اولین همایش ملی کشاورزی دانش بنیان، تغییر اقلیم و امنیت غذایی

توجه به تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی در دوران هوش مصنوعی از جمله موضوعاتی است که میتوان با استفاده از نظرات صاحب نظران در تدوین قوانین و سیاست ها آن را به درستی اجرا کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین همایش ملی کشاورزی دانش بنیان، تغییر اقلیم و امنیت غذایی با قرائت پیام دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی توسط حسین کلانتری خلیل آباد دبیر هیات امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج  و سخنرانی تخصصی کارشناسان و اساتید در سالن همایش های شهید سلیمانی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

در متن پیام دکتر طهرانچی به این همایش آمده است: با حمد و ستایش به محضر حضرت باری تعالی و درود بر پیامبر خاتم و اهل بیت کرامش (ع) که چراغ راه بشریت اند، در این مجال پیرامون اهمیت این موضوع استراتژیک نکاتی را عرضه می دارم : امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه‌یافته و عنصر اصلی سلامت فکری، روانی و جسمی آن جامعه است. ناامنی غذایی، ذخیره سرمایه اجتماعی افراد مشمول آن و نیز معناداری هنجارها و ارزش‌های انسانی و دینی را شدیداً تحلیل خواهد برد. لذا ناامنی غذایی تهدیدی بالفعل یا بالقوه علیه ارزش‌های بنیادین نظام اسلامی خواهد بود. ناامنی غذایی دامنه انتخاب افراد را شدیداً محدود می‌کند و در بسیاری موارد حق انتخاب را از آنها می‌گیرد و از این روی، قابلیت‌ها و استانداردهای زندگی‌شان را تنزل خواهد داد. ناامنی غذایی در یک نظام سیاسی ـ اجتماعی ارزش‌های حیاتی و در نتیجه امنیت ملی آن را تضعیف خواهد کرد.

در بخش دیگری از پیام آمده است: امنیت غذایی یک سیاست کلان حکمرانی متعالی می‌باشد که کم و کیف آن، مقدار عرضه و کیفیت امنیت ملی را در هر کشور تعیین می‌کند. تاریخ روابط بین کشورها و بحران های حال حاضر بین المللی نشان می‌دهد که کشورهای قدرتمند در بیشتر موارد از مواد غذایی به عنوان حربه‌ای سیاسی علیه کشورهای جهان سوم بهره گرفته‌اند. تجربه کشورهای در حال توسعه حاکی از این است که وابستگی آن‌ها به واردات مواد غذایی از کشورهای توسعه‌یافته‌تر باعث ضربه‌پذیری سیاسی‌شان شده و امنیت ملی‌شان همواره از این محل در معرض تهدید بوده است. این موضوع در شرایط تحریمی از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار می باشد.

در این پیام به توسعه پایدار در بخش کشاورزی اشاره و آمده است: جهان اکنون سه چالش غذایی عمده شامل : شیوع گرسنگی ، عدم تعادل در رژیم غذایی افراد و نابودی محیط زیست و تغییر اقلیم را در پیش رو دارد. طبق گزارش فائو برای تامین غذای مورد نیاز جمعیت 9 میلیارد نفری جهان در سال 2050، باید تولید کنونی را دو برابر کرد. تحقق این هدف مستلزم رفع موانعی از قبیل محدودیت زمین‏های کشاورزی، کمبود آب، قیمت بالای انرژی، افت سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی می‏باشد. این گزارش همچنین با پرداختن به چشم انداز امنیت غذایی در قرن 21 اعلام کرده است که مسائل مربوط به کمبود مواد غذایی، تولید را در این قرن با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد. رقابت بر سر زمین‏های کشاورزی و منابع آب، قیمت بالای انرژی و تغییرات اقلیمی همگی بدان معنا است که جهان باید با منابع کمتر، غذای بیشتری تولید کند. توسعه پایدار در بخش کشاورزی، عاملی حیاتی برای تغذیه جهان در دهه‏های آتی است.

در پایان این پیام ذکر شده است: با عنایت به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران و در اجرای طرح جامع امنیت غذایی کشور و نظر به اهمیت امنیت غذایی و جایگاه آن در اسناد بالادستی به ویژه اقتصاد مقاومتی (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) که در شرایط تحریمی اجرای آن همواره مورد تأکید معظم له بوده است ضرورت ایجاد زیرساخت‌های تولید منطبق با استانداردهای بین‌المللی در داخل به عنوان پایه اصلی امنیت غذایی کشور و قطع وابستگی به واردات آن را بیش از پیش جلوه‌گر می‌نماید. امید است همایش ملی کشاورزی دانش بنیان، تغییر اقلیم و امنیت غذایی با ارائه راهکارهای تخصصی بتواند چشم انداز حرکت با ایجاد هماهنگی، تقسیم کار، پرهیز از موازی‌کاری، انتقال و اشتراک تجربیات و بر مبنای برنامه‌های منسجم میان دانشکده های موضوعی کشاورزی پایدار و امنیت غذایی و مراکز تحقیقاتی عضو کنسریوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی با افق ارتقای امنیت غذایی کشور در تعامل و هماهنگی با مراجع تصمیم‌گیری و اجرایی مرتبط؛ اعم از دولتی و خصوصی ترسیم نموده تا پروژه‌های کلان پیش‌بینی‌شده با امکان‌سنجی، سیاست‌گذاری، اولویت‌بندی، برنامه ریزی، ابلاغ سیاست‌ها و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها در سطح دانشگاه اجرا گردد. 

تولیت دبیر این همایش در مصاحبه با خبرنگار ما گفت،فرمایشات مقام معظم رهبری سرلوحه این همایش است و ماموریت ایشان به دانشگاهیان در رابطه با علم ،عالم در جهت حرکت درست بخصوص کشاورزی دانش بنیان مد نظر می‌باشد.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در کشور و جهان باعث تخریب منابع طبیعی، خشکسالی، کاهش  منابع تولید در بخش کشاورزی و بسیاری موارد دیگر از جمله کاهش امنیت سلامت ،امنیت اقتصادی و امنیت ژنتیک گردیده است گفت: این همایش برای استفاده از تمام امکانات علمی کشور و بهره گیری  از نظرات صاحب نظران  و افراد موثر در سیاستگذاری های دولت  برای مقابله با تهدیدات زیستی برگزار میشود و از رشته های مختلف اقتصادی،علوم پایه ،هوش مصنوعی بیش از ۲۰۰ مقاله دبیرخانه همایش ارسال که از این بین بیش از ۱۶۰ مقاله داوری ، ۲۳ مقاله برای سخنرانی انتخاب شد و ۱۳۵ مقاله برای استفاده در پوستر برگزیده شد.

اولین همایش ملی کشاورزی دانش بنیان، تغییر اقلیم و امنیت غذایی
وی گفت : فرهنگ‌سازی برای نسل جدید در حوزه تهدیدات زیستی  بسیار مهم است که از طریق رسانه ها این موضوع می‌تواند به درستی  تبیین شود.

در این همایش برخی از کارشناسان مقالات خود را ارائه دادند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1201435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =