آغاز طراحی نظام سطح‌بندی دانشگاه‌ها / نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس تغییر کرد

«آغاز طراحی نظام سطح‌بندی دانشگاه‌ها، تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی و تغییر نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «درخواست وزیر علوم برای اجرای کامل قانون جهش تولید دانش بنیان، تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی و تغییر نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

تخلف دانشگاه گیلان در اجرای یک آیین‌نامه قانونی 

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در هفته گذشته می‌توان به «تصویب تحصیل همزمان در دانشگاه علمی کاربردی و نظری، افزودن واحد روش تحقیق به درسنامه علوم پزشکی و اعلام نتایج پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی» اشاره کرد.

در ادامه مهم‌ترین عناوین هفته گذشته آموزش عالی اورده شده است:

درخواست وزیر علوم برای اجرای کامل قانون جهش تولید دانش بنیان

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از افتخارات مجلس را تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان دانست و گفت: اما هنوز تمام بندهای این قانون کامل اجرا نشده و امیدواریم بخش نظارتی مجلس بر اجرای دقیق آن نظارت کند.

وی افزود: یکی از افتخارات مجلس شورای اسلامی تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بود؛ این قانون سند افتخاری برای مجلس یازدهم است و باقی می‌ماند. همچنین منشأ ثمرات زیادی خواهد بود مشروط به اینکه همه بندهای آن اجرا شوند. داشتن قانون خوب کافی نیست و باید کامل اجرا شود.

افزودن واحد روش تحقیق به درسنامه علوم پزشکی

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت اضافه شدن واحدهای روش تحقیق و پژوهش به درسنامه علوم پزشکی تاکید و تصریح کرد: ما در پژوهش به دنبال یافته های مهم علمی هستیم و باید بتوانیم در هر اثر پژوهشی، محتوای علمی با ارزش و با کیفیتی را پیدا کنیم.

وی در همین باره بر لزوم تهیه بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: نتیجه پژوهش باید منجر به دانش جدید یا محصول جدید شود.

عین اللهی با تاکید بر اینکه کپی برداری نمی تواند راهگشای مشکلات کشور در حوزه سلامت باشد، گفت: راهکارهای بومی با دانش بومی و خلاقیت و نوآوری میسر می‌شود.

تاکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی 

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حمایت از دانشجویان متاهل و ساخت خوابگاه‌های متاهلی گفت: یکی از دغدغه‌های وزیر علوم ساخت خوابگاه‌های متاهلی است، بسیاری از دانشگاه‌ها زمین‌های متعددی دارند باید دولت پشتیبانی لازم را صورت دهد و بودجه‌ مورد نیاز را در نظر بگیرد تا دانشگاه‌ها بتوانند برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بیان کرد: همچنین وزارت مسکن و شهرسازی در این زمینه قول همکاری داده تا خوابگاه‌های متاهلی ساخته شود، این‌گونه بنیان خانواده تقویت و جوانان به ازدواج ترغیب می‌شوند.

تصویب تحصیل همزمان در دانشگاه علمی کاربردی و نظری

حسین بلندی رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: تحصیل همزمان دانشجویان در دانشگاه نظری و دانشگاه جامع علمی کاربردی با نظر مثبت وزیر علوم تصویب شده ولی هنوز ابلاغ نشده است براین اساس برای این دانشجویان دو پودمان تخصصی برگزار می‌کنیم تا شاغل شوند.

وی همچنین از تدوین ۱۲۵ برنامه جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبرداد و افزود: صلاحیت حرفه‌ای را برای کارکنان دانشگاه علمی کاربردی اجباری کرده ایم، همچنین برای درس‌های معارف باید فقه کاربردی درس دهیم.

آغاز طراحی نظام سطح‌بندی دانشگاه‌ها

روح الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم  از آغاز «طراحی نظام سطح‌بندی دانشگاه‌ها» خبر داد و گفت: نظام رتبه‌بندی ذیل این نظام تعریف می‌شود، تقریباً این رتبه‌بندی برای مؤسسات غیرانتفاعی آماده اجرا است و برای سایر زیرنظام‌ها نیز به سرعت انجام می‌شود.

وی با اشاره به سطح‌بندی موسسات غیرانتفاعی گفت: سطح بندی که ما انجام می‌دهیم براساس مسئله‌محوری زیر نظام‌ها انجام می‌گیرد، در حوزه غیرانتفاعی‌ها و غیردولتی‌ها، مسئله محوری که شناسایی کرده‌ایم، انتظام بخشی به آن‌ها بوده است، به این معنا که مؤسساتی داریم که بعضا، برخی از ارکان و اجزایی که برای یک موسسه آموزش عالی لازم است را ندارند و این مشکلات وجود دارد لذا این موضوع را اولویت قرار دادیم.

۲.۵ درصد از نخبگان علمی دنیا ایرانی هستند

سعید کرمی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی در رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ۲.۵ درصد از نخبگان علمی دنیا ایرانی هستند و ما در بسیاری از حوزه‌ها جزو ۱۰ تا ۱۵ کشور برتر دنیا هستیم.

وی با اشاره به اینکه علم قدرت می‌آورد و آن قدرتی که فاقد علم باشد ثبات ندارد، بیان کرد: ما در زمانی که جزو ۵۰ کشور اول علمی دنیا نبودیم، اما امروز  در بسیاری از حوزه‌ها جزو کشورهای برتر دنیا هستیم.

وی گفت: ما نمونه بارز علم بالای ایرانیان را در تولید انواع واکسن کرونا دیدیم، در همین خصوص کشورهای دیگر با تمسخر می‌گفتند آب مقطر تولید کردند و ما در شرایطی برکت، فخرا، برکت پلاس، فخرا پلاس و بسیاری دیگر از واکسن‌های تولیدی در ایران را به دیگر کشورها صادر می‌کنیم که تزریق واکسن‌های آسترازنکا و فایزر منجر به فوت بسیاری از دریافت‌کنندگان این واکسن‌ها شده و در حالی که خود تولیدکنندگان سکوت کردند عده‌ای افراد وطن‌فروش به ناحق از محصول غیراستاندارد حمایت کردند و هیچ واکنشی در خصوص تولید نمونه‌های ایرانی نداشتند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

تغییر نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس

با تصویب آئین نامه پذیرش دانشجوی دوره دکتری عمومی پزشکی از مقطع کارشناسی در هشتاد و هفتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، امکان شرکت تمام فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی در پذیرش دانشجوی پزشکی فراهم شد.

در این آئین نامه به این موضوع اشاره شده است که با توجه به گسترش بیش از پیش علم پزشکی و مسئولیت‌های سنگین و چند بعدی که بر دوش دانش آموختگان رشته پزشکی عمومی قرار گرفته است، تلاش‌های مختلفی برای بالا بردن کارآیی دانشجویان این رشته صورت می‌گیرد.

اعلام نتایج پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی

پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور ۱۱ هزار داوطلب برگزار شد. بیش از ۷ هزار نفر از داوطلبان مجاز به تعیین رشته شدند و در نهایت حدود ۴ هزار نفر پذیرفته شدند. نتایج نهایی پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی ۵ شهریور ۱۴۰۲ اعلام شد.

پس از اعلام نتایج نهایی، مرحله تکمیل ظرفیت در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از سوم مهرماه آغاز شد و داوطلبان تا ۷ مهرماه فرصت داشتند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. نتایج نهایی مرحله تکمیل ظرفیت در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی ۱۸ مهرماه در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام شد. پذیرفته شدگان باید از شنبه ۲۲ مهر تا چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ جهت ثبت نام به دانشگاه های علوم پزشکی محل پذیرش مراجعه کنند.

اعلام زمان برگزاری هفتادویکمین آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت

 آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) سال ۱۴۰۲ در ۴ نوبت برگزار می‌شود. کارت ورود به جلسه آزمون از ۱۸ مهرماه در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قابل دسترس بوده و داوطلبان می توانند آن را از سایت پرینت کنند. آزمون به صورت الکترونیک و کاغذی در مراکز آزمون دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود و داوطلبان طی مدت ۹۰ دقیقه فرصت دارند تا به صد سوال طراحی شده در دفترچه آزمون پاسخ دهند.

نتایج آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ اعلام می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =