وظایف و آداب حرفه‌ای دانشجویان و دستیاران پزشکی / استفاده از پوشش غیرحرفه‌ای روی لباس فرم مجاز نیست

وظایف و آداب حرفه‌ای دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی اعلام شد. بر این اساس استفاده از پوشش غیرحرفه‌ای روی لباس فرم مجاز نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت بهداشت به منظور قانونمندی و استانداردسازی رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، پس از ۱۰ سال مصادیق پوشش را بازنگری کرده و برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند این شیوه نامه اجرایی را به اطلاع دانشجویان برسانند. این شیوه نامه شامل ۱۱ ماده، ۸۶ بند، ۱۳ تبصره است.

البته بخشنامه پوشش حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی منظور اجرایی کردن این آئین نامه به استناد بند ۱ از ماده ۴ آن، شیوه نامه به منظور شفاف سازی عملکرد دانشجویان و دستیاران، خط مشی مشخص برای مجریان و ناظران تهیه شده است.

بیشتر بخوانید:

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان بین‌الملل به زبان انگلیسی تهیه شد

وظایف و آداب حرفه‌ای دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی

در  این بخشنامه بیان شده است که کارت شناسایی ارائه شده از سوی معاونت آموزشی شامل عکس، نام و نام خانوادگی، آرم دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی دانشجو / دستیار باید به صورت متحدالشکل بر روی سینه در سمت چپ لباس فرم به طوری که قابل رؤیت باشد، نصب شود. همچنین لازم است کلاس‌های درس دانشجویان و دستیاران دختر و پسر در دو ردیف جداگانه تشکیل شود.

بر اساس تبصره‌ای از این بخشنامه دانشجویان و دستیاران باید به منظور رعایت استانداردهای حقوق خدمات گیرندگان و همراهان وی متون مصوب اخلاق پزشکی را مطالعه و به آن عمل کنند. همچنین از آن جایی که رعایت حریم شخصی و خصوصی و آرامش روحی بیمار در هر شرایطی برای دانشجویان و دستیاران الزامی است، لذا باید سعی شود قبل از اخذ شرح حال، معاینه، آزمایش  رضایت بیمار را اخذ کنند.

علاوه بر موضوعات ذکر شده، دانشجویان و دستیاران در صورتی که دستورالعملی را به ضرر بیمار و یا ناقض مقررات بالینی و ایمنی تشخیص دهند باید آن را با مسئول ارشد بالینی در میان بگذارند. آنان باید به حقوق بیماران در رابطه با انتخاب درمانگر و روش درمانی در موارد غیر اورژانس احترام بگذارند.

گفتنی است، دانشجویان و دستیاران باید به آداب و رسوم، زبان، مذهب و فرهنگ بیماران احترام بگذارند. البته هرگونه تصویربرداری، فیلمبرداری و ضبط صدا از بیمار با استفاده از تلفن همراه و غیره بدون اجازه کتبی بیمار هم ممنوع است. 

بر اساس تبصره‌ای از این بخشنامه دانشجویان و دستیاران نباید از موقعیت بیماران و یا خانواده‌های آنان سوء استفاده کنند. همچنین آنان باید اسرار بیماران را حفظ کنند.

دانشجویان باید در نظر داشته باشند که استعمال سیگار و سایر دخانیات در زمان‌های حضور فرد در محیط‌های دانشگاهی (بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها، سالن مطالعه، امکان ورزشی، کافی شاپ ها، رستوران‌ها) ممنوع است. علاوه بر آن، هر گونه خوردن و آشامیدن بر بالین بیمار، استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل صوتی و تصویری بر بالین بیمار ممنوع است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که هرگونه «بحث و شوخی‌های نامناسب و خندیدن با صدای بلند در تمامی محیط‌های بالینی بخصوص در مقابل بیماران و یا محیط‌های عمومی» و «بلند کردن صدای موبایل یا هر رسانه دیگر به عنوان پخش صوت در محیط‌های بالینی» ممنوع است.

بر اساس تبصره‌ای از این بخشنامه رعایت حدود شرعی در نگاه و گفتگو با نامحرم و رعایت شئونات اخلاقی، اجتماعی و دانشجویی در محیط‌های بالینی بسیار ضروری است. دانشجویان و دستیاران باید از اعمال و رفتار خلاف شئون اسلامی، دانشجویی و اخلاق حرفه ای خودداری کند.

علاوه بر این، جویدن آدامس برای دانشجویان و دستیاران در زمانی که پوشش بیمارستان را بر تن دارند یا در حال گفتگو و مداخلات تشخیصی و درمانی در مورد بیماران هستند، مجاز نیست.

همچنین استفاده از هر نوع دارو و یا ماده‌ای که باعث غیرعادی جلوه کردن حرکات و گفتار دانشجو و دستیار شود، ممنوع است.

گفتنی است، رعایت ادب و احترام، فروتنی، اخلاق و آداب اسلامی متناسب با شأن یک فرد دانشگاهی در برابر اساتید و اعضای هیئت علمی الزامی است. دانشجویان و دستیاران از هرگونه توهین و تمسخر زبانی و رفتاری، مشاجره و پرخاشگری خودداری کنند.

چنانچه دانشجو یا دستیار بیماری مسری داشته باشد باید مسئول ارشد آموزش بالینی خود را مطلع کرده و نکات لازم در مورد اصول بهداشتی را رعایت کند. همچنین هنگام معاینه بیمار غیر همجنس باید دانشجو یا دستیار همجنس بیمار یا همراه او (بیمار) در کنار دانشجو و دستیار معالج حضور داشته باشد.

این بخشنامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن در بخش‌های بیمارستانی استفاده از هرگونه پوشش غیرحرفه ای روی لباس فرم مصوب ممنوع است. البته استفاده از چادر رنگ روشن در محیط آموزشی درمانی در صورتی که مخصوص استفاده در فضای درمانی باشد بلامانع است.

قوانین استفاده از امکانات و تجهیزات

دانشجویان و دستیاران ملزم به استفاده صحیح، حفاظت و نگهداری از امکانات، تجهیزات و وسایل عمومی در اختیار هستند. دانشجویان و دستیاران بدون هماهنگی مسئول مربوطه مجاز به استفاده از تجهیزات نخواهند بود و علائم هشدار دهنده و راهنمای استفاده از وسایل باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان می‌توان گفت ایراد خسارت به اموال موجود در فضاهای دانشگاهی و محیط‌های بهداشتی و درمانی یا سایر اموال بیت المال مجاز نیست. همچنین  استفاده از امکانات و تجهیزات برای مصارف شخصی و یا به نفع احزاب و گروه‌های غیرمجاز ممنوع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200416

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =