پردازنده‌های جدید نسل چهارده اینتل با عنوان Raptor Lake Refresh معرفی شدند

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل برای اولین‌بار با فرکانس ۶ گیگاهرتز به قیمت ۵۸۹، ۴۰۹ و ۳۱۹ دلار عرضه می‌شوند.

به گزارش نشریه TheVerge / ترجمه در خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، اینتل در هفته جاری پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم خود را عرضه می‌کند که نوید فرکانس‌های شش گیگاهرتز را برای پردازنده پرچم‌دار خود، یعنی Core i۹-۱۴۹۰۰K می‌دهد. اینتل در تلاش است تا نسل جدید پردازنده‌های خود را که با کد Raptor Lake Refresh شناخته می‌شوند، با همان قیمت نسل سیزدهم به بازار عرضه کند.

پیش از این، شرکت اینتل سعی داشت تا با نسخه ویژه پردازنده‌های نسل سیزدهم خود -یعنی ۱۳۹۰۰KS- فرکانس شش گیگاهرتز را بشکند؛ اما متأسفانه این هدف نتوانست محقق شود. حال، پردازنده جالب‌تر نسل چهاردهم می‌تواندCore i۷-۱۴۷۰۰K باشد، هرچند که به لطف هسته‌های کارآمدی آن، دست‌اندازی قابل‌توجه دارد.

امسال، اینتل تعداد هسته‌های پردازنده Core i۷ خود را افزایش می‌دهد و از هشت هسته بازده و هشت هسته عملکردی به دوازده هسته بازده و هشت هسته عملکردی حرکت می‌کند. این تغییر، معادل قرارگیریِ بیست هسته در Core i۷-۱۴۷۰۰K و نزدیک به بیست و چهار هسته در Core i۹-۱۴۹۰۰K است. کلاک پایه در هسته P معادل ۳.۴ گیگاهرتز و در هسته E معادل ۲.۵ گیگاهرتز برای ۱۴۷۰۰K است؛ همان چیزی که در سال گذشته در ۱۳۷۰۰K شاهد بودیم. این هسته‌های بهبودیافته، به قابلیت برنامه‌نویسی (Developing) و حتی عملکرد بازی‌هایی که از قابلیت چندرشته‌ای (Multi-Threading) بهره می‌برند کمک خواهد کرد.

پردازنده‌های جدید نسل چهارده اینتل با عنوان Raptor Lake Refresh معرفی شدند

پردازنده‌های نسل جدید اینتل در مقایسه با Ryzen ۹ ۷۹۵۰X AMD و حتی تراشه‌های Core i۷ نسل گذشته، بازدهی مطلوبی دارد؛ اما باید منتظر باشیم و ببینیم که پردازنده جدید Core i۷-۱۴۷۰۰K چگونه با تراشه‌ X۳D AMD ۷۸۰۰ در اجرای توسعه بازی‌های کامپیوتری عمل می‌کند.

از سوی دیگر در پرچم‌دار اینتل یعنی Core i۹-۱۴۹۰۰K، افزایش انتقال حرارتی با فرکانس ۶ گیگاهرتز که قبلاً در نسخه ویژه ۶۹۹ دلاری Core i۹-۱۳۹۰۰KS وجود داشت، اضافه می‌شود. حداکثر فرکانس‌های توربو در هسته P این‌بار با ۲۰۰ هرتز ارتقا تا ۵.۶ گیگاهرتز بهبود یافته و در در هسته E نیز شاهد ارتقا تا ۱۰۰ مگاهرتز بوده‌ایم. حتی فرکانس‌های پایه در هر دو هسته P و E معادل ۲۰۰ مگاهرتز افزایش می‌یابد.

پردازنده‌های جدید نسل چهارده اینتل با عنوان Raptor Lake Refresh معرفی شدند

اینتل هم‌چنین، امسال پردازنده Core i۵ جدیدی عرضه می‌کند؛ i۵-۱۴۶۰۰K در مجموع شامل بیست هسته (دارای شش هسته P و هشت هسته E) است و به کلاک پایه ۳.۵ گیگاهرتز در هسته P مجهز شده که تا ۵.۳ گیگاهرتز تقویت شده است.

تمامی این پردازنده‌های نسل چهاردهم بر روی مادربوردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ اینتل کار می‌کنند؛ زیرا اینتل هم‌چنان از سوکت LGA ۱۷۰۰ استفاده می‌کند. این پردازنده‌ها هم‌چنین از پروتکل وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵.۴ پشتیبانی می‌کنند که سازندگان مادربورد می‌توانند آن را در بوردهای Z۷۹۰ به‌روزرسانی شده، قرار دهند. اینتل هم‌چنین، از حافظه‌های DDR۵ ۵۶۰۰ و DDR۴ ۳۲۰۰ با تراشه‌های نسل چهاردهم پشتیبانی خواهند کرد. پردازنده Core i۹-۱۴۹۰۰K با قیمت ۵۸۹ دلار، Core i۷-۱۷۰۰K با قیمت ۴۰۹ دلار و Core i۵-۱۴۶۰۰K با قیمت ۳۱۹ دلار عرضه خواهند شد و از هفدهم اکتبر در دسترس خواهند بود.

خبرنگار: علی سمیرمی پوده

انتهای پیام./

کد خبر: 1202675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =