با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان و امام جمعه اهل سنت کردستان در روز گذشته، اضافه کرد: کارگاه آشنایی با شخصیت های تقریبی جهان اسلام نیز امسال در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج برگزار می‌شود.

شیخ‌احمدی با بیان اینکه ماه ربیع الاول در کردستان با عنوان ماه مولود شهرت دارد و کل این ماه به دلیل ولادت پیامبر گرامی اسلام سراسر جشن و شادی سرور است، افزود: اواخر مهرماه از دکتر داوری دبیر شورای راهبردی تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی برای حضور در سنندج دعوت خواهیم کرد و کارگاهی یک روزه نیز با حضور اعضای هیئت علمی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: پیش از برگزاری برنامه ها و کارگاه های دفتر تقریب اساتید و دانشجویانی داشتیم که به طور کلی معنی تقریب و ماهیت آن را نمی شناختند بنابراین شرکت در این برنامه ها بر افکار و اندیشه های آنان و کاهش چالش‌ها و اینکه این مسیر میتواند کل جهان اسلام را در ریل اتحاد قرار دهد، بسیار تاثیرگذار بود.

رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با اشاره به اینکه اغلب اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان کردستان نیز اهل تسنن هستند، اضافه کرد: بهترین راهکار برای تقریب و وحدت اسلامی گفت‌وگو است به ویژه گفت‌وگوی علمی که جایگاه آن نیز در نهاد دانشگاه است.

وی با تاکید بر ضرورت گفت و گو ، مناظرات و مباحثات علمی برای تحقق عینی وحدت خاطرنشان کرد: پیروان مذاهب اسلامی باید در یک جمع صمیمی و فضای آزاداندیشانه و علمی گردهم آیند و اندیشه‌ها و ایده‌های خود را بیان کنند و نقدپردازی کنند و نقدها را نیز بشنوند چرا که این مهم بسیاری از سوءتفاهمات را برطرف میسازد.

شیخ‌احمدی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل بین شیعه و سنی یک سوءتفاهم است چرا که همدیگر را به خوبی درک نکرده‌اند، بیان کرد: اگر این دیالوگ ها و گفتگوها برقرار شود اولین خروجی آن برطرف شدن سوءتفاهمات است و با یرطرف شدن این موضوع دوطرف بهتر حرف یکدیگر را خواهند فهمید و روی مشترکات تاکید خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان غیربومی بسیاری داشتیم که از استانهای دیگر آمده و در کردستان تحصیل می‌کردند و نگاه بسیار متفاوتی به اهل سنت داشتند مبنی بر اینکه به طور مثال اهل سنت دشمن اهل بیت هستند! که ما در دفتر تقریب با برگزاری کارگاه ها و تشریح اصول اهل سنت این تصور نادرست را اصلاح کردیم و دیدگاه این افراد به طور کلی تغییر و اصلاح شد.

رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه دانشجویان و اساتید اهل سنت دائما بر اعتقاد به موضوع تقریب تأکید دارند، ادامه داد: متاسفانه اساتید و دانشجویان ما از برنامه‌هایی که در سطح ملی برگزار و در صدا و سیما پخش می‌شود گلایه‌ها و انتظاراتی دارند به این صورت که گاها افراد از روی ناآگاهی و بدون درنظر گرفتن شرایط به یکی از مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند و یا به زبان غیرعلمی صحبت می‌کنند که اینها با مراجعه به ما این سوال را مطرح میکنند، چرا با وجود اصرار بر فرهنگ تقریب برنامه هایی با این مضمون گاها از صدا و سیما پخش میشود؟

وی با تاکید بر اینکه ما در ابتدای مسیر تقریب در جامعه هستیم، افزود: این انتظار که همه چیز یک شبه اصلاح شود، غیرمنطقی است و رفته رفته فرهنگ تقریب در جامعه جای خود را باز خواهد کرد و به تدریج نهادینه خواهد شد. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1200284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =