مخبر: اگر تحریم‌ها نبود نمی‌توانستیم به این حجم از دستاوردها برسیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ایران با وجود تحریم های ظالمانه پیشرفت های قابل توجه ای در بخش های مختلف داشته است و اگر تحریم ها نبود نمی توانستیم به این حجم از دستاوردها و خودکفایی برسیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در نشست خبری با نخست وزیر بلاروس روابط و مواضع دو کشور در نهادهای بین المللی و در قبال موضوعات و مسائل منطقه ای را مشترک و بسیار به هم نزدیک دانست و بر لزوم یافتن اشتراکات و راهکارهای دو جانبه برای تقویت مناسبات اقتصادی در شرایط تحریم های ظالمانه کشورهای غربی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

مخبر: واردات و توزیع برنج خارجی ممنوع شد

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم های ظالمانه پیشرفت های قابل توجه ای در بخش های مختلف داشته است و اگر تحریم ها نبود نمی توانستیم به این حجم از دستاوردها و خودکفایی برسیم.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما همیشه دنبال رفع تحریم ها بوده ایم اما کشور را نیز بدون توجه به تحریم ها اداره کردیم و جمهوری اسلامی ایران توانسته است به پیشرفت های بسیار خوبی در حوزه های علمی، تکنولوژیکی، صنعتی و نفت و گاز دست یابد.

مخبر با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های بالای همکاری بین ایران و بلاروس، خاطرنشان کرد: ایران و بلاروس می توانند نیازهای متقابل خود را تامین کنند.

وی همچنین به دیدار خود با رئیس جمهور بلاروس و گفت وگوهای مختلف در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور اشاره و تاکید کرد: در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بحث و تبادل نظر شد و طرفین بر پایان دادن به کشتار مردم مظلوم و بی گناه غزه و بازگشایی در مسیر امدادرسانی تاکید کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دیدارهای دو جانبه و هیات های عالی رتبه دو کشور در خصوص پیگیری تفاهمات و اسناد همکاری امضا شده بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد، ادامه داد: سفر رئیس جمهور بلاروس نقطه عطفی در روابط سی ساله دو کشور بود.

مخبر با قدردانی از نخست وزیر بلاروس برای تاکید بر اجرای هرچه سریعتر تفاهمات دو کشور افزود: فعال تر شدن بخش خصوصی دو کشور از تصمیمات مهم این سفر بود که در این راستا مباحث تهاتر کالا، استفاده از ارزهای ملی دو کشور و توسعه روابط برای تسهیل تردد اتباع دو کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافقات انجام شده برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با این اتحادیه و با توجه به عضویت بلاروس در این اتحادیه، بر استفاده از ظرفیت این اسناد برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری تاکید شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته اسناد مهمی همچون نقشه راه جامع همکاری های دو جانبه و تفاهم نامه تهاتر کالا با کشور بلاروس به امضا رسیده است، ادامه داد: در خصوص همکاری مشترک شرکت های بلاروسی با شرکت های ایرانی در بخش های مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی، انرژی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد.

نخست وزیر بلاروس نیز در این نشست خبری به سی سالگی روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با اقتصاد قوی، پیشرو و دارای ظرفیت ها و منابع غنی با وجود تحریم ها راه موفقی برای توسعه اقتصادی بویژه در حوزه فناوری های پیشرفته طی کرده است.
وی تاکید کرد: بلاروس هم صنعت پیشرفته ای بویژه در حوزه کشاورزی دارد و آماده انتقال این فناوری به ایران هستیم که این گسترش و تقویت روابط می تواند استقلال اقتصادی دو کشور را تضمین کند.گلاوچنکو با بیان اینکه همکاری های ایران و بلاروس در دو سال گذشته در سطوح مختلف افزایش قابل توجهی داشته است که گردش کالا بین دو کشور در یک سال گذشته سه برابر شده است.

وی تاکید کرد: امروز دو کشور بر اجرای نقشه راه همکاری ها تمرکز دارند و در جریان مذاکرات مقامات بلندپایه دوکشور راهکارهای اجرای مفاد این نقشه راه بررسی و تصمیم گیری شده است.

پیش از این نشست مطبوعاتی تفاهم نامه مشترک در حوزه همکاری‌های نفتی بین وزرای نفت دو کشور در حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس امضا شد.

** دیدار معاون اول رئیس‌جمهور ایران و روسای مجلس بلاروس

مخبر هم‌چنین با حضور در محل مجلس نمایندگان جمهوری بلاروس در جلسه ای با حضور هیات عالی ایرانی و مسئولان مجالس بلاروس به تحریم های نظام سلطه علیه دولت و ملت های آزاده از جمله جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس اشاره و تاکید کرد: ایران با مدیریت تحریم ها توانست فرصتی برای پیشرفت و خودکفایی بوجود آورد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های قابل توجهی در حوزه های مختلف فناوری، پزشکی، نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی داشته که بخش عمده ای از این توانمندی ها با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی صورت پذیرفته است و الان جز کشورهای پیشرفته در این حوزه ها هستیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه 97 درصد نیاز دارویی ایران در داخل ساخته می شود، افزود: آمادگی داریم این تجارب را به بلاروس منتقل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه حجم روابط اقتصادی دو کشور تناسبی با ارتقای روابط سیاسی ندارد، گفت: در مذاکرات انجام شده در این سفر موانع پیش روی تفاهمات امضا شده در سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران بررسی و برطرف شده است و برای فعال تر شدن بخش خصوصی دو کشور و استفاده از ارزهای ملی و دلار زدایی تفاهمات خوبی صورت گرفت.

مخبر حمایت های قانونی از گسترش همکاری های اقتصادی، تسهیل در صدور ویزا برای تجار و گردشگران دو کشور و برقراری خطوط هوایی مستقیم را از لازمه های توسعه روابط ایران و بلاروس برشمرد.

وی با تاکید براینکه نظام سلطه و غرب و در راس آن آمریکا در همه زمینه ها بازنده شده اند و هژمونی آمریکا رو به افول است، گفت: ملت های آزاده و دولت های مستقل بدون حمایت های غربی نیز می توانند به توسعه و پیشرفت دست یابند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: فاجعه کنونی غزه نیز نشانه ای از رفتارهای ضد حقوق بشری غربی ها برای نجات آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی است و این در حالی است که یک جمعیت اندک در غزه با پیروزی های اخیر توانسته هیمنه پوشالی رژیم صهیونسیتی را از بین ببرد و در این نزاع با فلسطینیان در هر صورت شکست خورده خواهند بود و به همین دلیل است که به کودک کشی و بمباران مناطق غیر نظامی و کشتار مردم بیگناه روی آورده اند.

ولادیمیر آندریچنکو رئیس مجلس نمایندگان بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی و تاریخی کشور و مردم ایران تاکید کرد: پیوند دوستی مجالس دو کشور ناگسستنی است و از این تقویت همکاری های بین مجالس ایران و بلاروس کاملا حمایت می کنیم.

وی تصریح کرد: باید گفت و گو و روابط بین پارلمانی دو کشور توسعه یابد و با توجه به شرایط کنونی بین المللی نیاز به توسعه همکاری های دولت و مجالس ایران و بلاروس بیش از گذشته احساس می شود تا در عرصه بین المللی پشتیبان منافع ملی یکدیگر باشیم.

ناتالیا کاچانوا رئیس شورای جمهوری بلاروس نیز در ادامه با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات بلند پایه ایرانی در سی امین سالگرد روابط سیاسی دو کشور، تصریح کرد: این افزایش روابط سیاسی و مبادلات اقتصادی دو کشور در دوسال گذشته نشانه خوبی است که تهران و مینسک می توانند در توسعه روابط خود، رفع نیازهای متقابل اقتصادی و تجاری را در دستور کار قرار دهند و با وجود فشار تحریمی به سطح بالایی از مناسبات اقتصادی بیش از گذشته برسند.

وی با اشاره به اینکه مفاد توافقنامه ها و اسناد همکاری ایران و بلاروس که در سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران منعقد شده، در مجلس این کشور به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: باید زمینه اجرای مفاد نقشه جامع همکاری های دو کشور با تماس های بین کمیسیون های مشترک همکاری بویژه در مجالس دو کشور ایجاد شود تا ارتباط مستقیم بخش خصوصی و فعالان تجاری گسترش یابد.

مخبر در این دیدار از روسای مجالس بلاروس خواست تا توافقنامه استرداد مجرمان بین دو کشور که در مجلس این کشور در حال بررسی است، زودتر به تصویب برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =